Gå til innhold

Trening og graviditet, kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg meldte meg inn på ett treningssenter sist uke, og denne helgen fant jeg ut at jeg er gravid : ) Er jo kjempe glad for det, men lurer litt på dette med graviditet og trening. Jeg vet jo at det ikke er farlig, folk går jo VM og er gravide, men jeg er veldig utrent og har ikke trent på mange år... I forrige svangerskap hadde jeg bekkenløsning, og det var faktisk første sympton jeg kjente denne gangen, at jeg kjenner stikkinger i bekkenet når jeg løfter, sitter med bena i kors o.l.

Så hva, hvordan kan/bør jeg trene. Er det noe jeg må være ops på å unngå? Er det noe som er spesielt bra?

Takk for alle svar -: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trente nesten hele graviditeten, men pga bekkenløsning var det en del ting jeg holdt meg unna. Jeg tipper de på treningssenteret kan mer om dette enn meg da men.. Jeg måtte etterhvert unngå step-timer pga at det var så mye hopping og bevegelser som var vonde. Jeg fortsatt med styrke frem til 3.trimester, men hold meg etterhvert unna utfall, og hadde mindre vekter på de andre øvelsene enn til vanlig. Man skal visstnok ikke løfte for tungt slik at man må holde pusten når man løfter vektene. Sykling var det beste for meg og hører flere gravide synes det. Var med på spinningtimer og syklet til jobb så lenge jeg greide (etterhvert kom magen i veien). Jeg kan anbefale boken Trening for kule mager. Jeg lånte denne på biblioteket, og her det flere tips for hvilke øvelser som passer i hvilke trimester og hva som er bra for godt trente og for utrente. Ellers tror jeg det er lurt å drive med styrketrening som forebygging, og på nettet (bla vektklubben på vg) ligger det flere øvelser som er gode for gravide.

Hvis du er utrent hadde jeg tatt det rimelig med ro i starten, men er veldig anbefalt å starte opp å trene selv om man er utrent fra før. Lykke til :)

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2936724

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...