Gå til innhold

Du som har 22 mnd +/- mellom barna dine..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du ikke dele dine erfaringer med meg ?

Jeg skal snart bli tobarnsmamma og vil gjerne høre DIN historie :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

21 mnd mellom jentene mine.

Gikk veldig greit da babyen kom, eldste kalte henne for "bobo" som selvfølgelig betydde baby. Vi kalte henne faktisk bobo alle sammen første halvåret ;)

Det var ikke antydning til sjalusi, det gikk helt smertefritt.

Men så begynte bobo å bli stor, hun ble til Marie og Marie kunne krabbe, reise seg ved bordet, sitte ved bordet i høystol, sjele leker, stikke av med dukkevogna, kapre fanget til mamma osv. Hun tok plutselig veldig mye plass i familien, før lå hun jo bare på et teppe, sov eller ammet, men nå krevde hun å bli sett hun også.

DA kom sjalusien. Storesøster var direkte slem, dyttet henne, sparket henne vekk osv. Vi kunne ikke snu ryggen til et øyeblikk. Fra lillesøster var ca 10 mnd var bare krangel og bråk mellom dem, og en veldig slitsom periode.

Men så vokste lillesøster enda litt til og det gikk seg til. Lillesøster var heldigvis tidlig med språket så de kunne kommunisere mer, da kom leken. Fra lillesøster var ca 1,5 år har det gått bedre og bedre. Nå er lillesøster akkurat fylt 2 år, hun snakker som en foss og de to leker kjempefint sammen. De tegner, de bygger lego, de synger og danser, de løper, de leker med dukker, med koppesett osv osv. Nå er det bare idyll og jeg håper det varer ;)

Skrevet

Tusen takk for at du delte din historie ! :) Interessant å lese.

Skjønner godt at det blir slitsomt innimellom - men ser ut til at det går seg til! Vil gjerne høre fra flere også! HI

Skrevet

Jeg kommer i samme situasjon selv om noen mnd.

Skrevet

Hei! Jeg har to jenter som det er 19mnd mellom. Hun gamleste skjønte ikke så mye da jeg var gravid men pekte og sa baby til magen min. Da jeg fikk nr 2 og fikk besøk av storesøster på sykehuset ville hun ikke ha noe å gjøre med meg. Lillesøster var greit, hun koste og klappet på henne men meg hylte hun til når jeg nærmet meg. Heldigvis gikk dette fort over så fort jeg var hjemme. Hun var veldig stolt over lillesøsteren sin og passet på henne så vennene hennes ikke var for hardhendt med henne ;-) ble fort litt mer intenst når minstemor ble litt mer mobil og kunne stjele lekene fra henne. Da var det å verne om sine ting. Veldig naturlig. :-)

I dag er de 3,5 og 2 år og de har utrolig utbytte av hverandre. De leker (og krangler) sammen. Er så glad for at det er så liten aldersforskjell mellom dem så du har masse å glede deg til. :-) selvfølgelig er det mer jobb, men dette er glemt når en ser gleden de har sammen.

Lykke til med svangerskapet, fødsel og den nye babyen :-)

Skrevet

Det er artig å høre fra dere ! :) Kan se for meg at det er hektisk til tider ja..

Vi er fortsatt prøvere - men føler på meg at det kanskje er noe på gang her nå? (heheh). Så jeg håper i hvertfall at jeg skal bli tobarnsmamma snart ! Mine barn kommer til å måtte dele soverom den første tiden. Har deres barn delt soverom ? Hvordan gikk isåfall det ? (Helt i begynnelsen ligger jo så klart den nye babyen sammen med oss voksne).

HI

Skrevet

Jentene mine ligger på samme rom nå pga jeg og pappaen gikk fra hverandre for en stund siden. Så hjemme hos meg bor de på samme rom og det går veldig fint. De snakker og tuller litt før de sovner men det er jo bare koselig. De delte ikke rom da de var yngre men det tror jeg ikke ville vært noe problem heller. :-)

Skrevet

Hei!

Jeg har en jente på 2.5 år og tvillinger på 13 mnd.

Det har gått veldig bra hittil, men ganske hektisk til tider;)

De sover sammen på ett rom, og leker sammen på ett annet.

Storesøster ville ikke sove alene, så da ble det alle på ett rom.

Det hender storesøster klatrer opp til en av de, og da hører jeg latter og hyl;)

Det blir jo så klart mye krangling om lekene, men går som regel greit!

Det beste av alt er at storesøster har blitt så omsorgsfull og passer alltid på at det ikke blir gjort forskjell på de små.

Skrevet

Storesøster var 24 mnd når lillesøster ble født.

Storesøster var sjalu fra dag en, det var vanvittig slitsomt. Vi kunne ikke snu ryggen til i ett sekund fordi storesøster kunne fint dra lillesøster etter hodet, prøve å løfte henne osv.

Storesøster er svært aktiv og lillesøster ble påvirket av det, de kranglet mye når lillesøster var ca 1år, og det var full rulle og 2 foreldre som var svært slitne.

Nå er lillesøster en meget bestemt dame selv på 2.5 år, og nå er det like flinke begge to på å krange, litt sjalusi forekommer men det er fra begges side, det som er mest slitsomt er når de krangler og øser hverandre opp.

Jeg gleder meg til lillesøster blir 4-5år for da er er storesøster 6-7 år og da blir det nok litt bedre, storesøster på snart 5 er rolig alene og samme gjelder lillesøster, men sammen kan de være veldig MYE og bråkete.

Når det er sagt så er de jo helt utrolig nydelige og vi har vi glede av dem:)

Skrevet

Åh, det hørtes koselig ut å ha en så snill og god storesøster som passer på! Jøss, tvillinger på 13 mnd:) Selv har jeg bare en på 13 mnd og han x 2 hadde blitt et sirkus tror jeg, hehe.

Skrevet

Hehe, ser for meg det! Hvordan er det om morningen eller natten om en våkner ? Vekker de hverandre ? HI

Skrevet

23 mnd mellom jentene mine. Nå er eldste 2,5 år og yngste 6 mnd, og jeg kan si at det har gått kjempefint frem til nå- med null sjalusi og bare kooz og klemz. Men nå som minsta har begynt å bli litt mer mobil og stadig vekk græbber tak i eldstes leker, merker vi et litt forhøyet konfliktnivå (MIIIN, DIIIN osv), og det vil sikkert bare øke i takt med at minste vokser og utvikler seg enda mer! Men de er jo så ufattelig glad i hverandre og koser og klemmer an mass, så det veier opp foreløpig;)

Skrevet

Tror alle tre er vant til hverandre, så de våkner til forskjellige tidspunkter.

Synes også det var hektisk med en ettåring, men tvillingene leker fint med hverandre. De er også mer selvstendige, og vant til å vente på tur.

Er nesten lettere med flere barn, de har hverandre og blir mer tålmodige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...