Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 Er det noen som vet om det er mulig at en forelder fraskriver seg foreldreretten? (Mener ikke foreldreansvar) Ønsker å forhindre at far til min sønn skal kunne gjøre noen krav i min sønn i fremtiden. Ser ingen grunn til å gå inn på detaljer men nevner at både familievernkontoret og barnepsykolog ved helsestasjonen mener det er direkte skadelig for min sønn å ha samvær med sin far, samt at barnevernstjenesten også sier (men ikke har laget juridisk vedtak på) at min sønn ikke bør ha kontakt med far. Jeg har fått far til å fraskrive seg foreldreansvaret og kommer til å sette opp barnetestament på at far ikke må få omsorg/ansvar for gutten dersom jeg faller fra. Men føler ikke dette er nok og ønsker at han ikke skal ha noen juridiske krav i gutten, nå eller senere og at min sønn da evt kan adopteres om jeg en gang stifter ny familie. Jeg antar at faren vil gå med på dette om han får slettet bidragsgjelden sin og lurer på om noen vet hvordan jeg går frem for å få ordnet dette. Veldig takknemlig for hjelp
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Ta turen til NAV og ordne det der. De kan svare deg på dette, så slipper du svar fra alle synserne her inne..
Gjest ->>- Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 Nei, det er ikke mulig. Med mindre barnet blir adoptert av noen andre, f.eks din nye partner, vil far og barn ha gjensidig samværsrett og barnet vil ha arverett i forhold til sin far. Far vil være bidragspliktig. Selv om biologisk far samtykker, er det ikke sikkert dere vil få godkjent en stebarnsadopsjon om du skulle få en ny partner.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Dette var utrolig å lese, jeg er i samme situasjon som deg HI, bare at jeg faktisk har hele foreldreansvaret. Men her mener også de forskjellige instanser at bf ikke bør få ha samvær med barnet.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #5 Skrevet 13. mars 2011 Så lenge han ikke har foreldreansvar, så stiller han likt i køen av de som kan ta seg av barnet om noe skjer deg. Uansett ansvar eller ikke, må barnefar godkjenne evt adopsjon..... Forstår fortvilelsen din, og jobber litt med noe av det samme(men det hjelper meg mye at bf ikke har ansvar her da). bidragsgjeld får han ikke slettet samme hva. Hvertfall ikke så lenge det har gått gjennom NAV. Og så lenge han står som far på papiret(selv uten ansvar), så er han bidragspliktig. Bidragsgjeld bygget opp før evt adopsjon, er fortsatt gjeld til barnet og skal kreves inn.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #6 Skrevet 13. mars 2011 Så vidt jeg vet er det ikke mulig for far å fraskrive seg farskapet så lenge det faktisk er han som er faren, med mindre barnet blir adoptert av en annen. Noe av grunnen til dette er, så vidt jeg vet, at barnet har rett på bidrag fra sib far. Om far er ute av bildet uten at det har kommet en ny i steden blir dette NAV sitt ansvar. Om det ble mulig ville mange ha valgt å få bidrag fra NAV og la far slippe. Barnet vil også miste arveretten. Det skal ikke være så enkelt.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #7 Skrevet 14. mars 2011 HI Jeg har foreldreansvaret alene. Vi hadde delt men far har fraskrevet seg foreldreansvar og jeg er registrert med foreldreansvaret alene. Bidraget blir krevd inn via Nav men er privat avtale så NAV betaler ingenting selv om han ikke gjør det heller (ingen inntekt). Jeg bryr meg ikke om bidrag. Med all gjelden faren har kommer det aldri til å være noe å arve derfra.. Jeg må altså da vente til jeg eventuelt gifter meg med en som er villig til å adoptere min sønn før faren juridisk mister alle rettigheter?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #8 Skrevet 14. mars 2011 Sansynligvis, ja, men hør for sikkerhetsskyld med en advokat. Det er ikke sikkert at vi DIBdamer har oversikt over alle lover og regler.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #9 Skrevet 14. mars 2011 min far skrev fra seg alt av ansvar på meg når jeg var 16-17 år,. han leverte det til barnevernet og det gikk greit for hans del..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå