Gå til innhold

NAVsøking - helsekort som terminbekreftelse/fordeling/inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg holder på med søknadsskjema for foreldrepenger og har tre spm noen av dere kanskje kan hjelpe meg med.

1. Fungerer kopi av helsekort som bekreftelse på termindato eller må jordmor fylle ut et eget skriv?

2.Vi ønsker å dele foreldrekvoten slik at jeg får 40 uker og han får 16 uker (altså 80% dekningsgrad - og han tar 6 uker mer enn fedrekvoten). Ser av nettsider at jeg skal søke først og han senere. Men det er jo ikke noe sted på søknadskjema til mor for å fylle ut planlagt fordeling av permisjon? Punkt 15 skal jo kun fylles ut i fars skjema?

3. Noen steder står det at arbeidsgiver må fylle ut et skjema om lønn - men står det ingenting om på forsiden til søknaden... Må det legges ved? Hvor finner man det skjemaet?

Tusen takk på forhånd til den/de som gidder å svare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Hør med nav, noen steder aksepterer de kopi av helsekort (husk å stryke ut personlig informasjon du ikke vil de skal vite) eller ul skjema, andre steder vil de ha et eget brev

2. Du fyller bare ut den delen du skal ha permisjon (altså dine 40 uker) med opphold der han skal ha sin fedrekvote/permisjon. Husk at du må jobbe i minst 75% stilling eller være fulltidsstudent i de ukene pappaen skal ha permisjon utover fedrekvoten (altså 6 uker) Dette må dokumenteres overfor nav med arbeidsavtale mellom deg og arbeidsgiver evt bekreftelse på studieplass.. Far fyller inn sitt skjema med fedrektvote + permisjon..

3. Arbeidsgiver må fylle inn skjema om lønn ja, dette kan legges ved eller ettersendes til nav.. Sjemaet finnes inne på nav sine sider, men dette burde arbeidsgiver vite selv... (hvis ikke les under foreldrepenger ved fødsel, skjemaer og arbeidsgiver)

Skrevet

Hei

1) Jeg forsto det slik at det skal foreligge egen bekreftelse fra jordmor som er skrevet etter uke 26. Har fått standardbrev fra jordmor som hun har skrevet på og stemplet som jeg sendte inn.

2) Ikke helt sikker, da mannen denne gangen "bare" skal ha 10 uker pga to tette svangerskap og han begynner spesialisering osv. Jeg sender uansett med permisjonsoversikten fra jobben og der står det jo hvilke uker jeg skal ha permisjon og hvilke uker jeg skal ha ferie (jeg søker jo permisjon på jobb først for å se om den er innvilget før jeg søker til NAV, da legger jeg ved oversikten fra jobb til NAV)..

3) Min jobbsender selv inntektsopplysninger til NAV etter å ha behandlet permisjonssøknaden min.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette men...

Skrevet

Tusen takk for svar begge to.

1.Jeg bor i Oslo - har ikke vært i kontakt med de så vet ikke hva de krever. Noen som vet? Eller så er det vel bare å plukke opp telefonen og stille seg i kø antar jeg :)

2. Ja, jeg skal tilbake i full jobb etter 40 uker. Det er hvertfall planen. Så han har krav på de ekstra ukene. Men jeg ser ikke noe punkt på skjema hvor jeg fyller ut hvor mange uker permisjon jeg søker om. Spm 13 er dekningsgrad, spm 14 er når min permisjon starter - og da sendes man til spm 19 som er spm og arbeidsgiver. Det er ingen steder å fylle inn at jeg søker om 40 uker.. hmm..

Men jeg ser jo at det samme skjema skal brukes av far senere og han skal fylle inn spm 18 (oppgi hvilken periode du skal ha foreldrepermisjon som ikke er fedrekvote). Men siden far skal søke senere finner jeg det merkelig at man ikke spør mor om det samme...

Noen som vet?

3. Snakket med lønningsdama på jobb i dag og samme som deg MillaCamilla - jobben sender ut og ordner med disse papirene selv.

Igjen - takk for svar. Mer hjelp å få her enn hos NAV, leger og diverse andre hjelpeinstitusjoner :)

Skrevet

1. Ja i Oslo må du få lege/jordmor til å bekrefte termin etter uke 26 på et eget brev. Jeg fikk det av legen min i går.

2. Du skriver jo inn lengden på din permisjon. Resten skal far skrive i sitt skjema.

Skrevet

Hei Freba, takk for svar.

Føler meg helt amøbe her nå. Men hvor på skjemaet skriver jeg inn lengden på min permisjon (kan du skrive inn hvilket punkt?). Enten er jeg blind eller så har ammetåka satt inn allerede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...