Gå til innhold

glukosebelastning og høyt sf mål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha glukosebelastning hos legen i morgen grunnet plutselig høyt sf mål og høy vekt. Ha ligget over den røde streken hele veien, men på kontroll i uke 33 målte jordmor meg til 33 cm. Kjenner jo selv at jeg har mye baby i magen, men håper jo ikke at det er en superstor baby eller at jeg får påvist svangerskapsdiabetes.......Det skal sies at jeg ikke er noen "småjente" og har født to store barn før også - men syntes egentlig at 4300g er stort nok (vekta på førstemann)

Uansett, er det noen som vet hva som skjer under en glukosebelastning? Vet jeg må drikke en sukker blanding, men er det store mengder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Alle" sier det er så fælt, men så ille er det egentlig ikke.

Man møter fastende der man skal ta den, for min del på sykehuset. Tok med en urinprøve (morgenurin). Så tok jeg en blodprøve for å måle blodsukkeret. Drakk så en stor kopp med sukkervann, jeg fikk den kald. Det var innmari søtt, og fordi jeg var kvalm som bare det fra før sleit jeg litt med det, men det var egentlig ikke så ille. Fikk litt kaldt vann å skylle ned med. Etter en time var det ny urinprøve, og etter enda en time ny urinprøve samt ny blodprøve.

Urinprøvene er for å se om det kommer sukker/glukose i urinen, blodprøvene for å måle blodsukkerstigningen.

Største problemet mitt var at jeg var kvalm fra før da jeg møtte opp, og ikke minst sulten, men får ikke spist eller drukket noe mer enn det man får før etter siste blodprøve. Slettes ikke så ille som jeg hadde hørt at det skulle være.

Skrevet

Jeg måtte drikke to vanlige glass med sukkerblanding - kaskje 4-5 dl til sammen. Så skal du sitte der i to timer og vente, uten å spise/drikke noe annet enn vann, og så sjekker de blodsukkeret ditt etterpå. Er det for høyt (jeg tror grensen ligger på 9, jeg hadde 12,3), har du svangerskapsdiabetes. Den kan enten holdes i sjakk med endret kosthold, eller du må ta insulin. Jeg ble satt på en superstreng lavkarbodiett, men det funket ikke det heller, så nå er jeg fortsatt på diett og tar insulin i tillegg. Jeg syns det er litt dritt, for å være ærlig. Kan ikke spise frukt en gang, for det inneholder fruktsukker. Jeg håper for din del at du får godkjent test i morra, for dette er ikke spesielt moro.... Jeg satt ikke hjemme og dyttet i meg godis før heller, langt derifra, men nå kan jeg ikke engang drikke litt juice til frokost, bare vann er lov. Til og med melk er forbudt. Blir nesten litt deppa av det... Lykke til!!

Skrevet

Ok, takk for svar og god informasjon:-) Da er jeg litt forberedt.

Skrevet

Jeg måtte også drikke ca 4 dl med sukkerblanding, så vente i 2 timer på å ta nye blod og urinprøver. Jeg var skikkelig tørst da jeg kom dit siden jeg måtte komme fastende og ikke ha drukket for så altfor mye og synes ikke det var så altfor ille med denne sukkerblandingen. Det værste var å vente i to timer og ikke få spise og helst ikke drikke noe annent heller. Hos med var prøvene helt fine heldigvis. Det har vist blitt en ny rutine at når man er over 38 år så anbefaler de å ta en glukosebelastning i uke 28.

Lykketil:-)

Skrevet

Virker som om det er ulik praksis på dette ettersom hvor i landet du bor.

Jeg tok glukosebelastningstest på Ullevål i forrige uke (4 dager før termin!) grunnet +2 på urinprøve.

Jeg kunne verken spise eller drikke (heller ikke pusse tenner) fra kl 24 natta før, og møtte opp kl 0800 om morgenen. Behøvde ikke å ta med urinprøve. Tok blodprøve fastende da jeg kom, for så å drikke 3 dl vann blandet med 75 gram druesukker (fyller 2 hvite plastkopper). Det var ikke så ille som jeg hadde trodd, men husk å drikke alt med engang! Hadde en liten slurk igjen på slutten, og den var skikkelig drøy...

Måtte så sitte i ro på gangen i 2 timer (ta med noe å lese på!), for så å ta en ny blodprøve. Det var godt å ha med matpakke og vann som jeg kunne innta umiddelbart etterpå:)

Jeg fikk vite at hvis blodsukkeret lå under 7,8 gikk det for å være normalt. Mitt lå på 7,6 etter jeg hadde drukket væsken, så helt i grenseland, men holder med kostholdsregulering. Nå håper jeg dog inderlig at jeg føder snart (hadde termin i går), og kan spise som normalt igjen (frukt, juice osv.)

Lykke til!

Skrevet

Jeg tok nå på fredag grunnet at jeg hadde det i mitt forrige svangerskap.

Trodde ikke jeg hadde det for det var ikke påvist sukker i urinen (det var sånn de merket det sist gang) jeg ligger under streken på sf mål, har lagt på meg ca 7-8 kg (er i uke 33) Meen jeg hadde det faktisk, målte 10,9 etter testen. Det er skikkelig dritt, men prøver og tenke positivt og at jeg kommer fortere i mål til beachbody 2011 :D

Skrevet

Jeg har tatt 3 glukosebelastninger de siste 3 mnd.

Alle har vært like fine hehe

Du må faste fra kl 22:00 kvelden før, jeg pleier å få time mellom 8 og 9. De tar først et stikk i fingeren for å sjekke dagssukkeret, tar en blodprøve, så drikker du 5 dl med druesukkervann (be om å få det med kaldt vann og evt sitron så blir det ikke like søtt),

Så venter du i 2 timer uten å drikke eller spise, røyking og tyggis kan gjøre resultatet feil.

Etter 2 timer tar de ny blodprøve og så sendes det til analyse.

Jeg fikk vite at grensen er 7,9, så har du under har du ikke diabetes.

Min var på 5,5 igjen.

Og som nevnt tidligere, ta med lesestoff :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...