Gå til innhold

krav på permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt ny jobb hos samme arbeidsgiver som jeg har nå. Har søkt på dagstilling, jobber nå på natt.

Jeg vet man i utgangspunktet har krav på et års ulønnet permisjon når man har barn under 3 år. Men er det noen som vet om jeg vil kunne ha krav på et års ulønnet permisjon fra dagstillingen (dersom jeg skulle få den), for så å jobbe nattestillingen i samme periode?

Hadde i utgangspunktet en plan om å jobbe på natt for å få mer tid med barna de første leveårene, så nå vurderer jeg å droppe intervjuet jeg er innkalt til.. Samtidig føler jeg at jeg burde gripe sjansen, iom slike 100% stillinger ikke vokser på trær her jeg bor..

Og evt noen som vet om jeg vil ha krav på å jobbe redusert mens barna er små, evt få mer permisjon fra dagstillingen på annet grunnlag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har bare krav på et års ulønnet permisjon som en direkte forlengelse av foreldrepermisjonen, ikke fordi du har barn under tre.

Du har anledning til å jobbe redusert om du har barn under ti, men ikke å ikke jobbe i det hele tatt.

Du har neppe krav på å beholde nattstillingen om du takker ja til dagstillingen hos samme arbeidsgiver.

...men alt dette er jo ting du kan diskutere med arbeidsgiver. Gå på intervjuet, gjør ditt beste og ta opp problematikken der?

Skrevet

Hos enkelte arbeidsgivere kan du få permisjon for å prøve en annen stilling. Finner du ikke avtalene så sjekk med ditt fagforbund hvilke regler som gjelder hos dere.

Permisjon m små barn må forresten tas rett etter foreldrepermisjonen.

Skrevet

Krmt... HI spør om hun kan ta permisjon fra den stillingen hun evt BLIR tilsatt i, for å fortsette i den stillingen hun har så lenge barna er små.. Hadde jeg vært arbeidsgiver så hadde jeg ikke gått med på dette. Og som hun over påpeker, du har kun KRAV på permisjon i direkte forlengelse av fødselspermisjonen din, ikke senere, uansett alder på barna.

Skrevet

Takk for svar!

Ja, jeg skal straks ut i fødselspermisjon, så en eventuell permisjon vil bli en forlengelse av denne.

Problemet er imidlertid at jeg under intervjuet mest sannsynlig må ha et svar på om jeg øsnker 100% stilling, da jeg tidligere har nevnt at jeg kanskje ikke helt er klar for det enda, samt at jeg trives veldig godt i nattstillingen min.. Tenkte kanskje det var bortkastet å dra på intervju, både for meg og de som skal foreta det, samt utsette arbeidsgiver for slike "permisjonskabaler" dersom jeg uansett ikke kan ta stillingen..

Hadde tenkt å jobbe natt til minste blir 3, men kanskje endrer den økonomiske situasjonen seg uavhengig av mine avgjørelser, feks ved at kontantstøtten blir fjernet.. da blir det jo ikke like attraktivt å forlenge permisjonen (med å jobbe deltid natt) sånn økonomisk sett..

Skrevet

Greit at du kan ta ett år ulønnet rett etter foreldrepermisjonen for å være hjemme med barn, men det betyr ikke at du kan ta annen jobb i denne permisjonen.

Da må du søke om permisjon for å prøve ut annen jobb. Det er noe helt annet.

Skrevet

Takk for svar! Så dere mener jeg ikke kan ta permisjon fra en eventuell ny stilling for å jobbe i min gamle stilling som en tilrettelegging mens jeg har små barn.. Begynte å bli gira på 100% stilling jeg nå, men burde kanskje droppe hele greia da.. Problemet er nok at slike sjanser er sjeldne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...