Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 Mange innlegg om at man som foreldre vet best selv, og det er så mye bedre for babyen å sove tungt og godt på eget rom. Det er ikke alt foreldre vet best selv, enkelte ting bør man faktisk høre på hva fagfolk mener. Det anbefales å ha babyen på samme rom som foreldrene i ett år, nettopp fordi at babyen ikke skal sove så tungt og godt, fordi det øker faren for krybbedød. Om man velger å se bort fra anbefalingene er jo opp til en selv.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Link til de anbefalingene? Jeg sitter her og snakker på msn med en venninne som er helsesøster, hun har ikke hørt noe om dette.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 Jeg klarte ikke å sove med babyen min på samme rom, fordi jeg sover så utrolig lett. Etter 12 dager uten søvn kom hs på hjemmebesøk, og hun anbefalte meg å legge barnet på eget rom. Jeg var jo helt slagen, og det så hun heldigvis. Ikke alle helsesøstre er rigide regelryttere, noen ser individet. I dag er jeg stolt mamma til 2, og begge har ligget på eget rom helt fra begynnelsen av. Og ja, selvsagt har jeg hørt om krybbedød.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Samme rom i minst 6 månder sier fagfolkene, så det blir minste grensa her i huset
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #5 Skrevet 13. mars 2011 ww.lub.no sitat: La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom eller sørg for forsvarlig samsoving Barn som sover i egen seng på foreldrenes soverom eller i en trygg samsovingssituasjon har lavest risiko for krybbedød. Rådet om å sove i egen seng på foreldrenes soverom gjelder særlig det første halvåret. Etter de første fire-seks månedene kan det være at foreldrene ikke sover godt nok fordi de våkner av barnets lyder. Da må man vurdere andre søvnrutiner for barnet eller mor/far. Det anses som godt og trygt for barnet å høre og lukte foreldrenes nærvær.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #7 Skrevet 13. mars 2011 Har full forståelse for at du valgte sånn, 13:48. At man sover litt dårligere med babyen på samme rom må man nesten regne med, og jeg mener at det ikke er grunn nok til å hive babyen på eget rom med en gang. Man klarer å vente til babyen er 6 mnd. Men når man ikke sover i det hele tatt, da kan jeg godt forstå at man ikke orker det. Jeg tenkte også på f.eks de som ville ha babyen på eget rom sånn at de kan ligge å lese om kvelden. Det kan man faktisk vente med. HI
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #8 Skrevet 13. mars 2011 http://www.lub.no/forebygging-av-krybbedod http://www.dinside.no/348090/slik-kan-du-minske-risikoen-for-krybbedod
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #9 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har aldri tenkt over den sammenhengen, men har alltid delt rom med mine minste. Grunnen for meg, har vært at det er enklest når de våkner om natten. Og da de var helt små, så var det jo amming/mating og noen bleieskift om natten også. Mye enklere å dele rom. Ser ikke poenget med å la barn få eget soverom før de er over 1 år, egentlig. Kanskje enda lenger. Vi bodde trangt i starten, og hadde bare ett soverom, så da var det ikke rare valget, men jeg fortsatte med å dele rom med barna da vi kjøpte hus med flere soverom.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #10 Skrevet 13. mars 2011 Det at man bør høre på hva fagfolk sier gjelder vel også for deg eller, Hi? Er Krybbedødforeningen fagfolk nok for deg? De anbefaler i hvert fall å sove på samme rom som babyen frem til den er et halvt år. By the way, hvis det er fakta du er så glad i, så burde du vite at dokumentasjon er en fin ting, i motsetning til å bare slenge rundt seg med påstander. Det foreligger ingen enighet eller bastante meninger blant fagfolk om barnet bør ligge på foreldrenes soverom fram til det er ett år, eller om det holder med seks måneder. Så det at du Hi mener at folk som lar barnet sove på eget rom fra 6 mnd ikke lytter til fagfolk, er jo bare bullshit. Slutt å vær så selvhøytidelig du, du vet åpenbart ikke alt du heller. "Krybbedødforeningen har dette å si om artikkelen: Jeg har ikke selv sett dette oppslaget som du beskriver i Spedbarnsaktuelt, men har nå bestilt bladet slik at jeg selv kan lese det og følge med i det de videre skriver om krybbedød. Jeg ser at de anbefaler å la barnet sove på foreldrenes soverom hele det første året. Dette er basert på råd fra overlege Gro Nylander på Rikshospitalet. Vi har data fra en stor nordisk studie om krybbedød (NORSIDS: Plutselig spedbarnsdød i Norden, Sudden Infant Death in the Nordic countries 1990 til 1996) som forteller noe om dette. De fleste krybbedød tilfellene skjer innen 6 måneders alder, og tall fra denne undersøkelsen viser at det var langt flere av krybbedødtilfellene som ble funnet på eget rom eller på rom med søsken, enn tilfeller som ble funnet på foreldrenes soverom. Det viser seg at det i følge dette materialet er 50 % økt risiko for krybbedød dersom barnet under 6 måneder ikke er i foreldres soverom. Et viktig tilleggsinfo er at de fleste av disse barnet ble funnet i mageleie som anses å være den største risikofaktoren for krybbedød. Over 6 måneder er det vesentlig færre tilfeller, men også her er det påvist noe forhøyet risiko ved at barnet ikke sover på foreldrenes rom. Men denne er langt mindre enn under 6 måneder. På dette alderstrinnet spiller også andre faktorer inn som at barnet sover mer urolig, og lettere kan la seg forstyrre av andre lyder og at mor ofte sover bedre ved å ikke høre alle babyens lyder – hun ligger gjerne på ank og våkner av det minste grynt som barnet kommer med. Jeg vil anbefaler at man har barnet sitt på samme rom som foreldrene til ca 6 måneder fordi det er påvist statisktiske sammenhenger som beskrevet ovenfor. Men det er likevel ikke så godt dokumentert enda slik at vi kan gå ut med noen generell anbefaling om at det å sove på samme rom reduserer risikoen for krybbedød. Vi vet ikke hva grunnen er til at det er økt risiko for krybbedød derdom barnet under 6 måneder ikke sover på foreldrenes soverom. Kanskje mor og fars lukter og lyder medvirker til et trygt og ikke stresset sovemiljøet for babyen, kanskje psykisk nærhet, vissheten om å ikke være alene er gunstig for barnet også med hensyn til forebyggelse av krybbeød? Krybbedød er en plutselig og uventet død hvis første og eneste symptom er døden. Kr.død er en eksklusjonsdiagnose som gis når det ikke kan finnes noen svar om årsak til dødsfallet i sykdomshistorien, ved grundig obduksjon eller ved undersøkelse av dødsstedet. Videre vet vi ikke sikkert om barnet død fordi pustingen opphører, eller om pustingen opphører fordi barnet er i ferd med å dø. Dette betyr at det er ingen kjente forvarsler som gis av babyen rett før han/hun dør, og som foreldrene kan ta tak i gjøre noe med slik at barnet ikke dør i krybbedød. Derfor er ikke dette grunnen til at barnet bør ligge på foreldrenes soverom. Landsforeningen til støtte ved krybbedød har ikke hatt noen definert grense for hva vi anbefaler på dette punktet, men jeg vil i alle fall anbefale deg å la barnet ditt sove på deres rom fram til ca. 6 måneder. Etter dette vil jeg ha vurdert behovet da for å flytte barnet til eget rom. Hvis dette rommet ikke er langt unna, og du jevnelig har tilsyn med henne, er dette noe jeg selv har valgt å gjøre i forhold til mine barn. Vi skal imidlertid i Landsforeningen nå vurdere om det er nok dokumentasjon på dette slik at vi bør anbefale å ha babyen på foreldresoverommet hele det første året, men foreløpig har vi altså ikke gjort det."
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #11 Skrevet 13. mars 2011 Helsesøster som ikke har hørt om det? Snodig.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #12 Skrevet 13. mars 2011 Orket ikke å lese hele innlegget ditt, men jeg mente å legge baby på eget rom før 6 mnd. Det skrev jeg også i et annet innlegg senere i denne tråden. Vet ikke hvorfor jeg skrev ett år i HI, mente 6 mnd. Forøvrig tror jeg krybbedødforeningen som den het før anbefalte ett år.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #13 Skrevet 13. mars 2011 Her har ungene alltid hatt eget rom, og det som øker faren for krybbedød mest er samsoving i samme seng. Barn blir kvalt av luftmangel. Dette har blant annet skjedd fordi mor under ammingen sovner og blir liggende delvis opp på barnet. Ungene mine har også sovet ALENE på formiddagen, for eksempel ute mens jeg har gjort husarbeid inne. Det er ikke bekvemmelig å stå opp midt på natten og gå til barnerommet for å amme så valget er ikke av rene bekvemmelighetsgrunner. Ble mye bedre med en god ammestol på babyrommet da. Og babycallen stod alltid på skjønt jeg hørte de før den slo inn. Har både ei venninne samt en kollega som har mistet barn i krybbedød. De som på samme rom som mora si. Hva pokker skulle kunne gjort fra eller til? Helvetes mødre her inne som alltid har fasiten på ting. Heia alle mødre som kobler inn hjerne og bruker fornuften også. Det er nemlig ingen entydig anbefaling om å ha barnet på samme rommet- se også for andre land. ungene sov natta over fra de var henholdsvis 3 og 4 måneder. Men du er tydelig vis en bedre mor dersom du ammer om natta til ungen er godt over halvåret.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #14 Skrevet 13. mars 2011 Så lenge barnet sover på rygg og ikke mage, er krybbedød uhyre sjelden. Har du med deg babyen i bilen, HI? Har du tenkt på hvilken risiko du utsetter babyen for i trafikken? Krysser du veien med barnet ditt i vogna? Man kan faktisk ikke eliminere ALLE risikoer som finnes, men man kan konsentrere seg om de risikoene for skade/død som er høyere enn at barnet sover på eget rom! For ordens skyld: Mitt barn har ikke eget rom, og jeg kjører bil med babyen som passasjer
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #15 Skrevet 13. mars 2011 Jøss som folk tar på vei. Det var ikke medningen å tråkke noen på føttene. (Jeg er forholdsvis ny her). Jeg er klar over at man ikke kan eliminere alle risikoer, og at noen ganger skjer det verste uansett. Man kan bare gjøre så godt man kan, og noen ganger må man vurdere fordeler og ulemper opp mot hverandre. Jeg hadde to tanker bak dette innlegget: 1. Etter å ha lest en tråd om at man ville legge en liten baby på eget rom pga man selv ville lese på senga, lurte jeg helt seriøst på om det var mange som ikke hadde hørt om anbefalingen ift krybbedød. 2. Etter å ha lest en annen tråd om samme emne, der mange mente at mor alltid vet best selv, og en annen tråd om å gi grøt til babyer på 2 mnd. Man kjenner nok barnet sitt best selv, men det er ikke alltid sånn at mor automatisk vet best hva som er bra for barnet sitt. Derfor finnes det anbefalinger, som jeg mener man bør prøve å følge, dersom det er mulig og ikke skaper for mange problemer. HI
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #16 Skrevet 13. mars 2011 Jeg lurer alltid på det samme når jeg leser slike innlegg selv, og synes det er rart at man er så opptatt av å kjøpe ny madrass, ikke dekke til vogn osv, for å forhindre krybbedød, men plutselig når det kommer til eget rom er det visst andre hensyn som veier tyngre...
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #17 Skrevet 13. mars 2011 Hm, det må jeg si. Her regner jeg meg for en rimelig oppegående mor, opplyst om alt som trengs angående små babyer ettersom jeg nå går gravid med nr 3. Og det samme med far, dette kan vi liksom. Men jammen har vi helt gått glipp av dette med 50% økt risiko for krybbedød hvis babyen sover på eget rom før 6 mnd... Har visst fokusert mest på det med madrasser, ja. Ikke at vi har vært så veldig langt unna, 5 mnd med nr 1, og 8 mnd med nr 2. Men klart vi venter til ettter 6 mnd med nr 3 da! Så takk for at jeg ble opplyst i dag, den mest nyttige infoen jeg har fått på bim i alle min 3 perioder her inne. (Og, ja, følger meg en smule dum som ikke har plukket opp dette før...)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #18 Skrevet 13. mars 2011 Mora mi fikk to barn på 70-tallet. Da sa alle eksperter at barn måtte ligge på magen. Mamma mente derimot at vi sov bedre på ryggen, og brukte sunn fornuft. Jeg har fått to barn med tolv års mellomrom, og rådene er endret bare på den korte tiden. Så jeg velger også sunn fornuft. Krybbedødsforskning ift soving på eget rom- merk: forskjellene var statistisk så små at det like godt kan skyldes andre bakenforeliggende ting, f eks at flere foreldre med barn på eget rom tilfeldig vis la barna på magen. Det er flere barn som dør sovende i mors seng enn på eget rom!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #19 Skrevet 13. mars 2011 Det er ikke dobbel sjans for krybbedød- det er bare tull!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #20 Skrevet 13. mars 2011 Jeg lå på siden som baby(1970), fordi min mor mente mageleie(som da var anbefalt) var ubehagelig. Så jeg er nok heldig Mine to barn har også hatt sideleie som standard, og de lever, begge to OG de har delt rom med meg minst det første året
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #21 Skrevet 13. mars 2011 Anbefalingen i England er 12mnd på rommet til foreldrene. Der er det også anbefalt og holde seg borte fra dyne (noe vi bruker mye av i norge selv på små babyer) Der bruker de soveposer i helsetepper, noe som er mye tryggere.... Jeg ville aldri latt en liten baby sove på eget rom, det er hull i hodet.... Samtlige jeg vet om som har død av krybbedød lå på eget rom....og alderen var fra 4mnd og oppover....så å si alle tilfellene var på 80 og 90 tallet.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2011 #22 Skrevet 13. mars 2011 17:00: Å sammenlikne med hva som var gjeldende råd og praksis på 70-tallet, er direkte usaklig. Hvis vi hele tiden skal sammenlikne med hva som funka før, er det vel ingen vits med videre forskning, eller hva? Dessuten: Sunn fornuft??? Fordi mora di tilfeldigvis valgte å legge ungene sine på ryggen, utviste hun sunn fornuft? Det er vel heller i etterpåklokskapens lys det viste seg å være "fornuftig". Da hun gjorde det, var det vel heller fordi hun ville slippe å styre noe ekstra for å få dere til å sove?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå