Gå til innhold

Hva synes der er det galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på, er det fortidlig å ha lille jenta mi hos dagmamma noen timer 1-2 ganger i uken når hun er bare 7mnd? Jeg er helt alene med henne og har vært det siden hun kom til og får ingen hjelp av familie, så kan vel si jeg er en smule utslitt. Hun er verdens snilleste på alle måter, men jeg bruker all tiden min og kreftene mine på å være der for henne, så glemmer helt meg selv. Og når hun sover har jeg ikke tid til å sette meg ned å sappe av, da må jeg rydde og vaske og gjøre andre ting som må ordnes rundt om i huset.

Tenker at om jeg har henne hos dagmamma noen timer noen dager i uken, får jeg bare slappet av litt og "vartet" opp meg selv. Eller er det galt?

Samtidlig får hun jo muligheten til å være med andre barn, det er noe hun veldig sjeldent er, da mine venner som har barn sjeldent har tid til å møtes.

Føler meg slem for at jeg vil ha bare litt tid for meg selv en gang iblandt :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner du er sliten, men 7 mnd gammel synes jeg er altfor tidelig for dagmamma når det ikke er høyest høyest nødvendig.

Så trenger du å hvile gjør du det når hun sover.

Husarbeid og annet tar du fint når hun er våken. Tål litt rot og dropp de store rundvaskene.

Faktiske er det ganske vanlig at små barn liker å se på når det gjørs husarbeid, og ikke har de vondt av det heller.

Skrevet

Visst du ikke har noen besteforeldre/annen familie..som kan avlaste deg litt..Så ser jeg ikke noe galt i at du "kjøper" deg avlastning?? Sikkert mange som har barna hos besteforeldre ol, med jevne mellomrom..noen timer i ny og ne...

En opplagt mor er en bedre mor!! Finn en god og omsorgsfull dagmamma, som ikke har for mange andre små barn!!

Skrevet

takk for svar.

ser den. synes selv hun er for liten til det. Bare tenker det hadde vært godt for oss begge å være litt fra hverandre et par timer en gang i uken og at hun få møte nye barn. Det er alltid bare oss to å det har gjort til at hun er så avhengig av meg at hun skriker for livet når jeg går ut av rommet hun er i. Jeg er så sliten til tider at jeg nesten ikke henger sammen, før høre av gamle venner når dem ser meg at jeg ser ut som ei i begynnelsen av 30åra, jeg er 19! føler meg som en zombie tiltider.

Føler skikkelig slem for at jeg tenker sånn :/ Jeg elsker jenta mi over alt og jeg er så utrolig glad for at jeg har henne<3

Skrevet

Synes ikke det er galt i det hele tatt. Vi jenter må slutte å ha så dårlig samvittighet for alt hele tiden. Det er faktisk lov til å ta litt hensyn til seg selv, selv om man har blitt mamma. Det er bedre for barnet ditt å ha en mor som er opplagt og har overskudd.

Skrevet

Jeg har ingen, foreldrene mine lover og lover at dem skal hjelpe meg og passe henne en gang i blandt, men når det kommer til dagen så har dem en eller anna dårlig unnskylding om at dem ikke kan allikevel.

Jeg har akkurat fått meg ny kjæreste, men han er på jobb fra 05.00-18.30/19.00 og vi bor jo ikke sammen heller, så er ikke mye hjelp å få fra han heller, selv om han har veldig lyst til å hjelpe meg.

Skrevet

Gjør det som følest bra for deg. :)

Sørg for at barnet blir godt kjent med omgivelsene og dagmammaen før du forlater henne der første gangen,så er det ikke store forskjellen på noen timer hos henne ,eller de som bruker besteforeldrene som avlastning.

Mener nå jeg. ;)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Kommer til å passe på at hun blir kjent med omgivelsene og dagmamma`n før hun blir der alene noen timer. Bare lurer veldig på hvordan det kommer til å gå. Det har alltid bare vært meg og lille gullet mitt, hun er skikkelig mammadalt:p

Skrevet

Jeg skjønner deg kjempe godt for det kan være slitsomt å være alene med baby 24/7, 7 dager i uka, 365 dager i året. Jeg vet for jeg har det slik selv.

Så om du har mulighet til dagmamma og ønsker litt avlastning så hvorfor ikke? De aller fleste har hjelp i egne foreldre, svigerforeldre, søsken osv. og vi som ikke har noen må nesten bare kjøpe oss hjelp om vi vil ha det.

Prøv med dagmamma du:)

Skrevet

Minsten min begynte hos dagmamma når han var 9 mnd. Han er nå 11 mnd. Han er veldig tillitsfull, så jeg hadde faktisk bare 2 timer tillvenning. Han går der 50 %, mens jeg er i jobb. Han trives veldig bra.

Men regner med at du ikke har noen barn fra før. Ville bare fortelle deg at (ihvertfall for meg), så blir alt mye lettere når en får barn nr. 2 og 3.

Jeg var kjempesliten med nr. 1. Mannen min jobber mye og så hadde jeg en baby som stort sett var våken hele natta. Mamma skulle komme å hjelpe meg i huset noen ganger, men det endte alltid opp med at hun bare koste babyen og ingenting ble gjort. Babyen sov kun når jeg gikk tur, ellers skrek hun veldig mye. Kunne ikke ligge for seg selv på gulvet, uten at hun skrek. Det ble mye bæring og hun sov de første månedene kun på magen min. Om natten sov vi under samme dyne. Ble kjempelite søvn.

Med nr. 2 og 3 har jeg kost meg masse. De er blitt født inn i alt etablerte rutiner. De har sovet i egne senger og jeg har vært tryggere i mammarollen. De har også storesøsken som kan være med på leken.

Tror ikke din baby på 7 mnd trenger å "leke" sammen med andre barn enda, men for din egen del er det viktig med avlastning. Jeg var så sliten med nr. 1 at jeg rett og slett ikke nøt småbarnstiden. Gledet meg til å begynne å jobbe igjen, noe jeg gjorde når hun var 9 mnd.

Gjest yrild
Skrevet

Det synes jeg høres ut som en god idé så lenge du stoler på dagmammaen og har tid til rolig innkjøringstid :-) Noen timer i uka på et spennende sted og en uthvilt mamma etterpå er mye bedre enn sliten mamma hele tiden :-)

Skrevet

Det høres ut som en kjempefin og reflektert idè!:) Dette ser jeg som en vinn-vinn situasjon; du får mer overskudd og hun får litt sosial trening på en omsorgsfull måte. God trening til hun evt skal i barnehage også:).

Så flott at du tilrettelegger for dere på den måten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...