Gå til innhold

Blir arbeidsledig.. Er så utrolig for økonomien =S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leter og leter etter jobber, å søker på det som er å søke på. Men nå ser det ut som det blir dagpenger på meg, å jeg mister over 6000 kr. i mnd. =S

Heldigvis solgte jeg bilen min når jeg så at det gikk denne veien. Men slik ser det ut nå:

Inn:

Dagpenger: 9400 kr.

Barnebidrag: 3000 kr.

Barnetrygd: 1940 kr.

Stønad til barnetilsyn: 1450 kr.

= 15790 kr.

Ut:

Lån til leiligheten: 2000 kr.

Husleie: 4900 kr.

Barnehage: 2500 kr.

Strøm: 1000 kr. mnd. ca. nå når vinteren er slutt

Forsikringer: 400 kr.

Tlf.: 700 kr. (200 kr. nedbetaling av tlf. ink. Det er slutt i mai)

Annet: 500 kr.

= 12000 kr.

Så vi har 3790 kr. igjen til alt annet som mat, hygieneartikler og buss (tar heldigvis lite buss).

Jeg har nå stoppet bsu og sparing til sønnen min for en periode. For det har jeg ikke råd til nå.

Annet er en kredittkortgjeld på 10 000 kr. Utrolig dumt.. Men kan ikke betale ned mer enn dette nå. Men jeg har en bsu konto som er på 10 000 kr. Det friser veldig å ta dem ut å bli kvitt den gjelden, men da får jeg jo ikke spart opp i bsu igjen. Men jeg vet ikke jeg..

Forslag? Vil dette gå? Håper jo at jeg får en jobb veldig raskt, å tar det jeg får!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter :o)

Å så skal det jo stå urolig, ikke utrolig i overskriften =P

Skrevet

Hei.

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg og har ca samme inn. Jeg er permittert og håper så komme meg i jobb igjen for dette er kjipern altså.

Har heller ikke bil, skulle kjøpe nå i januar men det er lagt på is.

Har vært permittert siden medio desember, og det går rundt men det er såvidt.

Du bør søke om bostøtte. Har akkurat levert søknad og forsto det sånn at det var muligheter for at jeg fikk.

Skrevet

Huff kjipt for deg også =( Håper du får jobb fort!

Jeg har søkt bostøtte, men fikk avslag. Men kanskje jeg får prøve igjen..

Takk for svar!

HI

Skrevet

Når søkte du da? Mens du enda hadde lønn?

jeg søkte når jeg ble arbeidsledig men fikk etterbetalinger i jan og febr av dagpenger og stønad til barnetilsyn. Ble noe feil, og de mistet papirer jeg hadde levert inn så hadde mye styr med de. Endte med at siden jeg fikk etterbetalinger mistet jeg retten på bostøtte. Utrolig kjipt siden jeg tross alt hadde lånt penger av familie for å greie meg så selv om jeg fikk etterbetaling hadde jeg jo ikke mer penger.

Skrevet

Og du vil få bostøtte nå.

Det er kun dagpenger og bidrag som teller med. Prøv kalkulatoren.

http://husbanken.no/bostotte/bostotte_soker/

Gang 12400 med 12 for å finne årsinntekten. Slik de regner det ut. For du må ikke søke vanlig, men søke på grunnlag av tapt inntekt og med dagens situasjon som utgangspunkt.

Skrevet

Hvor mange voksne er dere, og hvor mange barn?

Hva er annet-posten i budsjettet ditt?

Kutt ned på alt som kan kuttes. Bruk telefonen minst mulig. Lag handlelister hver uke og kjøp bare det som er nødvendig - hold deg til handlelisten! Ikke gå på butikken oftere enn nødvendig, og ikke kjøp mer enn du må. Ofte er det sånn at småturer innom butikken fører med seg mange unødvendige kjøp. Kjøp kun det billigste - det gjør ingen ting om du må kjøpe utelukkende FirstPrice-produkter en periode.

Styr for all del unna bensinstasjoner og kiosker, det koster dobbelt så mye å handle der. Du trenger ikke sjokolade, kjeks, brus eller det magasinet du har så lyst på.

Søk om bostøtte! www.husbanken.no

Dette klarer du helt fint, så lenge du er nøye på hva du bruker pengene på :) Hvis du er alene kan du få hjelp fra NAV i ekstra trange perioder.

Lykke til med jobbsøkingen!

Skrevet

Takk så mye for svarene!

Først ang. bostøtte: Nei søkte med dagens inntekt, men husbanken så på det som min feil at jeg nå ikke har høyere inntekt så de ville ikke regne med dagens inntekt, men tok likningen fra i fjor.. Dessuten sa de at all inntekt gjelder når jeg søker med dagens inntekt..

Har du fått beskjed om noe annet?

Annet posten er det jeg skrev: Kredittkortgjelder på 10 000 kr. Betaler 500 kr. som er minstesummen. Så gjelden blir vel ikke mindre nå, det er vel bare renter.

Men jeg lurer på om jeg skal ta ut bsupengene å kvitte meg med gjelden. Eller er det veldig dumt?

Det er ikke annet å søke på hos nav enn det jeg allerede er så heldig å få.

Jeg prøver å gjøre det billigst mulig i matveien. Vi er ett barn (4 år) og en voksen.

Takk igjen for forslag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...