Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #1 Skrevet 11. mars 2011 Dere som sier at dere ikke skifter bleie om natta, mener dere at dere ikke skifte fra de legger seg kl 19-20 og før de står opp igjen kl 07-08? Det er leeeenge synes jeg. Må være ekkelt å sove med bleia full av tiss hele natta. Jeg skifter alltid bleie på natta.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #2 Skrevet 11. mars 2011 Nei, det gjør jeg ikke. Aldri gjort heller (bare når han var nyfødt og bæsjet om natta). Han er 21 måneder og plages ikke av det selvom bleia alltid er proppfull av tiss om morgenen. Vasker han godt når vi står opp. Skulle jeg drevet og hatt på vekkerklokke og vekt han midt på natta for å skifte bleie, mener du? Hadde verken jeg eller han likt, trur jeg...
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #3 Skrevet 11. mars 2011 Tror ungen din ville likt bedre å ligge i senga si, varm, uten styr og med slukket lys OG tiss i bleia, enn det opplegget ditt. Men det er min mening.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #4 Skrevet 11. mars 2011 Med mindre ungen er våken allerede og taes opp, så bør man unngå bleieskift, ja. De skal lære seg forskjellen på natt og dag, de blir bare forvirret om de blir tatt opp, stelt på og så lagt tilbake i senga. Nå mener jeg de minste. Er barnet et par år, så er det noe annet, men selv da er det dumt å vekke de for å bytte bleie.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #5 Skrevet 11. mars 2011 Jeg skifter aldri bleie på natta. Det er verre å vekke babyen for å så skifte bleie på han, enn at han sover med en tissebleie hele natta. Skiftet selvsagt om natta når han var spedbarn og alltid hadde en drittbleie.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #6 Skrevet 11. mars 2011 nei vet du hva, den ble kun skiftet når han var liten og fikk mat på natta for da bæsja han alltid. og kommer ikke til å gjøre noe annet med den lille som snart kommer!
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #7 Skrevet 11. mars 2011 Jeg har aldri skiftet bleie om natta med mindre babyen har bæsja, eller vi er oppe og tråkker uansett. Vekker dem aldri bare for å skifte. Jeg vasker rumpa i vasken på morgenen og lar dem ligge litt nakne på stellebordet etterpå. Har aldri hatt problemer med sår stump eller utslett på noen av de fire barna mine. Her er det minst mulig styr på natta. Snakker ikke om de nettene hvor babyen er urolig, gråter e.l, men på en vanlig natt er det kun å få mat, og så rett i seng igjen.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #8 Skrevet 11. mars 2011 Jeg bytter kun i forbindelsen med måltid når jeg legger meg rundt midnatt.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #9 Skrevet 11. mars 2011 Det er då ikkje normalt å vekke barn for å skifte tissebleier om natta?? Det har eg faktisk ikkje høyrt om at nokon gjer, utanom HI? Eg har iallefall ikkje gjort det med mine to, sjølv om eg har brukt både tøybleier og plastbleier. Dei har har begge hatt fin hud heile vegen, og søv godt om natta sjølv med ganske full bleie.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #10 Skrevet 11. mars 2011 HI, hvor gammel er babyen din? Det er faktisk ikke normalt å gjøre det slik som du gjør. Tror ungen din har det bedre med å sove natten over, enn å bli hemset med midt på natten.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #11 Skrevet 11. mars 2011 Nei, vet du hva. Det er noe som heter "for mye dulling" også. Skulle jeg drevet, og vekket henne, da hadde jeg ikke fått søvn i det hele tatt. Bare for å skifte bleie. Er dette en babye eller? Er dette er barn, som er kanskje året, så lurer jeg på når barnet skal læres å sove natten igjennom.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #12 Skrevet 11. mars 2011 He he. Når jeg endelig hadde fått den ungen til å sovne, skulle det ha vært brann før jeg hadde vekket ham :-D Ta ham opp for å skifte en bleie, for så å bære tre timer, amme, hysje og la ham sovne oppå meg før jeg forsiktig lirket ham over i sengen sin, mest sannsynlig for at han skulle våkne igjen og vi måtte repetere øvelsen - nix.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #13 Skrevet 11. mars 2011 det du bør gjøre er snarest å SLUTTE å vekke ungen, for så tisser han/hun mye mindre - automatisk! Kroppen produserer et hormon i forbindelse med søvn, som reduserer den urinmengden som utskilles. Derfor er det at vi voksne også klarer å sove en hel natt uten å stå opp og tisse hver tredje time. Vi er skapt til dette! Eldre sengevætere kan være "langsomt utviklet", dvs ha dårlig produksjon av dette hormonet. Derofr er det at mange blir godt hjulpet av tabletter (noe min stesønn gikk på langt opp i skolealder, så dette vet jeg). Hvis du fortsetter å forstyrre søvnen, lar du ikke kroppen jobbe naturlig, for med det samme man vekkes/våkner, reguleres hormonnivået mot "dag-nivå". Så da vil barnet skille ut mer urin enn hun/han ellers hadde gjort! Ikke rart bleiene er våte....
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2011 #14 Skrevet 11. mars 2011 Det var da voldsomt til hets HI skulle få her da. Det var ett enkelt spørsmål bare. Gjør det du føler er best for barnet ditt du. Hvor gammel er h*n? Er det en nyfødt baby så skjønner jeg deg godt, da er du jo ofte oppe på nettene allikevel. Jeg skifter bleie i sengen hvis den var veldig tissevåt når jente våres var veldig liten. Nå er hun 4 mnd og jeg skifter kun bæsjebleier. Skrur aldri på lyset hverken på soverommet eller badet, så hun sover seg fint gjennom stellet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå