Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #1 Skrevet 11. mars 2011 Om dette er sant : http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article655598.ece så bør man vel ikke holde barnet borte fra barnehagen?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #2 Skrevet 11. mars 2011 Man kan jo ikke holde barnet sitt borte fra barnehagen hver gang det går en sykdom der, hvis det var det du mente.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #3 Skrevet 11. mars 2011 Ja, dette er vel allmennkunnskap er det ikke? I min omgangskrets er det ihvertfall helt vanlig å oppsøke vannkoppsmitte, veldig greit å få det unnagjort når de er små. Akkurat nå går det vannkopper i barnehagen vi bruker og jeg håper da virkelig at 2-åringen min får det nå så vi blir ferdig med det. 3-åringen min har hatt det... Kjenner ei som fikk vannkopper som voksen og hun ble virkelig virkelig syk, hun unner det ikke sin verste fiende og preker stadig at vi må prøve å få smittet barna når de er små.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #4 Skrevet 11. mars 2011 Hmmm.. Mulig jeg er sær, men hadde jeg vært hjemme med et sykt barn hadde jeg ikke likt at halve nabolaget kom på døra akkurat
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #5 Skrevet 11. mars 2011 Vi hadde vannkopper her etter jul. Gikk fint med eldstemann på 4,5 men unner ingen bleiebarn å ha vannkopper. Frøkena på 1,5 så ikke ut under bleia, så ut som hele underlivet var et åpent sår pga fuktigheten i bleia (selvom vi skiftet og lot henne gå uten endel). Jeg hadde aldri gått inn for å smitte et bleiebarn
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #6 Skrevet 11. mars 2011 Det er vel ingen som er i tvil om at hvis man skal ha barnesykdommer, så bør man ha dem når man er barn. Men det er jo ikke dermed sagt at man skal sende syke barn i barnehagen. Det er jo noen barn som helst ikke bør bli syke uansett og de bør jo ikke utsettes for smitte. I tillegg så bør jo foreldrene selv få lov til å bestemme om de ønsker at barna skal smittes eller ikke og når det evt "passer best" at de blir smittet. Jeg hadde blitt veldig sur hvis barnet mitt hadde blitt smittet med vannkopper fordi et sykt barn med vilje var sendt i barnehagen 2uker før vi skulle på en lengre ferie feks.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #7 Skrevet 11. mars 2011 Man må holde syke barn hjemme fra barnehagen for å ta hensyn til de barna som ikke vil tåle en runde med vannkopper. For et barn med nedsatt immunforsvar kan vannkopper være dødelig! Det er også grunnen til at barn med vannkopper isoleres om de må på sykehus, at man ikke får komme i nærheten av et fly om man har vannkopper osv. Men for ellers friske barn er det en fordel å bli ferdig med det.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #8 Skrevet 11. mars 2011 At en barnehage prøver å minske/begrense smitten, betyr ikke at en skal unngå smitten på privaten. Vannkopper får de aller, aller fleste, og som barn blir en mindre syk av det, enn hva en blir som voksen. Det klør, så klart. Men en blir liksom ikke så syk(allmenntilstand) som liten Det jeg sliter med å forstå, er hvorfor de ikke lager en vaksine til vaksinasjonsprogrammet når det kommer til vannkopper. For en får et herpesvirus med vannkoppene(herpes zoster), som kan gi helvetesild senere i livet. Og DET er smertefullt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå