Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Hvordan skal etter deres mening en god leder være?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Tåle kritikk og veiledning. Alt for mange ledere er ledere for de selv ALDRI kunne ha jobbet under noen. Og litt late.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Sjefen min. Han er alltid rolig og fattet, hører på andre kolleger, kommer med gode løsninger selv og ønsker deg god bedring de dagene du er hjemme og er syk:)
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 Løsningsorientert og empatisk. Villig til å la medarbeiderne jobbe på sin måte og uten prestisje i forhold til f. eks at en medarbeider kan gjøre jobben bedre enn sjefen.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 En god leder ser alle de han leder. Han veileder uten å kritisere. Han sjefer aldri. Han tilrettelegger og får det beste ut av sine ansatte. Han gjør mye mye drittjobb og opprydningsarbeid som han aldri får kred for. Han viser tillit og får respekt tilbake. Han er alltid på jobb, dag og natt, alltid tilgjengelig for den som måtte trenge ham. Han har trygge ansatte som står på for ham, og som vet at han handler med deres beste i bakhodet. Hilsen hun som er adm dir i heimen til adm dir..
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 -skal kjenne sine ansatte (organisasjonskulturen) -kjenner hele organisasjonen (organisasjonsstrukturen) -skal involvere seg og involvere -skal lytte -er endringsvillig -har litt kunnskaper om ALLE områder i organisasjonen -har respekt og viser tillit til alle h*n jobber sammen med -er god til å motivere -har det fulle overordnede ansvaret for alle beslutninger i organisasjonen uansett om ansvar delegeres, det glemmer mange ledere.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #7 Skrevet 14. mars 2011 En god leder tåler at sine medarbeidere vokser lederen over hodet. En god leder er lydhør overfor sine ansatte og viser at hun er tilgjengelig for dem. En god leder har framtidsvisjoner og er handlekraftig, kan formidle på en lettfattelig måte og er faglig bevisst. Hun må dessuten har god økonomiforståelse.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #8 Skrevet 14. mars 2011 Villig til å ta upoppulære avgjørelser og å se hva som erøkonomisk best for bedriften.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #9 Skrevet 14. mars 2011 En som er der når jeg trenger det, men forøvrig ikke blander seg opp i hvordan jeg gjør jobben min med mindre jeg spør eller det har kommet retninglinjer fra øverste hold. Som stiller opp når jeg trenger en diskusjonspartner for et tema ingen andre jobber med. (det skal sies at jeg jobber i en rådgiverstilling og vet hva som forventes av meg i den jobben jeg har)
ellen-propellen Skrevet 14. mars 2011 #10 Skrevet 14. mars 2011 Jeg ser jeg er litt uenig med nesten alle over. Jeg mener at en god leder faktisk leder. Ikke går bak sine ansatte og soper opp dritten. Lederen har "baller" nok til å ta de tøffe avgjørelsene og si ifra når det er behov for det.Lederen står på krava og lar seg ikke vippe av pinnen. Samtidig, med dette i bunnen,må en god leder lytte og veilede.Vise forståelse og kunne trøste. En god leder er også flink til å delegere ansvar slik at alle ansatte føler seg viktige.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #11 Skrevet 14. mars 2011 Enig med deg ellen. En leder må kunne ta avgjørelser, det er alt for mange ledere som vingler frem og tilbake- desverre er det en del kvinnelige ledere som har lett for å ikke kunne ta en besluttning, uten å være "redd" for hvordan hun vil fremstå ovenfor de ansatte. En god leder vil få frem det beste av sine ansatte, men likevel har hovedfokuset på hva som er best for bedriften.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #12 Skrevet 14. mars 2011 En leder er jo ikke en leder uavhengig av situasjon, arbeidsoppgaver, kunnskapsnivå til de ansatte og organisasjonens tilstand. Hvordan en leder bør være vil nok variere veldig. Men jeg syns min leder er en ok leder. Han er tydelig, flink til å se de ansatte, kunnskapsrik og engasjert. Det er viktige ting. Og så er han flink til å tilrettelegge i forhold til de ansattes behov og ferdigheter.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #13 Skrevet 14. mars 2011 Det kommer an på hvilket nivå hun er leder på. En mellomleder skal kunne oppnå resultater og nå mål gjennom sine ansatte gjennom å veilede og motivere. Hun skal kunne være "filteret" mellom sin avdeling og toppledelsen. Hun skal stille krav til sine ansatte og samtidig være tøff nok til å være talerør for avdelingen dersom toppledelsen stiller urealistiske krav. Hun skal tøre å ta upopulære avgjørelser og hun skal være flink med både ros og ris, og når hun er nødt til å gi ris må hun være tøff nok til ikke å pakke den inn i bomull. Hun skal være empatisk uten å dille for mye.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #14 Skrevet 14. mars 2011 Det vil selvfølgelig være avhengig av hvem du spør. Hvis du kun fokuserer på de ansatte under lederen mister du en viktig dimensjon. En god leder må nemlig også være i stand til å gjøre en god jobb for bedriften, og det er ikke alltid 100% forenlig med hva alle ansatte ønsker seg av sin leder. Det betyr nemlig avgjørelser som kan være vanskelige, men helt nødvendige for bedriften. Hvis en leder er for opptatt av å være populær vil avdelingen han/hun leder stagnere...
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #15 Skrevet 14. mars 2011 En god leder er etter min mening en som gjør det beste for bedriften og de ansatte, eventuelt organisasjonen. En viktig brikke her vil være å få de ansatte til å yte best mulig. Avhengi av siuasjonenkan det gjøres ved å bruke pisk eller gullerot, være lyttende eller autoritær. Hva som fungerer best vil variere.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #16 Skrevet 14. mars 2011 En god leder innhenter informasjon. En god leder tar alle sine medarbeidere på alvor. En god leder har fokus på å få frem det beste i alle sine medarbeidere for slik å få bedriften til å lykkes og de ansatte til å yte sitt beste. En god leder tar i bruk den skjulte kompetansen de ansatte sitter på når han støter på områder den kan komme til nytte på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå