lille oscar + bebis Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 Hei! Vi har skikkelig bæsja på leggen når det gjelder leieboere. Vi var veldig desperat etter å få inn noen til å bo der pga økonomien, var litt vanskelig å få tak i siden vi skulle ha 3 mnd leie i depositum. Vi sa ja til en familie som ville flytte inn samme dag, angivelelig fordi deres nåværende bosted holdt på å falle sammen og taket måtte fikses. Vi går fem på, og avtaler at leien og depositumet blir ordnet på mandagen. dette var en lørdag de flyttet inn.... dette er snart 1 mnd siden og unnskyldinger på unnskyldninger har kommet etterhverandre og vi har ikke sett en eneste krone til leie eller depositum. Vi er kjempelei, og litt redde for hva som kommer til å skje.. Vi har sagt at hvis ikke pengene er i hende innen i morgen (mandag) så kommer låsesmeden og bytter lås. Da må de være ute..... Vi har sagt at låsesmeden er bestilt, men det er det ikke. Han lover jo dyrt og hellig på at pengene er klar mandag, men.... den har vi hørt før. Spørsmålet er, er det lov å gjøre dette? Kan vi gjøre dette? Hvis ikke, hva i alle dager skal vi gjøre???!?!??? Vi har skrevet kontrakt, men den er ufullstendig ettersom depositumet ikke er ordnet enda........
sebastian08 thea05 Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#3-5
¤mitzi¤ Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 Ha ei venninne som er i samme situasjon med an av sine leieboere... Det er jo slik at leietaker står sterkere enn utleier, men du kan ringe forbruker rådet... De er kjempeflinke til å veilede. Venninnen min fikk beskjed om å gi skriftlig advarsel om at pengene måtte være inn innen to uker, og visst de ikke er det så må de gå videre til fylkesmannen, for det er han som har fullmakt til å tvangsutflytte folk.... Håper dette hjelper deg litt på vei, og håper virkelig dere får ut snylterne... Makan til frekke folk altså....
gravid&glad Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 Dere kan ikke kaste leieboerne ut selv. Dere må ta kontakt med namsmannen som tilhører det stedet der dere bor så vil de hjelpe dere. Det vil kunne komme en avgift på hjelp fra dem, men dette er et beløp som du senere kan kreve tilbakebetalt av leieboer. Namsmannen vil veilede deg til å sende et § 4-18 varsel og så kan de gå til videre steg etter det. Men ta med kontrakten når du kontakter dem. Kontrakten er ikke ufullstendig fra deres side bare fordi depositumet ikke er betalt. Prosessen vil ta litt tid så ta kontakt med namsmannen med en gang. Namsmannen finner du ofte på lensmannskontorene eller det finnes egne namsfogder. Lykke til!
Skrømti Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 Himmel og hav for ei suppe! At folk kan oppføre seg sånn, bare stå og lyve andre rett opp i ansiktet. Det er for meg en gåte, og en egenskap som jeg forundrer meg utrolig over. Har ikke peiling på lov og rett, og du har jo fått gode svar her ( jeg som trodde man bare kunne ringe politiet og få de til å kaste dem ut) , så jeg vil bare ønske deg lykke til! Kom gjerne med oppdateringer.
SuperMoM <3 Skrevet 15. mars 2011 #6 Skrevet 15. mars 2011 Jeg vet ikke,men mener å ha hørt at det skal mye til å kaste ut en familie med små barn. Pga barna. Ønsker deg iallfall lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå