Gå til innhold

Regler i forhold til å bli valgt inn på Stortinget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakket med en fra partiet i dag, om mitt ønske om noen år og stille til stortingsvalg. hun støttet meg fult i dette - noe jeg vet mange gjør. Poenget er at hun sa at det lurerste jeg kan gjøre da er å flytte til nabokommunen.

De er større en oss, både i parti og i folketall. De har nå 2 representanter på stortinget og vi har ingen, vi har aldri hatt noen heller.

Er det virkelig sånn at fordi min kommune er liten, så er det vanskeligere for meg en for en som kommer fra en større kommune?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om din kommune ikke har noen så er det lurt å flytte, ja, så det stemmer som hun sier

Skrevet

Men er det sånn at det er fylkespartiet som bestemmer hvem som skal stå på listen?

Eller hvordan blir det satt opp hvem som skal være med? For jeg kjenner folk nok i hele fylket til at jeg vet jeg blir stemt inn om jeg bare kommer meg på listen.

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om dette og skal ikke bevege meg ut på tynn is her;) Kanskje noen andre som vet og så nøyer jeg meg med å ønske deg masse lykke til!!

20:44

Skrevet

Hvem som står på listen og rekkefølgen på de er det valgkomiteen som bestemmer. De setter opp ett forslag, som skal stemmes over på møte i organisasjonen. Det kan være sterke krefter i sving i sånne prosesser, jmf nominasjonsprosessen i Oslo Høyre nå om dagen.

Det er ikke vanskeligere for deg å komme inn for det om partiet ditt ikke har noen på tinget fra ditt fylket, det har mer med hvor stor oppslutning det partiet har i fylket. Dersom du flytter til nabofylket må du jo bare dytte noen andre ned og ut av lista, det er ikke plass til flere fra det fylket sånn uten videre. Da må isåfall partiet gjøre det betraktelig mye bedre ved neste valg.

Skrevet

Det er fylket si nominasjonsnemd som finn kandidatar til lista for fylkesstyre. Eg vil tru dei beste kandidatane vinn fram uavhengig av kva kommune dei bur i.

Skrevet

Beklager, ser her at du snakket om kommune. Det har jo litt og si, for partiet er kanskje ikke like aktivt i din kommune, og når det gjelder å komme seg frempå i nominasjonsprosessen kan det være greit at mange vet hvem du er, slik at valgkomiteen velger deg. Da har hun rett.

Ano 20:51

Skrevet

Takk :) Da skal jeg få det til uten å flytte. Det er jo bare å dra på masse fylkesmøter og nettverksamlinger, så folk vet hvem jeg er :)

Det er noen år til altså, men må jo planlegge. Først skal jeg trenes litt i kommunepoltikk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...