Gå til innhold

Flere aprilmammaer som skal bruke tøybleier?


Ønskebarn73

Anbefalte innlegg

Min førstefødte var veldig plaget av bleieutslett, så denne gangen har jeg tenkt å prøve meg på tøybleier.

Har fått tak i et gødt utvalg av både lommebleier og alt-i-ett bleier str. S. Det er mulig at jeg må bruke brettebleier i starten, da det ser ut til at jeg får nok et lite barn (ved uke 35 estimert fødselsvekt på mellom 2700 og 2900). De fleste bleiene jeg har går fra 3500 g.

Far i huset er ikke like giret som meg, men forhåpentligvis faller de i smak etterhvert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi brukte tøybleier på føstemann:-) gikk kjempe fint:-)

hun er 2 år nå å bruker fremdeles tøybleier på dagen og papir om natta:-)(hun skal slutte til sommeren)

vi kjøpte lomme bleier fra www.bleieboden.no som er stilbare med knapper har vært veldig fornøyd med dem:-)

Har planer å bruke dem på neste mann også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ingen planer om det her i hus!

 

Jobbet i en b.hage, der det var ei som brukte tøy bleier. Det var en sår og plaget rumpe det! Hun hadde stadig sopp, og var ofte sår! Den stakkars rumpa fikk ikke puste stakkar =(

 

Også så håpløst det er når det kommer til vedlikeholdet! Jeg syns det var tortur og plage bare ved å rydde vekk bleia etter skift (var heldigvis ikek vårt ansvar å vaske bleia, selvom vi skylte den etter voldsomme bæsje bleier).

 

Nei takk, ingen tøy bleier her i hus!

 

Men såklart, ingen er like, og det funker jo for noen =)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA!

 

Vi har ei jente på 1,5 år som bruker tøybleier (papir om natta) og har tenkt å gjøre det på nr. 2 også som kommer om noen uker. Vi er veldig fornøyd med bleiene, bruker bumgenius lommebleier onesize m/knapper. Kjøpte på finn.no :)

Heldigvis er vår barnehage positive til tøybleier, men det skulle bare mangle, mener nå jeg!!!!! Det er ikke mye arbeid - vi kommer med nyvaska bleier og wetbags hver dag. Jenta vår er veldig sjelden sår - vi har bare positive erfaringer med tøybleier.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det fryktelig uhygienisk? Jeg visste ikke at noe sånt eksisterte engang - bortsett fra at mange-mange generasjoner bakover i tid brukte det. Jeg kunne ikke tenkt meg det! Men vi er forskjellige :)

 

Når det kommer til å såre barnestumper så tror jeg at det mye skyldes at mange bare bruker våtservietter for å rengjøre barnet hver eneste dag - og da stumpen blir rød så smøres det med sink - hvilket fører til at barnets hud sprekker!

 

Selv så har jeg rådet mange til å skylle barnestumpen under vasken når det har kommet avføring og ellers skylle våtservietter og slikt så det ikke blir så sterkt mot huden. Og skal det smøres så er barriere knall-fint!:) og de har ikke lenger problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi synes ikke det er uhygienisk. Derimot miljøvennlig og fint for lommeboka (over tid..).

 

Når bleia skiftes oppbevarer vi den i en wetbag (lukt- og fukttett) - i en bøtte med lokk på stellerommet. Dersom det er avføring i den som er vanskelig å tømme rett i do, legger jeg bleia i ei bøtte med vann og skyller godt. Vi vasker en maskin med tøybleier ca hver 3.dag. Ved 60 grader blir de reine og fine. Til og med mannen i huset er fornøgd og synes tøybleier er helt supert. Nå har vi brukt bleiene våre i over ett år - og jeg tror ikke vi trenger å kjøpe noen nye når vesle baby kommer om noen uker.

 

Dersom du har lyst til å finne ut mer om moderne tøybleier (som er like enkle som engangsbleier), så ta en titt på www.bleieboden.no - der står det mye nyttig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har brukt tøybleier etterhvert på nummer en, og skal gjør det helt fra starten denne gangen. Har vel brukt en 4000-5000 på bleier til nå to unger, det er supert altså:)

 

Vi går for kjøpt nyfødt bleier til minsten ( stortsett brukt) siden vi får små barn og det tar litt til før de kommer seg opp i 3500-4000 kg. Jeg liker lommebleier best så det har vi godt for da...

 

Vi slapp nesten alt som heter lekasjer med tøybleier. De sier det i barnehagen også, er jo aldri lekasjer på de bleien der ( i motsetning til papir).

 

Til deg som har jobbet i barnehage som har dårlig erfaring, nå er det min erfaring som tøybleie mamma at mitt barn fikk sårrompe når barnehageansatte var negtive og ikke fulgte de anbefallingen vi hadde... Så der kan jo problemet ligge hos barnehagen også. Nå har vi en fin dialog med den nye barnehagen vår om bleier, mat og hva barnet tåler og ikke. Da funker det mye bedre.

 

Vasking var jeg også skeptisk til men man vi hiver alt i en pose som står i en bøte på badet. Når den er full, ut med posen og rett i maskinen.

 

Barnet fortrekker faktisk tøybleier selv, bestemoren bruker papir på henne. Da vil hun skiftes nesten hvergang hun har tisset og når hun kommer hjem henter hun fram tøybleiene sine selv og vil ha ny...De er trydeligvis mer behagelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte sterkt, men kom frem til at jeg ikke orket alt det styret med vaskingen. Det er det værste jeg vet å vaske klær o.l., og orker rett og slett ikke tanken på å få enda mere å vaske på. vet det bare er 2-3 maskiner i uken, men alikvel. Jeg betaler meg gledelig bort i fra dem!;) Jeg forstår godt de som velger tøybleier, det er mye mer miljøvennlig og økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har også tenkt å bruke tøybleier til bebisen, og da lommebleier i starten. Hvor mange har bleier har dere kjøpt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker veldig ekkelt å kaste det i vaskemaskinen jeg da.. Der hvor vi vasker alt, det rene pene tøyet til barna.. Så skal det vaskes bleier der. Det byr meg i mot!

Så jeg tror at jeg holder meg til pampers eller libero, det blir min utfordring - å se hvem som er best av de :)

 

Har jeg valgt å få barn så tenker jeg ikke på at jeg må spare penger på bleier.

 

Men vi har forskjellige meninger og ønsker !

 

Nå nærmer vi oss mål :) Lykke til alle sammen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hiver jo ikke en bleie full av bæsj rett i vaskemaskinen - det kan man skylle av først, evt bruke rispapir og kaste alt rett i do. Jeg synes overhodet ikke det er ekkelt å vaske tøybleier i vaskemaskinen. Poenget med vaskemaskin er jo å vaske skitne klær, ikke "det rene pene tøyet til barna", som du, anonym, skriver. Du vasker vel selv klær som er sølete, og kanskje ut-tissa i vaskemaskinen?

 

"Har jeg valgt å få barn så tenker jeg ikke på at jeg må spare penger på bleier", skriver du. Men hvis man kan spare, så er vel det flott!?! Jeg synes det er helt supert at jeg kan bruke de samme bleiene på alle barna mine - og ikke produsere ca 1 tonn søppel i bleier per barn. Tøybleier er flott for lommeboka (over tid) og flott for miljøet - og det er god nok grunn for meg:)

 

Jeg skjønner veldig godt de som er skeptiske til tøybleier og ikke orker arbeidet med vasking osv - selv har jeg ingen venninner som bruker tøybleier på sine barn, men alle de synes det er flott at vi har valgt å bruke det. Vi bruker også papirbleier i blant (om natta) - så vi har libero her i huset også:)

 

Ja, vi er forskjellige og det er fint!

 

4 uker til termin nå - jeg gleder meg til å få permisjon!!!

Lykke til med bleievalg alle sammen :)

Hvis noen har spørsmål om tøybleier, så er det bare å spørre!

 

Hilsen fornøyd tøybleiebruker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker lommebleier til jenta vår på 1,5 år, og har gjort det hele tiden. Har ca 17-18 bumgenius onesize lommebleier, og er veldig fornøyd med dem. De blir kanskje litt klumpete til en nyfødt baby, så det er muligens lurt å ha noen i str S i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke prøvd forskjellige typer da? Jeg har også hatt bleieutslett/varmeutslett på noen av mine,men prøv noen andre for bleier e jo så billig uansett. Orker ikke stå å koke og vaske bleier nei,det e nok arbeid om en ikke skal gjøre det og mener no jeg. Spør helsesøster om ikke annet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

 

Jeg har kjøpt 26 bleier i forskjellige merker. Det bør holde om man kan vaske hver 2-3 dag. Jeg har fått 3 nye i gave, ellers har jeg kjøpt brukt på Finn.

Gleder meg til å ta de i bruk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...