Gå til innhold

Gi meg din beste oppskrift på Ostekake!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil imponere med en god ostekake til i morgen. Har du en god oppskrift å dele?

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er veldig enkel i tillegg til kjempegod! :)

100g smør (smeltet)

1/2 pakke digestive kjeks

3 ss melis

2 ts vaniljesukker

1 kremfløte (pisket)

1 pakke filadelfia ost

Pynt med friske bær.

(Noras hjemmelagede skogsbærsyltetøy er veldig godt oppå!)

Kjeksen knuses og røres sammen med smøret.

Helles over i formen (jeg pleier bruke en ildfast form i glass) og klemmes godt sammen mot bunnen. Settes kaldt.

Krem røres sammen med melis, vaniljesukker og ost. Fordeles over bunnen og settes kaldt.

Kan dekkes med syltetøy eller bær.

Nammenam! :)

Skrevet

Har mange jeg, men anbefaler deg å gå inn på detsoteliv.no, der finner du masse oppskrifter!

Skrevet

hvis du gaar til spise.no finner du ei kjempegod ostekakeoppskrift! Brukte den for foerste gang i 2009, og naa er den saa og si et medlem av familien! Ordnes til hver hoeytid, ingen unntak, og er elllllsker av alle:)

Eneste forandringen jeg har gjort paa oppskriften er aa ha ett lokk av gele pa toppen i tillegg til at et pakke gele er mixet i ostekremen:)

Skrevet

Har en kjempegod frisk kake som er en stor suksess, har brukt denne oppskriften i mange år.

Liten springform:

1 pakke Philadelphiaost

1 pakke sitrongele

1 boks kremfløte

1 pakke Bixit-kjeks (ca 2/3 av pakken holder, men det er en smakssak)

Litt smeltet melange e.l. til bunnen (ikke bruk smør, blir forferdelig hard bunn av det).

Bunnen:

Knus kjeks (legg 4-5 i en plastpose om gangen og bruk kjevle for rask knusing). Smelt litt melange og bland sammen til en fin konsistens. Jeg liker best bunnen når den er litt smuldrete. Fordeles og klemmes sammen i bunnen av springformen, settes i kjøleskapet mens man lager fyllet.

Fyllet:

Geleen kokes opp etter oppskriften og settes til avkjøling. Starter med å piske fløten til den får en fin konsistens, tilsetter deretter osten (romtemperert) og til slutt den avkjølede geleen (som selvfølgelig ikke er stiv). Helles over i springformen og settes i kjøleskapet.

Lager alltid gelelokk til og bruker da de mørkerøde eller blå gelevariantene. Bruk kun halvparten av vannmengden som oppskriften på pakken. Settes til avkjøling. Kan helles forsiktig over den da stivnede ostekaken og divers bær kan danderes oppi lokket før den settes til en endelig avkjøling. Jeg bruker som regel frosne bjørnebær eller skogsbærblanding.

Kan ikke annet enn å anbefale denne kaken. Spesielt hvis du liker litt friskere varianter av ostekake enn de med rømme o.l. som jeg synes blir for mektige.

Skrevet

Familiekokeboka til Ole Martin Alfsen, beste ostekaka! 3 lag :) Skal stekes i ovn. Mmmmmm

Skrevet

Denne oppskriften gir universets beste ostekake!

Går ikke an å kopiere den inn hit av en eller annen grunn, men her er den:

http://www.detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?92

Den har gele både inni ostefromasjoen, OG på toppen som et lokk over bær du legger oppå ostefromasjen.

Vanvittig deilig, jeg bruker også en hel pakke bixit kjeks.:)

Skrevet

Jeg bruker samme oppskriften som 12;49 , men foretrekker bringebærgelè fremfor sitrongelè. Da får kaken en litt lyserosa farge, og både ser og smaker helt nydelig!

I tillegg så bruker jeg friske eller fryste jordbær og rører ut til en litt tykk saus og smaker til med sukker. Denne sausen har jeg ved siden av så folk kan forskyne seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...