Gå til innhold

Med fare for å bli slaktet her inne....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en guttunge som nekter å legge seg ned for å skifte bleie. Han er 2.5år. Prøver å forklare han at han blir sår i rompa om han ikke legger seg ned så jeg kan vaske han godt etter at han har bæsja, men han nekter. Slik har han holdt på i en ukes tid nå, og det er et rent helvette å skifte bleie. Det har endt med nå at jeg skifter på han stående, og det er ikke lett å få tak i all bæsjen. Lurte på om jeg skulle forklare han at han MÅ legge seg ned så jeg får ut all bæsjen, og når han da nekter, så tenkte jeg at jeg skulle vaske litt slik at det blir igjen litt avføring i rompa hans, så han får kjenne at det ikke er godt å ha bæsj igjen i rompa?! Er det å dra det for langt eller vil han lære av dette? Dette er kun en tanke! Jeg kommer ikke til å gjøre det om han ikke lærer av det. Men lurte på om noen her har gjort det "the hard way?"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alvorlig talt! Man påfører ikke et barn sår hud med vilje. Han er liten, og det er ikke sikkert at han en gang vil klare å koble mangelfull vasking og ubehaget. Nei, det skal du virkelig ikke gjøre!

Skrevet

Halloooooo!

Et så stort barn ligger ikke ved bleieskift - helt vanlig at de står (og leker med vannet i springen - da står de i ro). Så ber du han bøye seg for å tørke bæsj. Legge en non-stop på gulvet om han ikke vil bøye seg, eller sett han på do og tørk! Snakk om å gjøre det vanskelig!

Skrevet

Har du noen andre tips da, 18.44?

Skrevet

Så store barn har jeg alltid latt stå i dusjen, og så har jeg spylt dem.

Skrevet

Dere er så utrolige frekke! Kan dere ikke spare dere med drittkomentarene? Det er jo en grunn til at jeg spør? Det er jo fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre?

HI

Skrevet

Sykeste jeg har hørt på lenge. Og så tenker du ungen din skal gå rundt og lukte bæsj?

Ja, de stritter imot, men her er det du som er sjefen, ikke ungen din!

Skrevet

Det var smart 18.48, men gjør du det hver gang de bæsjer? Gutten min bæsjer 2 ganger om dagen ca, og de har jo ikke dusj i barnehagen....men jeg kan jo begynne med det her hjemme. Kommer du til slik at du får spylt vekk alt bæsjen da eller? Vi skal begynne med pottetrening i påsken, da han skal ha 2 uker fri fra barnehagen, så da slipper vi dette problemet heldigvis.

HI

Skrevet

På den ene sønnen vår ga vi opp liggende bleieskift når han var ca 10mnd. Etter det sto han mens vi skiftet og ved bæsjebleier skyldte vi rompa i vasken (det er bare å ha en sprayflaske med jif baderom/klor stående sammen med en oppvaskbørste, så er det lett å rengjøre vasken etterpå).

Skrevet

Jeg har latt ungene stå på en krakk for å stelle seg fra de var året og kunne stå selv, har aldri vært noe problem å få de rene. men så har de bare bæsjet i doen fra den aldreren også,da..

Er vel ikke noe problem å få det rent? bare å løfte den ene foten ut på siden mens ungen står ved vasken og leker med vann..

Skrevet

la han evt få noe i hendene han kan se på hvis han ikke vil ligge i ro. da får han noe annet tenke på

Skrevet

Ja, det gjør jeg hver gang. Tørker unna det verste med dopapir, og så spyler jeg godt med dusjen. Vasker med litt intimsåpe dersom det er nødvendig. Dersom jeg ikke har tilgang på dusj vakser jeg med våtserviett mens de står.

Skrevet

Snakker jo ikke om å gå mange timer da! Herregud, 18.53!

Han stritter ikke imot. Han vil rett og slett ikke. Og jeg kommer ikke til å tvinge han mer enn jeg har gjort til nå. Vil han ikke, så vil han ikke. Kjenner nå min egen unge best, og vet at jo mere jeg maser om det, jo verre blir det for han.

Skrevet

Du ber han stå og sette hendene i gulvet og rompa i været. Da får du vasket skikkelig i alle kriker og kroker. Dette funker som bare det.

Han er for liten til å lære av å bli sår, så dropp det.

Skrevet

Vet du hva, jeg hadde sluttet med bleia tvert... Med førstemann slutta vi når gutten var litt over tre år, men med de to siste har jeg slutta tvert på dagen de har fyllt to. Det har vært uhell daglig i en uke, så kanskje noen dager mellom hver gang, og etter en måned er de mer eller mindre tørre. Også på natta. Vi har slutta på vinteren med begge de to siste, og det er faktisk bare snakk om litt ekstra klesvask en kort tid, og gevinsten er STOR!!

Skrevet

Mine har ikke lagt seg ned for å skifte siden de var 1 år.. De har stått, litt fremoverbøyd, får all bæsjen med da!

Bare det at du vurderer å la det være igjen bæsj med viljen får meg til å grøsse. Les litt om barneoppdragelse.. Anbefales..

Skrevet

Takk peeps!

Det hørtes sikkert veldig brutalt ut, dette innlegget mitt, men jeg er desperat. Skal prøve alle tips som er gitt her. Så håper jeg han skjønner til slutt at jeg ikke skifter bleie for å være slem.....

HI

Skrevet

Jenta mi på 2 ligge rkun når hun har bæsja, og har helst ikke lyst til det, så jeg også spyler bare i dysjen..bretter opp bodyen og spyler og tørker...går ganske fort og greit det:) Du kan jo prøve, så kan det jo være han finner ut at det er kjekkere å bare ligge eller bøye seg enn å bli spylt i dysjen..

Skrevet

Vår stod på alle fire faktisk, med rompa til værs. Noe som ble tillært i barnehagen. Fungerte som bare rakkern.

Skrevet

Høres ut som han er klar for å slutte med bleie :) Utnytt det før han går tilbake og heller vil ligge ned igjen :)

Skrevet

hehe, jeg bare spør min gutt når han slår seg vrang: vil du få aua på rompa? så sier han nei, så sier jeg, okei da må vi skifte bleie :P

funker på barnet mittt men kanskje ikke på ditt :P

hadde kaanskje spylt han i dusjen ja. lykke til med bleiesluttingen :)

Skrevet

ikke la det bli igjen bæsj i rompa hans,han lærer ingen verdens ting av det,han får bare en veldig sår rompe stakkars...

prøv å ta av så mye bæsj som mulig når du tar av bleien,og så setter du han på do og tørker resten.

Skrevet

Jeg sier til min 2,5 åring at nå må du ligge på gulvet så mamma får se om mamma har fått tørket bort alt bæsjen. Sier det slik at det er jeg som ikke klarer eller får til når hun står og for å hjelpe meg må hun legge seg. Stor stas å hjelpe mamma. Tørker så godt jeg kan når hun stå men jeg ser ann bæsjen. Hun begynner jo å bli selvstendig og ikke vill men innemellom må hun bare. Har også tydd til den ate nå skal vi leke baby nå er du baby så skal mamma vaske. puddrer å gjør litt ut av det.

Du har en sunn og frisk gutt HI som vier han begynner å bli stor.

Skrevet

Jeg sier til min 2,5 åring at nå må du ligge på gulvet så mamma får se om mamma har fått tørket bort alt bæsjen. Sier det slik at det er jeg som ikke klarer eller får til når hun står og for å hjelpe meg må hun legge seg. Stor stas å hjelpe mamma. Tørker så godt jeg kan når hun stå men jeg ser ann bæsjen. Hun begynner jo å bli selvstendig og ikke vill men innemellom må hun bare. Har også tydd til den ate nå skal vi leke baby nå er du baby så skal mamma vaske. puddrer å gjør litt ut av det.

Du har en sunn og frisk gutt HI som vier han begynner å bli stor.

Du er ikke tafat.

Skrevet

Så store barn legger seg sjelden ned frivillig, de vil stå. Det er bare å be ham bøye seg framover, det gjorde vi med våre to gutter fra ca ettårsalderen.

Synes ideen din høres helt vill ut, og skjønner ikke hvorfor du lager et problem av dette. Du bør kanskje vurdere å "velge dine kamper med omhu".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...