Gå til innhold

Kostholdstips til en på 1 1/2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva burde han få hver dag?

Hva burde jeg styre helt unna å gi han?

Hva er greit en gang i blandt?

Sunne påleggstips?

Gode middagstips?

Jeg er ganske så matlei selv, og spiser alt for lite. Men vil jo så absolutt gi gutten det han trenger, samtidig som at jeg burde lære meg å spise selv før han tar etter...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han burde få fisk flere ganger i uka, mye grønnsaker, noe magert kjøtt, egg, ost, frukt. Grovt brød, fullkornpasta og fullkornris. Havregrøt med variasjon (eple eller banan eller rosiner eller bær) er fint både som kveldsmat og evt som frokost.

Lite sukker og salt. Ikke nøtter eller hele pølser (kvelningsfare)

Ellers la han smake på nye ting så han blir nysgjerrig på mat, det tar jo tid for de å venne seg til nye smaker :-)

Synes ferdigmat som frossenpizza, boksemat etc er helt nei nei til så små, mest fordi det er så mye salt i det.

Til brødmat er jo makrell i tomat bra, gulost, leverpostei. Iblandt syltetøy :-)

Skrevet

Jeg mener det er viktig at små barn får samme mat som resten av familien. Barn merker fort om det er skjevheter den ene eller andre veien. Om foreldre slanker ser, er på diett osv. Det er viktig å ikke sjule dette eller vise det for mye. om foreldre ikke spiser ditt og datt pga en siett blir det feil å si at barna må spise det eller spise opp.

Varierer maten kjøtt, fisk og farsemat.Jo mer en lager fra bunnen av jo mer kan man påvirke hvor sunt en vil skal ha det. Her i huset pleier vi å dele tallerknen i 3, slik at det blir en del kjøtt/fisk, en del grønnsaker og en del med potet/pasta/ris eller annet. Har vi rent kjøtt er denne delen gjerne mindre enn de andre. Om det er riktig fordeling vet jeg ikke men dette gjorde det enkelt for oss. En av ungene begynte med å bare spise en av tingene, så da var vi raske med å innføre dette. Var litt mas en ukes tid med hun ene, og så har det ikke vært snakk om det siden og det er noen år siden.

Vi har barn som ikke er kresene og barn som er kresene. Men hos oss skal de smake, liker de ikke så er det helt greit. De kan pelle ut så mye de vil, for det gjør jeg også men det er pga allergi.

Jeg syns det er viktig å ikke mase på ungene når det kommer til mat, spesielt grønnsaker. Det er viktig at ungene spiser grønnsaker men finn måten ungene liker grønnsakene. Selv spiste jeg aldri kokte grønnsaker som liten, men jeg spise så mye rå grønnsaker ellers på dagen så min mor sa aldri noe når jeg ikke spiste grønnsaker til middagen. Slik er det her også, men her liker alle kokte grønnsaker. Ikke alt de liker, så greit om de ikke spiser til middagen.

Kan være lurt å variere hvordan en lager grønnsaker også. Kokte grønnsaker er vanlig, når vi steker grønnsaker er det stas her. Mos, stuing, ovnsbakte er noe vi ikke lager like ofte men god variasjon.

Frukt bør man få i seg, og selv syns jeg det er veldig enkelt å få ungene til å spise det. Her kuttes det opp ett fat med forskjellig frukt og grønt hver dag som regel. Merker at jeg selv spiser mer når jeg setter det frem. Dupper en epler, pærer osv i sitronvann så holder det seg i mange timer i kjøleskap. Bruk også grønnsaker sammen med frukt.

Når min eldste jente var liten så spiste hun ekstremt lite, og da begynte jeg å kutte opp gulrot i staver og legge i vann i kjøleskapet. Slik at jeg kunne sette frem på bordet støtt og stadig i håp om hun spiste litt, men hun syns det var mer spennende å gå inn i kjøleskapet selv og ta seg når hun ville og da spiste hun masse. Så det med oppkuttet frukt har jeg fortsatt med. Fatet pleier å bli tomt fort her i huset, men om jeg vet dagen blir hektisk eller jeg ikke er hjemme pleier jeg å lage og sette klart i kjøleskapet. Dette vet de så de sniker seg inn støtt og stadig. Like spennende om det er nye ting de ikke har smakt før, eller ting vi ikke har like ofte.

Pålegg syns jeg man skal variere det også. Når ungene blir litt større er det greit at ungene har smakt på mye forskjellig og liker litt mer enn bare noen få ting som man mener er sunt og tror barnet bør spise. Merker det godt på noen av vennene ungene har her, mange har aldri smakt brunost eller prim før. "mamma, sier det er usunt" Usunt er det i store mengder, usunt er alt i store mengder. Så har en de ungene som ikke liker noe vi har i kjøleskapet siden de ikke har smakt noe av pålegget vi har. Kjøttpålegg, salami, gulost, brunost, skinkeost, kaviar, fiskepudding, makrell i tomat, prim, leverpostei. Ungene mine liker ikke alt, det er helt greit men de er ikke redd for å smake på nye ting og det tror jeg er litt av hvordan vår holdning til mat er.

Vi har banan, jordbær og epler på brødet når vi får lyst på det. Laget ett stort fat med bare dette på en dag det var fult av unger i hagen, skal si det var noen lange ansikter når de så fatet med mat. "det er ikke pålegg!!!" men jeg måtte inn og lage nytt, og enda mer gøy var det når en av foreldrene komenterte dette i ettertid. "sønnen min skal ha gult eple på brødskiva si. Jeg måtte smake selv og det var kjempe godt"

Syltetøy, nugatti og annet pålegg med mye sukker bør man styre unna. Her i huset har vi det som kosepålegg. Har nugatti i skapet, de vet de kan få det i helga men de spør aldri etter det. Når vi får lyst på det, så spiser vi det.

Vi har ofte vaffler til lunsj eller etter skolen, ungene blir veldig glad i meg da. Jeg laget det til frokost engang, da kikka 7 åringen på meg "Mamma, vi kan ikke ha vaffel til frokost. Hva tror du læreren sier når hun spør hva vi spiste til frokost?" Jeg lo litt, for vafflene jeg baker er grovere enn brødet jeg lager. Prøvde meg på grove vaffler engang bare for å konstatere at "sunne" vafller ikke var godt, men ungene merket ikke de var grove og jeg likte de også. Ungene blit mette, ikke bare mette for en kort stund som vanlig vaffler heller. Så her er det stas når vi har vaffler til lunsj, og jeg har ikke dårlig samvittighet for det heller. Varme vaffler med brunost er jo så godt. Og veldig kjekt for meg som ikke er glad i brød, jeg tvinger i meg brød hver dag men før jeg fikk barn spiste jeg ikke brød. Nå spiser jeg det mest for at ungene skal se jeg spiser brød. Jeg er utrolig små spist av meg, så jeg må tvinge i meg mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...