Gå til innhold

Trenger strikke-hjelp :)


Nosferia *gravid med nr.2*

Anbefalte innlegg

Hei damer,

 

holder på å strikke et teppe til "den lille leigeboeren min" :) Trenger da å lage et knappehull, og skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Noen som kan hjelpe meg?

 

Jeg strikker rettstrikk, og skal lage knappehull vertikalt/oppover. (Horisontalt/liggende skjønner jeg med felling og øking, men skjønner ikke hvordan man skal klare å få det riktig vertikalt)

 

Hvordan er det med dere andre da, noen som strikker? Formen fin?

 

Er 15+6 i dag, og formen er fin. Fått litt kløe på magen siste uken og tett nese, men skal absolutt ikke klage :)

 

Ha en finfin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan hjelpe deg! For å lage et knappehull gjør du slik: strikk de ønskede maskene til du kommer sånn cirka der knapphullet skal være (gjerne 3-5 masker inn på pinnen). Hvor store knapphullene skal være kommer jo an på knappens størrelse. Men til baby tenker jeg det holder med dette: strikk to masker rett sammen, gjør et "kast" og strikk omgangen ut rett. Et kast er: når du tar høyre pinne og snurrer tråden rundt en gang, slik at det blir akkurat som en maske, men ser litt ut som en løs maske... Kanskje du kunne prøve deg på dette på et annet strikketøy; f.eks lag en prøvelapp`? Når du har strikket pinnen ut så gjør du som du pleier. Når du kommer til der du lagde kast, så strikker du det som du ville gjort om det var en vanlig maske...

 

Var dette vanskelig å forstå?+?

Holder foreløpig ikke på med noe strikkearbeid til babyen, bare sokker til mannen... har allerede strikket masse fra før av;-) etterlengtet baby!

 

Håper å høre åssen det gikk... Hilsen Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du syntes det hørtes vrient ut med kast, så tar du bare å strikker sammen to masker, så pinnen rett ut. neste pinne legger du opp to masker over "hullet" der du felte... kanskje en enklere forklaring???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen takk for hjelpen! :)

 

Tror nok denne forklaringen var enklere for meg - er ikke akkurat så flink med håndarbeid, men skal bli kjekt å ha laget noe selv til den lille!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...