Gå til innhold

Luksusfellen - Budsjett (jmfr tråd om matbud.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er mange som reagerer på marbudsjettet. Gjør forsåvidt jeg også, av og til, er jo litt forskjellig fra episode til episode.

Men det jeg og samboeren min stadig reagerer på er klesbudsjettet! Når man skal leve stramt for å få ned gjeld, hører det hjemme å handle klær for 4000 kr pr. mnd??

VI har helt normal økonomi, ikke kjempetramt, å ikke kjempefritt heller.

Men kan med sikkerhet påstå at i vår husholdning er det ikke nødvendig og handle klær for 48 000 i året? (4000 pr mnd, var det de fikk i siste episode jeg så, 2 voksne,1 barn)

Handler dere klær for gjennomsnittlig 4000 pr mnd? Mer /mindre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Vår husholdning" er da altså 2 voksne og 2 barn på 3 & 1 år.

Vi bruker kanskje 1500 annenhver mnd omtrent.

Skrevet

Oi oi!

Det var litt i meste laget ja.

Bruker kanskje 4000 på klær til meg selv i året, jeg.

Babyen får en del klær, men det er jo bare nå når hun vokser så fort. Og det blir uansett ikke klær for tusenvis hver måned!

Skrevet

Vet egentlig ikke hva det blir i måneden, vi handler jo ikke klær hver måned..

Men det blir jo litt klær på et år likevel. Ungene skal ha vinterdresser, vinterjakker, regntøy, votter, halser, ulltøy, luer osv om høsten. Så er det allværsjakker, en litt penere jakke, sommertøy, badetøy, pentøy osv. I tillegg kommer vintersko, støvler, sommersko, sandaler, pensko... Undertøy, pysjer og kanskje noe ekstra i løpet av året bare fordi det var noe som fristet.

Så er det de voksne, vi kjøper ikke nye jakker hvert år, men nye sko, hverdagsklær, klær til jul, klær til 17.mai, litt nytt til sommeren, noe påfyll til vinteren, kanskje litt treningstøy, noe undertøy osv.

Det blir jammen penger av det når man summerer, men tror likevel ikke det blir så mye som 4000 i måneden, ikke engang hos oss som har 4 barn.

Skrevet

Baby/barneklær er jo ikke så dyre... Iallefall ikke for oss som ikke er redd for å handle på H&M, Kappahl osv...

Uteklær er vel kanskje den største utgiften, men når vi kjøper det til oss voksne, da gjerne litt dyrt, har vi jo det i mange år. Til barna kjøper vi noe billigere (bare det er bra!), siden de bruker det bare en sesong i gangen.

Men 4000 hver mnd...aldri!

Skrevet

Det er sant, det blir litt i løpet av året ja. Det er uteklær m/tilbehør og sko som er den største utgiftsposten ja. Arver noe, men sko f.eks. vil jeg helst kjøpe nytt.

Skrevet

Vi har det ganske romslig økonomisk, men likevelk bruker vi ikke spesielt mye penger på klær. Vi voksne kjøper kun klassiske plagg av god kvalitet. Koster gjerne en del, men til gjengjeld kan de brukes lenge. Har bukser i skapet som jeg kjøpte for nesten 10 år siden som er fremdeles fine.

Klær til ungene kjøper ikke i enorme mengder heller. Vil tippe vi bruker 2000 kroner i måneden i gjennomsnitt.

Skrevet

Jeg bruker kanskje 2000 kroner i året på meg selv i klær, samme med gubben, men barna...der går det noen tusenlapper i året. Men nei, ikke i nærheten av 4000 i måneden gjennomsnittlig, og vi har 3. :) Det er jo veldig sesongbasert disse utgiftene da. På høsten går det ut mye penger på ull, sko, utedresser og alt som følger med kulda. Til vintersesongen handler vi også skikkelige klær, for ungene skal være varme og gode og jeg vil gjerne at det skal holde sesongen igjennom. Til den varmere delen av året handler vi på H&M og kappahl og er fornøyd med det. :) jeg regner med at jeg kanskje bruker 20000 i året på klær på oss alle 5. og da er antagelig 17000 av dette til vinterhalvåret ca.

Skrevet

4000,- var myyye, ja....

Skrevet

Det paret jeg såg på reprisen i går fra onsdag, de fekk et klesbudsjett på 2000 kr mnd. 2 voksne og 1 barn.

Off, har ikke peiling på hvor mye som blir brukt i klær i løpet av året, men det går en del. Spesielt høsten, da skal vinterdresser, vontersko, ullklær osv handles inn. Men så er det jo flere mnd vi nesten ikke bruker noen ting.

Dette skal være neste prosjekt i familieøkonomien, finne ut hvor mye vi bruker på klær og sko. Kan sikkert kutte noe der også!

Skrevet

Tror ikke de mener det skal være fast forbruk på 4000,- pr mnd, men at samlet sett blir det sikkert 4000 i snitt. Jeg regnet litt på det, og kom fram til at vi bruker langt mer? Og føler ikke vi sløser akkurat, men vi har god økonomi, og trenger ikke tenke veldig over forbruket.

Siden i høst har jeg kjøpt:

Til meg

Vintersko 2700

Vinterkåpe 3000

Støvler 1200

Klær sikkert 3-4000

Kjole og sko til julebord ca 2000

Jeg har jammen meg kjøpt skibukse og regndress også, kanskje 4000 tilsammen?

Har ikke kjøpt klær i februar og frem til nå, bortsett fra en bikini til 300.

Barna har fått utedresser til 1300 stk, vintersko på rundt 600, ulltøy til sikkert 6-700 pr hode, penklær og sko til jul 2000, klær til karneval og en genser på salg her og der.

Mannen har jeg ikke oversikt over, men vet han har kjøpt seg et par gensere til rundt 1000 kr stk, samt vintersko.

Og der glemte jeg også sportsutstyr.. Treningstøy og joggesko.. Kanskje 2000 til meg der og siden i høst..

Og fortsatt synes ikke jeg vi er noen luksusdyr når det gjelder klær...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...