Gå til innhold

Noen med 7-9 åringer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff jeg tenker så mye på min kjære datter på 7 1/5 år. Hun går i 2. klasse, og vi bor i en liten bygd på vestlandet.

I klassen hennes er det ca. 9 jenter og de har et godt klasse miljø. Etter skoletid pleier hun å gå på sfo, hun er der til kl 15.30 ca.

Sånn sett så skulle en tro at hun fikk sin dose av å være sosial, men det får hun altså ikke.

Tildigere hadde hun en del venner, og hun hadde alltid venner på besøk hjemme hos oss. Men i løpet av de siste mnd så har det blitt ekstremt sjelden. Har ikke vært noen å banket på på over en mnd tror jeg.

Jeg vet hun ønsker å leke med noen, og mest av alt ha en god venninne...

Men hun ender opp med å være hjemme resten av dagen etter sfo sammen med oss voksne.

Hvordan er deres barn i den alderen?

Er det slik at de fleste holder seg hjemme resten av en slik lang dag på skole/sfo?

Eller leker de sammen med andre til det blir kveld? (det var i alle fall slik jeg hadde det da jeg var yngre)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen dager synes hun d er godt bare være hjemme slappe av og andre dager besøke venner

Skrevet

Jenta mi blir 7 i år, og er supersosial. Hun får ikke sove om hun ikke får lekt med naboen en dag. Hun kan skippe supergøye ting bare for å være med venninda si. Det er slitsomt. Noen dager skulle jeg ønske hun bare kunne slappe av hjemme. Men nei. Nå har hun sånn halveis en diagnose som gjør at hun er ekstremt hyper, så det kan ha en sammenheng. Den jenta vet ikke hva "slappe av" innebærer-...

Skrevet

Er stort sett hjemme eller ute på fritidsaktiviteter i hverdagen. Er noen ganger på besøk eller har med venner hjem, men langt fra hver uke.

Hvis hun ønsker å leke med noen, hvorfor oppsøker hun ikke da andre? Dere kan jo ikke forvente at ungene alltid skal komme hjem til dere uoppfordret.....

Hvis dere vil ha besøk, så kan dere jo aktivt invitere noen med hjem:)

Skrevet

22.53: Ja det er klart :)

Vi inviterer vi, men det er så sjelden at hun blir invitert liksom ...

Hennes klassevenninner bor såpass langt fra hverandre at de må kjøres/hentes for å besøke hverandre.

Kanskje det blir bedre når de selv kan sykle å besøke hverandre...

Sikkert bare jeg som overreagerer...

HI

Skrevet

Her har vi aktiviteter etter skole 2 ganger i uka, de tre andre dagene er hun av og til hjemme eller drar til naboen eller vi inviterer med oss hjem fra SFO. Virker hun trist eller ensom siden du er bekymret for henne? Virker det som om de andre jentene er mer sosiale uten henne?

Skrevet

Ja hun kan virke litt trist til tider...litt ensom, siden hun også er enebarn.

Hun er som sagt veldig sosial, og hadde masse venner tidligere.. altså for ca. 1 år siden. Plutselig så er det ingen pågang lengre...hun spør ikke så altfor mye heller lengre... virker som om hun har gitt opp. At hun liksom ikke har venner... kan det ha noe med at jeg er gravid å gjøre??

Skrevet

Hvis alle må kjøres/hentes så er det vel ikke så rart at ingen banker på???

Og hvis dere inviterer unger med hjem, så er hun vel ikke bare sammen med dere voksne etter SFO??

Skrevet

Da virker det jo som om det er noe hun går igjennom. Det er jo ikke alltid lett å få noe ut av disse små, men kanskje høre med skolen og SFO hvordan hun har det på skolen. Om hun har venner å leke med der og om hun trives. Ellers så kan det jo være en omveltning å skulle bli storesøster og masse tanker som kan komme i en slik prosess. Jeg synes ikke dere skal la dere stoppe av at andre ikke inviterer, det kan jo ha mange årsaker. Erfarer selv her på stedet vi bor at det er lurt å alliere seg med foreldre også til de som barna ønsker å være med. Vi hadde en jente i vår datter sin klasse som hadde litt tilpasningsproblemer i starten av 1.klasse, gjorde litt dumme ting i desperat forsøk i å bli likt og få oppmerksomhet, ble oppfattet som masete og plagende av mange av jentene, takket være en meget oppegående mor som var åpen med oss andre om datteren, så fikk vi bearbeidet våre døtre slik at hun nå er en som min datter ofte spør etter og har lyst til å leke med. Sier ikke at deres datter plager andre, bare et eksempel på at det kanskje er lurt å prøve å snakke med andre av foreldrene i klassen og engasjere seg for at datteren deres blir enda mer inkludert enn nå. Håper ihvertfall at det ordner seg:-)

Skrevet

Tusen takk for din forståelse 23.58.

Jeg har ikke inntrykk av at dattera mi er en som maser.. men en vet jo aldri.

Jeg tror rett og slett at jeg tar meg en prat med læreren hennes,, og spør andre foreldre om hvordan de opplever at deres barn har det i hverdagen.

Takk for at du deler :)

Skrevet

Bare hyggelig:-)

Hadde det selv ikke så kjekt på barneskolen da jeg var liten fordi jeg bodde lengst vekk fra skolekameratene mine og ikke var en naturlig del av " leken i gata". Vet derfor hvor sårt og vanskelig det kan være å ikke helt "finne sin plass". Viktigste er at man følger med og bruker nettverket rundt i den grad man kan. Man vil jo bare det beste for de søte små. Det ordner seg nok, hun er heldig som har ressurssterke og årvåkne foreldre.

Skrevet

Åh du er snill..nå begynner jeg snart å gråte her også :)

Ja ikke sant, vi vil bare det beste,, lider barna våre så lider vi også, det er nå helt sikkert.

Får vondt av deg som satt på sidelinjen da du var liten...men det virker da ut som det har blitt et flott menneske ut av deg for det om :)

Det går seg nok til ...

Takk igjen :)

Skrevet

Meg igjen her... så skjønn du er:-) det som ikke knekker deg gjør deg sterkere. Og barn må oppleve å bli lei seg også og ha det litt vanskelig av og til for å utvikle empati. Det er ikke meningen at man skal skjermes fra alt som er trist og leit. Så har vi som foreldre en viktig oppgave å sørge for å veilede og støtte. Hadde du møtt meg idag hadde du aldri trodd at jeg var den jeg var på barneskolen, usikker og uten selvtillit. Har til og med fått høre i voksen alder (av folk som ikke kjenner meg) at jeg sikkert har sust gjennom livet uten en eneste bekymring fordi jeg har virket så selvsikker og "vellykket". Har det toppers idag så det ordner seg for snille piker. Stor klem til deg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...