Gå til innhold

Haaater legen min!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller hat er vel ett sterkt ord, men jeg misliker han sterkt! Gruver meg for hver time, og det toppet seg ved GU. Han er hardhendt, streng og viser veldig liten empati. Men nå er jeg gravid, skal jeg skifte lege? Eller bare bite det i meg og vente til etter fødselen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel bare å skifte det vel? Får lov å skifte opptil 2 ganger pr år.

Skrevet

Bytt lege! Det gjorde jeg da jeg var gravid pga at jeg ikke likte legen min. Nå som du er gravid skal du jo til lege ofte fremover, greit å ha en lege som du liker!

Skrevet

Bare bytt! Det gjorde jeg og er superfornøyd med han nye..

Men hvorfor i alle dager tar dere gu hos fastlegen? Er da mye bedre å gjøre det hos en gynekolog, en helt annen opplevelse faktisk, kan ikke sammenlignes.

Skrevet

Men er det ikke masse styr da? Eller er det så enkelt som at papirene blir oversendt?

Jeg fikk beskjed av legen at ved første legetime så skulle jeg ha en GU og det skulle taes celleprøver osv.. Og som sakt, han er streng! Kan man ikke få de fleste kontroller hos jordmor? Er førstegangs så alt dette er nytt for meg :)

HI

Skrevet

Da tar ikke gynekologisk undersøkelse under graviditet lenger, det sluttet de med for mange år siden. Det er lettere å få blødninger når man er gravid, og en blødning etter gu vil skape engstelse hos den gravide, så om det ikke er en spesiell grunn til det tar de ikke gu.

Det er ikke mye styr, du gjør det på nettet.

Ta første time hos jordmor, ring helsestasjonen å få en time. Hun kan informere deg om vanlig svangerskapskontroller. Da vil hun bekrefte det jeg sier om at de har sluttet med gu av gravide om de ikke har en spesiell grunn til det. Den celleprøven tar du hos en gynekolog etter at du har født.

Skrevet

lege bytter du enkelt på nett, trenger ikke å bry deg om noen papirer.

GU er ikke nødvendig ved første sjekk heller, jordmor kan du gå til i steden for til lege.

Skrevet

Det er TULL 22:46 !

Jeg tok både gu ,celleprøve og brystundersøkelse i 10 svskapsuke .(er gravid)

Skrevet

Det er ikke tull nei, gu er ikke en del av vanlig svangerkskapskontroll lenger.

Men det er klart at om det er 5 år siden forrige gang kan legen velge å ta en celleprøve av deg, likevel er det ikke vanlig å gjøre det lenger.

Bare google svangerskapskontroll så få du opp eksempler på de 7 vanlige kontrollene som er anbefalt av helsemyndighetene, gu er fjernet fra disse anbefalingene.

Skrevet

Bytt! Det er kjempe enkelt. Gjøres på nett. Sjekk litt rundt med venner og kjente om det er noen som har en å anbefale. Jeg byttet for noen år siden, litt fordi han jeg hadde var en veldig merkelig kristen fyr, som i tillegg var umulig å få time hos.

Byttet til en herlig dame, som er flink og hyggelig. Alltid gode ord og godt humør.

Forøvrig hadde jeg også GU på første kontroll. Det er slutt med brystundersøkelse, men GU skal man ha på første kontroll. Sjekker livmoren og celleprøve. Men det er ikke nødvendig med GU utover i svangerskapet. (om ikke noe tilsier at det bør være..)

Lykke til i byttet.

Skrevet

Man trenger IKKE går til lege under svangerskapet.

Du kan gå til jordmor på alle kontrollene om du vil det.

Jeg hadde ikke gu når jeg var gravid. Tok bare gu på 6 ukers kontrollen.

Skrevet

http://www.lommelegen.no/322975/hva-skjer-paa-svangerskapskontrollene

Det er frivillig å gå til kontroll hos lege i svangerskapet, men du bør jo gå til en så du får tatt de blodprøvene du skal.

Det er ikke nødvendig med gu om det ikke er veldig lenge siden sist celleprøve eller det ikke er mistanke om klamydia. Og uansett om det er lenge siden forrige celleprøve er det du som bestemmer, du kan bestemme at du heller vil ta en etter fødselen. Det finnes ikke tvangsbehandlig i Norge om det ikke står om livet til barnet og det gjør det jo ikke i dette tilfellet.

Skrevet

Skift lege. Uansett kan du vel gå til kontroll et anet sted? Jordmor eller lignende?

Skrevet

Det er ikke alle som har tilgang til privat GU. (dersom man ikke bor i by)

Og jeg merker ikke noe forskjell om det er gu eller fastlege

Skrevet

Gu er ikke lenger rutine på svangerskapskontroll, heller ikke på 6ukerskontroll dersom kvinnen ikke har problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...