Gå til innhold

Bleieslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 2,5 år har en lengre periode nå tisset på potte og på do og hun vil gjerne gå med truse isteden for bleie. Alt vel så langt. Jeg har likevel holdt litt igjen på bleieslutt fordi hun ikke vil bæsje på do/potte. Hun bæsjer til fast tid på døgnet, men svarer alltid nei på spm om hun vil gjøre det på do/potte.

Sist tirsdag og onsdag var bleia tørr om morgenen, og på onsdag sende jeg henne i bhg uten bleie, hun var SÅ stolt :) Ingen uhell i bhg, hun sier ifra og alt går greit. Men hva så med bæsjinga?? Jo, hun vet nå ikke hvordan hun skal få bæsja... Hun vil ikke bæsje i bleie, hun har jo slutta, og hun tør ikke bæsje på do/potte. De første dagene bæsja hun i søvne om natta - i helga har hun holdt seg. Hun tripper rundt og skriker at hun ikke vil bæsje, har dårlig matlyst og er helt utenfor. Og sliten!

Jeg har prøvd følgende:

-tatt på henne bleie og sagt at det er helt greit

-satt henne på do og vært sammen med henne der inne (etter måltid)

-latt henne sitte på do i fred

-gitt henne mat som vil få igang magen

Hun har fått mye trøst, samtidig som jeg har prøvd å få henne til å forstå at hun må bæsje selv.

Jeg skjønner at dette er en form for separasjonsangst som hun må gjennom, men jeg bekymrer meg for at det skal bli langvarig og for at hun ikke skal fungere i bhg.

Inspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne holde på, noen dager i alle fall, og regn med noen truser som må kastes.. Først holder de seg noen dager, så går det kanskje i trusa, og så får du kanskje halvparten i trusa og halvparten i do ;-) Uansett mener jeg at det ikke er noen løsning å ta på bleie igjen. Hold ut ;-)

Skrevet

Det samme har jeg tenkt; bleie er hun ferdig med.

Skrekken er å ende opp som tremenningen hennes som gikk på badet og tok på seg bleietruse og bæsja i den til hun var 7 år! Husket at jeg rådet kusina mi til å slutte å kjøpe inn bleier lenge før det gikk så langt...

Du sier at jeg burde la henne holde på i noen dager iallefall, men etter det da, evt? Peiling?

Det lille som har lekket ut i dag, har ikke vært hardt, så jeg er ikke bekymret for at hun har vondt sånn sett.

Er det greit å la dem i bhg styre med dette? Tenkte å ringe dem i morra tidlig før vi drar, da...

Takk for innspill!

Hi

Skrevet

Dersom dei som jobbar i barnehagen til jenta di er nokon lunde oppegåande vil dei truleg berre vere glade for å hjelpe til med bleieslutt (og tilhøyrande problem). Ofte er det lettare å få barnet til å gå på do i barnehagen enn heime (spesielt om det er andre der som har slutta/held på å slutte med bleier), og med ein innsats frå personalet i ein liten periode no, så har dei plutseleg eitt bleiebarn mindre på avdelinga. Så det er jo til fordel for alle at jenta di kjem seg gjennom dette så kjapt som mulig.

Eg ville heller ikkje tatt på bleie igjen, men latt ho gå til ho kjenner at ho faktisk MÅ på do. Ho kan ikkje holde igjen for alltid, og så lenge ho heller ikkje er forstoppa tålar ho å gå eit par dagar. Prøv før ho går i barnehagen i morgon, og snakk med personalet når du leverer og be dei vere oppmerksomme på problemet og gjere ein ekstra innsats med å motivere til å bæsje i do.

Lykke til!

Skrevet

Takk for det!

Ingen tvil om at hun MÅ - hun har måttet minst 10 ganger hver dag i helga, men likevel klart å holde igjen. Bare hun tar en slurk melk, setter det igang. Vondt i rompa, kaller hun det. Og skriker!

I barnehagen er de flere jenter på hennes alder som har slutta med bleier nå, så de voksne er godt inne i det. Det jeg er mest opptatt av, er at sånn som datteren min har holdt på i dag, hadde hun ikke kunnet delta i lek i bhg. Jeg liker heller ikke tanken på at hun skal føle seg utrygg og at det blir skapt drama rundt henne (dette har noe med hvordan enkelte av de andre barna gjerne blander seg i alt, vanskelig å forklare). Føler det er mitt ansvar å sørge for at det som er privat også for et lite barn, blir ivaretatt.

Lett skal det ikke være ;-)

Skrevet

Har du forsøkt å si at hun bare skal sitte på potte og gi henne noe å holde på med så hun glemmer hvorfor hun sitter der? Da kan det godt hende hun glemmer at det er skummelt og for gjort det hun skal :)

Skrevet

Ja, hun fikk en bok, men bare kasta den fra seg. Hun er ikke så lett å distrahere. Jeg prøvde også å klippe neglene hennes mens hun satt der.. Til slutt tenkte jeg at nå blir det for mye fokus og styr. Greia er jo ikke at hun ikke får til å bæsje ala forstoppelse, hun vil/tør bare ikke.

Får satse på at bhg i morra gjør at hun glemmer alt strevet i helga....

Takk for svar!

Skrevet

Kanskje det hjelper med litt motivasjon? Sett dere ned sammen og lag en slags tavle som dere henger over do/potta. Og går du til innkjøp av litt fine klistremerker. Så sier du at hun skal få en klistremerke på tavla si for hver gang hun går på do.^^,

kan være verdt og prøve.

Skrevet

Det skal jeg jammen gjøre! Ikke for det, hun kan godt sitte på potta i en halvtime hun, men det kommer ingenting. Da må jeg kanskje holde igjen klistremerkene til det faktisk kommer noe...?

Hi

Skrevet

Ja, hun må bare få et klistremerke når hun gjøre noe:)

Gjerne når hun tisser også da, men et ekstra fint et hvis hun bæsjer.

Oppmuntring er visst også veldig viktig. Selvom hun kanskje bare gjør litt, så klapp i hendene og si at hun er flink;) Da blir det gøy^^,

forresten, det finnes faktisk potter som spiller musikk når barna går på do, kan det være noe?

Skrevet

Ja, hun må bare få et klistremerke når hun gjøre noe:)

Gjerne når hun tisser også da, men et ekstra fint et hvis hun bæsjer.

Oppmuntring er visst også veldig viktig. Selvom hun kanskje bare gjør litt, så klapp i hendene og si at hun er flink;) Da blir det gøy^^,

forresten, det finnes faktisk potter som spiller musikk når barna går på do, kan det være noe?

Skrevet

Tja, hadde håpet å gjøre minst mulig ablegøyer...;-) Hun har jo tissa på do i en god periode allerede og har full kontroll, er tørr om natta og alt, så hun må bare komme over kneika med denne bæsjinga.

Får satse på en god dag i morra!

Takk for innspill!

Skrevet

Lykke til;) du får komme med en oppdatering når du har prøvd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...