Gå til innhold

livssyn,navnefest,alternativer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på å ha en markering for min lille datter..

Jeg føler meg ikke hjemme i den norske kirke og dåpen er derfor uaktuell pga. innholdet..

Men heller ikke humanetisk forbund passer med mine verdier - er uenig med dem i mange saker.

Noen som vet av andre alternativer, eller har laget en slik fest selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal heller ikke ha dåp eller navnefest i regi av humanetisk :)

Driver nå å sender ut innbydelser og gjør forberedelser til en "velkommen til verden"-fest/navnefest for min sønn nå :)

Da skrev jeg i invitasjonen at:

siden vi har valgt og ikke døpe eller ha navnefest i regi av humanetisk forbund er det likevel viktig for oss og ha en privat markering sammen med familien.

Det vil bli en velkommen til verden-fest/navnefest for .... lørdag da og da osv :)

Blir nok noen rare reaksjoner fra familien og min mor er også helt fortvilet over at jeg ikke skal døpe han... men men :) man får gjøre som man vil:)

Har tenkt å ha faddere, og kanskje dele ut noe til dem på festen, og så har jeg fått en bekjent til å komme å spille to-tre sanger for oss :D

Gruer meg litt og håper det blir bra!

• 2 uker senere...
Skrevet

Høres helt herlig ut spør du meg! AKKURAT som om jeg skulle gjort det selv (og sannsynligvis kommer til å gjøre det når det forhåpentligvis blir dåp til høsten)!

Min svigermor er ekstremt religiøs (pinsevenn), mens min mor er human-etiker og suuuuperateist! Jeg vil ikke gjøre noen av delene, men jeg vil jo feire nurkets møte med verden!!!

Gjør det som passer dere best :-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Helt enig med deg. Ønsker heller ikke markering i regi av humanetisk forbund. Så blir spennende å finne ut av hvilke alternativer man har.

Hører enkelte human-etikere blant annet ikke ønsker dåpskjole, men vi har en veldig gammel familie-kjole vi ønsker å bruke, uansett hvordan vi gjennomfører det. Er visst umulig å gjøre alle til lags uansett :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har to barn venter mitt tredje. Hadde ingen markering for de to første og har ikke tenkt å ha det for denne heller. Vi bor langt unna familie, så vi venter uansett en del besøk fra dem når baret kommer. Så på et vis får alle sammen møtt den lille selv om vi ikke arrangerer noen form for velkommen til verden fest.Har ikke fått noen reaksjoner fra familie og venner på dette valget. Synes det er et valg opp til barnets foreldre og ingen har rett til og kommentere det. Det lillebarnet bryr seg jo ikke i det hele tatt. Så lenge barnet har mennesker rundt seg som er glad i det er det fornøyd.

Skrevet

I min familie har vi alle blitt døpt, konfirmert, giftet seg og blitt begravet i kirke,altså kristelig. Så jeg holder meg til tradisjonen, fordi jeg vil, og det passer oss helt fint å ha disse sermoniene i kirke. Har god erfaring med det :)

Synes det er så rart med dem som skal ha borgelig konfirmasjon for eksempel, men kristelig begravelse ? Når man har begynt med en ting,så bør man jo fortsette i den retningen ? Kristelig/borgelig eller hva det måtte være....

Skrevet

Sjekk ut holistisk forbund - det ble et godt alternativ for oss :) Ellers syns jeg det høres kjempefint ut å bare holde det selv, særlig hvis man har noen som kan synge et par sanger!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei vi hadde en markering der vi inviterte masse familie til en navnefest uten noen form for sermoni i hagen... Kjempekoselig . alle hadde med litt kaker og koldtbort greier. Ble superkoselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...