Gå til innhold

Er det noe i dette eller? Ang dumme bønder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

De jeg vet om og kjenner som er bonde av yrke og eier egen gård, er mennesker man kan kalle dumme..jeg skjønner hvorfor de er bønder, og ikke noe annet som krever en høyere utdannelse.

Dysleksi er en gjenganger, lærevansker, atferdsvansker, dårlig kunnskap generellt, lavpanna humor, gammeldags syn på kvinne og mannsrolle osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer ikke med de bøndene jeg kjenner hvertfall. De fleste har jobber ved siden av som krever god utdanning. Og de er aktive og engasjerte rundt det å være bonde.

Damene deres har god utdanning og i jobb de også.

Skrevet

Min erfaring er at det stemmer i veldig stor grad, og samtidig så er de ufattelig selvopptatte. For å leve et slikt liv hvor en ikke har noe som helst fritid og store deler av tiden valser rundt i møkk og stank av en annen verden så må en nesten være litt enkel.

Men hva skulle en gjort uten dem?

Skrevet

Det er nok ikke slik at alle er den sorten som blir beskrevet her, men det er som oftest de som stikker seg ut og blir lagt merke til. Slik er det vel med alt. Astronomer kan vel også bli oppfattet som idioter, men det er jo fordi en ikke har lagt merke til andre enn Røed-Ødegård som er litt mer enn bare hyperaktiv og skiller seg ut med den ekstreme entusiasmen og energien :-)

Skrevet

personlig så syns jeg at enkeltmennesker som putter yrkesgrupper i bås og kaller dem dumme, ikke selv fremstår som spesielt oppegående

Skrevet

Ååå, huff da 12.15 :)

Hvis du leser ekstra nøye, har jeg slett ikke satt yrkesgruppen i bås. Jeg spør om det er noe i det. Derimot har jeg satt de bøndene jeg kjenner og vet om i bås.

Skrevet

Jeg bor på et lite sted med flere gårder og jeg kan ikke si at de bøndene jeg kjenner er dumme og uintelligente skapninger med dysleksi, adferdsvansker osv.

Min onkel er bonde og er slett ingen dum kar. Tvertimot så er han ganske så smart. Han leser masse bøker, hadde hele permisjonen da mitt første søskenbarn ble født (tante studerte da), han hjelper til hjemme, er god på å lage mat, er ufattelig snill og hjelpsom, lager verdens beste vin, har god musikksmak og er en utrolig flott fyr.

Søskenbarnet mitt, som er odelsgutten på gården, har doktorgrad i historie, er snill og er en veldig god gutt (på link linje med hans kjæreste som er førskolelærer).

Min bestevenninne er også odelsjente. Knakende kjekk jente!

Skrevet

Kaller du mennesker med sysleksi, lærevansker og atferdsproblemer for dumme? Det er jo voldsomt intelligent HI.

Skrevet

selvsakt setter man yrkesgrupper i bås når man spør slik.

Skrevet

jeg kjenner noen av hver slags. Noen spesielle bygdeoriginaler, og noen meget innteligente. Akkurat som jeg kjenner flere forskjellige personligheter innefor mange andre yrkesgrupper.

Så veldig dumme kan de uansett ikke være for å drive gård, der er svært mye å sette seg inn i, både av lover og regler, og mye papirarbeid.

Skrevet

Vel jeg er "bondekone". Både min mann og jeg har mange års høyere utdanning og jobber i høyere stilling ved siden av bondegjerningen.

Det samme gjelder for samtlige av de vi kjenner som er bønder.

MEN så er vi "bare" måneskinnsbønder da - sånne som ikke aksepterer å leve på en slikk og ingenting og som derfor har andre jobber ved siden av.

Skrevet

At bønder generelt skal væredummereenn resten avbefolkningen stemmerikke meddet intrykket jeg har, det som kan se riktig ut for meg er at de ofte har et litt annet verdisyn enn den mer urbane del av befolkningen. Det harimidlertid ikke noe med inteligens å gjøre.

For mange år siden leste jeg foresten en engelsk undersøkelse der de hadde sammenliknet ulike yrkesgrupper i forhold til IQ. Overaskende nok lå bøndene som gruppe helt topp, vesentlig over grupper som advokater, lærere og leger. Jeg husker ikke detaljen, men det er den eneste undersøkelsen av det slaget jeg har sett.

Skrevet

hahaha signerer 12:15

Å sette likhetstegn mellom yrkesgruppe (en svært differensiert yrkesgruppe!) og intelligens sier vel langt mer om HI enn om yrkesgruppen!

hilsen gårdbruker med 5 års universitetsutdannelse (og tilbud om doktorgrad etter endt mastergrad) som er samboer med en med mastergrad.

p.s. Å være engasjert i yrket sitt er ikke det samme som å være selvopptatt. Vær så god og nyt maten på bordet (som vi har produsert)!

Skrevet

Oj, hvor i landet bor du?

Kjenner mange bønder og de fleste har lange utdannelser, har jobbet noen år før de tar over gård og har god greie på økonomi, og veldig "Hendt":.Altså de kan gjøre både elektriker-, rørlegger,- snekker- og mekanikerjobber selv..SÅ langt det er lov vel og merke.

Grunnen til at de kan virke sære er kanskje at de går fra en godt betalt, trygg jobb til en dårlig betalt jobb, uten ferier, uten sikker muliget til avløsning ved sykdom og som blir sett ned på og som unødvendig av mange som mener vi bare burde importere billig mat fra Afrika og Søramerika og østeuropa......

Men ja, vet også av den typen DU mener....Men det er en utdøende rase...Fordi det er ungkarere på nærmere 60, som har vokst opp på og tatt over en familiegårt langt uti huttaheita og som er der de er fordi de aldri har hatt reell mulighet til å gjør enoe annet..Bl.a pga manglende evner, men andre gang pga foreldre som har presst de inn i rollen fra de var små og fratatt de andre muligheter...Men de er single og barnløse..De kommer seg ikke en gang til Thailand for å skaffe damer. De har verken råd til reisen eller mulighet til å ta fri fra dyrene i en uke eller tre.....

Skrevet

Dysleksi, lærevansker og atferdsvansker har ingenting med dumhet å gjøre.

Dårlig kunnskap generelt kan man ha uansett yrke og livsvalg.

Lavpanna humor? Sign me up!

Gammeldags syn på kjønnsroller finner du overalt i samfunnet.

Dessuten syns jeg dette trolleforsøket var ganske tamt - du kan vel bedre? ;o)

Skrevet

Bonden jeg kjenner best er dame, lærer, jobber 100 %, har to barn under 4 år, venter straks barn nr. 3 og er bonde. Hun har ikke et gammeldags syn på kjønnsroller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...