Magia Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har veldig lyst til å begynne på lærerutdanning til høsten. Det jeg tenker på er det økonomiske. Men det er et lite offer å leve litt mer sparsommelig i fire år til jeg er ferdig. Hovedproblemet som gjør at jeg tviler på om jeg skal begynne på skolen, er at jeg vil at sønnen min på 1 år skal få et søsken innen et par år. Hvordan er det å bli gravid og få barn i studietiden? Hva skjer med permisjonen da, har man rett på noe permisjon? Jeg er 22 år nå, og har jo nok av tid, så jeg kunne jo ventet med å ta utdannelsen til nestemann er født, og jeg er ferdig med permisjonen. Samtidig så lengter jeg etter å begynne på skole igjen. Hmmm.. Valgets kval Noen som har erfaringer og råd å komme med?
Monajenten Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Det går jo an å prøve å time en evt. graviditet slik at du føder på sommeren (juni/juli/august). Du søker permisjon fra skolen og fødselsstipend fra lånekassen, så det er jo noe å tenke på. Men nå er det jo ikke gitt at alle blir gravid når de planlegger det da, så er kanskje ikke så lett for alle:-) Du MÅ jo ikke føde på det tidspunktet, men det kan jo være greit å være ferdig med et år og ikke måtte slutte midt i.
vildejenta Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 Du får permisjon fra skolen, og du mottar studielånet ditt som vanlig, bare at alt blir omgjort til stipend når du er i permisjon, så det er veldig greit å få barn under studiene! Jeg vil si det er enklere å gjennomføre studiene med ett (eller to etterhvert) små barn, enn om du skal vente til du har to større barn...Men det er jo individuelt da.. Lykke til
gerd Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Enten blir du gravid med en eneste gang og begynner å studere etter endt permisjon. Eller Eller så begynner du å studere og får barn i studietiden og studiet tar ett år mer. Begge deler er helt ok. Med alt. to får du utbetalt ett års studielån som stipend - altså mindre (sannsynligvis) enn det du tjener nå om du har jobb. Gjør det du har mest lyst til. Men husk at du de siste studieårene da har et lite barn i tillegg til det du allerede har.... med tanke på lesing og oppgaveskriving på kveld mener jeg....
På'n igjen! Skrevet 13. mars 2011 #5 Skrevet 13. mars 2011 Go for it!! Desto lenger du venter er det tyngre å sette seg på skolebenken, i tillegg til at det blir vanskeligere å venne seg til en dårligere økonomi. Hvis du vet at det er lærer du ønsker å bli, og er motivert, så er det bare å sette i gang så fort som mulig. Det er aldri for sent å begynne å studere, men du skal vente ganske lenge før barna blir så store at de er lite avhengig av deg. Som student har du stor fleksibilitet, og som det sies over her får du lån omgjort til stipend i permisjonstiden. Hadde du ikke hatt barn allerede ville jeg kanskje ha rådet deg til å vente, siden det å ha barn krever at du er mer strukturert mhp studiene, men kan ikke se noen grunn til at du skal drøye det nå! Lykke til!
Magia Skrevet 13. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 13. mars 2011 Tusen takk for mange gode svar! Ser at dere alle mener jeg burde kjøre på og gjøre det jeg har lyst til. Jeg kjenner i magen at det er riktig å gjøre det også, jeg bare kvier meg litt mtp det økonomiske. Men på sikt er det jo mest økonomisk å ha en utdannelse også.. Vi har jo også et huslån å betjene. Noen som vet om banken kan nekte oss å betale avdragsfritt disse årene? Evt. om dette er dumt/bra å gjøre for å kutte kostnader i studietiden?
Castho Skrevet 14. mars 2011 #8 Skrevet 14. mars 2011 Du kan fint få avdragsfritt lån de årene du går på skole. Snakk med banken. Kan være greit i alle fall i begynnelsen så får dere se etterhvert om hvordan dere klarer dere øknomisk. Avdragsfritt i 4-5 år er kanskje litt mye men det går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå