Gå til innhold

Tips til å få mat i eit sjukt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gode idéar til kva eg kan prøve? Både kva type mat og korleis eg skal presentere det?

Jenta får drikke i seg og det er det viktigaste, men no er ho sjuk på 13. døgnet, har gått ned 2 kg og var ikkje meir enn gjennomsnittleg stor før ho blei sjuk. No er ho 98-100 cm og 13 kg.

Så langt har vi prøvd å gje ho akurat det ho har lyst på, men det begrensar seg veldig (så langt i dag: to sneier påleggsservelat og tre fårepølsesneier). Prøver å lokke med yndlingsmiddag, skjeve med syltetøy - utan skorpe (= luksus for lille), smoothie, frukt delt i bitar, yoghurt, is, osv, osv men ho blir sint og roper at "Eg TRENGAR ikkje nåkke mat!" Eg kan ikkje godt tvangsfóre ho heller. Får i ho litt saft, men ho vil helst ha vatn så eg får ikkje i ho noko særleg med næring gjennom drikke.

Så kva kan eg prøve å gje ho, og korleis kan eg få det til å virke mest mulig fristande?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tomatsuppe pleier å være lurt hos oss. Det er jo nesten som drikke, men gir mer næring.

Skrevet

Huff av meg.. Stakkars jenta de.. At hun drikker er jo det viktigste, men siden hun har vært syk så lenge som hun har, har du vel tatt henne til legen? Om du ikke får i henne tilstrekkelig over lang tid må jo de små på sykehus... Men det er vel kanskej ikke så alvorlig enda.. Høres ut som du har prøvd alt! Lykke til =)

Skrevet

Ikke prøve for mye, foreldre som stresser (av bekymring) virker mot sin hensikt. Etter så lang tid er det likevel på tide med noe press. Magesekken hennes er nå vant med lite mat og det krymper sultfølelsen ytterligere. Og det gir signaler til hjernen om at hun ikke trenger mat. Dette må motarbeides.

Gi henne yoghurt med litt havregryn i, eller malte mandler. Kok havresuppe med rosiner. Most banan på brødskiven er godt. Makaroni med ost frister kanskje? Potetmos (med smør, egg og H-melk) eller rotmos med fløte i.

Sitt sammen med henne og si at hun må spise det du gir henne, det trenger ikke være mye, men noe. Hold dere til de faste måltidene, men gi næringsfull drikke utenom.

God bedring til veslesnuppa!

Skrevet

Tja.. hva annet enn de du allerede har prøvd....: gelè og vaniljesaus, sjokolade, potetgull/skruer, saltstenger (for noe salt) Synes du allerede har prøvd mye så jeg kommer ikke på mer desverre, men ønsker jenta di og dere god bedring =) =) =)

Skrevet

Takk for tips alle saman. Ja, vi har vore hos legen (og legevakt) gang på gang dei siste 10 dagane, ho går no på penicillin, men det er heller tvilsomt om problemet er bakterielt. I alle fall er crp ca den same i dag som onsdag (begynte kur torsdag morgon). Skal måle ny crp i morgon.

Vi har ikkje stressa med maten sidan ho har fått i seg greit med drikke. Har spurt om ho vil ha, av og til tatt fram og vist ho kva det er snakk om, med varierande respons.

Skal gjere prøve med noko av det dåke nevner her i morgon, no skal vi først prøve heimelaga, bittesmå pizza'ar, kanskje det kan friste. Problemet blir jo når ho faktisk ikkje VIL ha noko av det vi tilbyr. Får høyre kva fastlegen seier i morgon. Potetmos er ho vanlegvis veldig glad i, så det var eit bra tips, skal prøvast!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...