Gå til innhold

hjelp ang permisjonstiden og reise og pappaperm osv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har planer om å flytte en tre mnders tid til utlandet i permisjonstiden. vi skal begge si opp jobbene pga vi skal flytte til et annet sted i norge etter endt permisjonstid,og ""starte på nytt" og derfor lurer jeg på siden pappa sin permisjonstid er helt på slutten, og mannen har sagt opp jobben og bor midlertidig i utlandet ikke har jobbet 6 av de 10 siste mndene, bare 4 av de 10 siste, mister han retten til pappapenger??

Og derfor lurer jeg på, får jeg da automatisk overflyttet pappaperm til mer mammaperm? Eller må det ligge andre årsaker til grunn for at far ikke kan få pappapenger?

Jeg mener, for vår del som har ca lik inntekt er det et fett hvem som får pengene, vi er sammen uansett.. Ble vanskelig å forklare dette, og jeg ringte nav, men hun forstod ikke helt hva jeg mente, og synes det var en rar/dårlig ide... men noen andre som forstår? takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utgangspunktet er at man må oppholde seg i norge.

For å få pappapermen må han jobber 6 av de 10 siste månedene før han starter permisjonen sin. Permisjonen kan tas ut fram til barnet er 3 år, så det burde ikke være noe problem for han

Skrevet

har planer om å reise i januar, permisjonen er over i september og pappapermisjonen hadde vært i fra juli-sept.

men iom at vi allerede hadde reist i januar betyr det at han ikke hadde hatt inntekt siden desember. 6-7 mnder uten inntekt før han skulle gått ut i permisjon i juli. Da mister han vel retten?

og det var derfor jeg lurte på om jeg får overflyttet til meg, eller om vi begge mister pengene.....?

Skrevet

Det er bare å flyttet pappapermen fram i tid.....han MÅ jo ikke avvikle den fra juli til september?

Skrevet

Eller flytte den fram i tid. Han kan avvikle pappapermen når dere er ute og reiser!

Skrevet

vi har allerede kommet hjem når han skal ta over permisjonen.

men han har ikke jobbet siden desember året før.

men hvis han tar ut permisjonen sin tidligere må vel jeg tilbake i jobb? er vel poenget at ikke begge skal ha permisjon samtidig?

Skrevet

Eller får jeg min 100% 1 års mammaperm og han kan ta ut 10 uker innen barnet er fyllt 3?

Skrevet

Det stemmer, dere kan ikke ha permisjon samtidig.

Men skulle ikke du også si opp jobben da? Da vil dere jo ikke ha permisjon samtidig?

Far her rett til å ta hele permisjonen unntatt de 9 første ukene som er forbeholdt mor.

Skrevet

Nei, du må ikke tilbake i jobb når han tar ut permisjon. Men dere kan kan ikke ta ut permisjon samtidig. Du kan imidlertid ta ut ferie når han har permisjon.

Skal dere ut å reise alle sammen, så er det vel fint at han tar permisjon mens du tar ut ferie?? Da får dere jo penger begge to i motsetning til om du skulle hatt permisjon og han skulle vært uten inntekt.

Skrevet

Det er ikke ett års mammaperm.

Foreldrepenger med 100 % dekning er 46 uker såvidt jeg vet (mener det øker med ei uke fra 1 juli eller noe), 9 uker forbeholdt mor, 10 uker forbeholdt far. Resten deles fritt mellom foreldrene.

Med 80 % dekning er det 56 uker, 9 uker forbeholdt mor,10 uker forbeholdt far

Skrevet

hmm innvikla dette synes jeg:)

Altså, kan jeg ta ut ferie f.eks i januar og han ta sin permisjon da med en gang også får jeg tilbake min permisjon igjen?

Skrevet

far 10 uker og mor 9 uker? og far har rett til resten av permisjonen? høres ut som far har mer rettigheter enn mor.. men uansett, da kan det faktisk være like greit at far tar hele permisjonen da.. han tjener jo bittelitt mer enn meg..

Skrevet

Herregud, så innesnødd det går an å bli! Høres ut som far har rett til mer enn mor: eh nei, dere har like stor rett til de samme ukene, men ikke begge to på en gang! Så hvis du BARE vil ta de 9, KAN far ta de gjenstående...Han har ikke rett til dem foran deg, men hvis du går tilbake i jobb, kan han ta dem i stedet for deg, var det så vanskelig?

Skrevet

Far kan ta fedrekvoten uten at du jobber, men om han skal overta en større del må du ut i jobb eller utdanning.

Skrevet

hehe slapp av frøken ikke ha noe annet å bruke energien sin på enn å bli irritert på dib inlegg ;P

Skrevet

Synes det ta ut ferie svaret var det beste alternativet så langt. håper det lar seg gjøre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...