Gå til innhold

Feberkrampe, hysterisk mor og neddopa unge..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mandag morgen måtte vi ringe ambulanse da vi fant en livløs pode (16 mnd) i senga. Han var bevisstløs og laget bare rare lyder. Vi så bare det hvite i øynene og han var helt slapp i hele kroppen. Vi trodde ærlig talt at vi mistet ham..

Heldigvis går det som oftest bra, og vi fikk vite at han trolig hadde hatt feberkrampe.Greit det, men vi vil jo ikke oppleve det igjen!

Så lillemann har derfor vært konstant neddopet siden mandag, parallellt med ibux og paracet (som legene anbefalte), og vi er nå på snart fjerde dag. Det er anbefalt at man gir febernedsettende så fort tempen stiger over 38. Sukk, tør jo ikke la det bli over 37,5, som etter mitt vett faktisk er normaltemp.

Noen med erfaringer? Del, please..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en gutt som har hatt feberkramper flere ganger, ene gangen med pustestopp og vi var nær ved å miste han. Men feberkramper skal i utgangspunktet ikke være farlig, selv om det er helt forferdelig å oppleve. Jeg får vondt i magen og er kvalm hver gang han har feber, så jeg vet hvordan du føler deg:(

Mine beste tips er å ha på han lite klær og ikke ha det for varmt. Gi paracet/ibux ved 38 grader eller mer, er feberen høy gi paracet/ibux om hverandre hver 3. time. Du har vel også fått Stesolid som du kan gi ved krampe?

God bedring til gutten din!

Skrevet

Takk :)

Har fått stesolid, men håper jeg aldri må bruke det.

Er bare litt stressa for å gi han så mye medisiner i så mange dager etter hverandre..

Frøkna mi (15 år i dag) hadde feber bortimot konstant de 7 første leveårene, så jeg er rimelig vant med feber. Følte meg ganske rolig i forhold til håndtering av det også, men alt det er jo borte nå..sukk..

Skrevet

Det er bare å kjøre på med paracet/ibux så lenge det trengs. Det lengste min har hatt (høy) feber er over 3 uker i strekk, og totalt 3 måneder (med et par dagers pauser inn i mellom). Du kan tenke deg hvor enormt mye piller han fikk i seg, men dette var i samråd med sykehuset og var ikke farlig. Så du kan ta det med ro:)

Skrevet

Sier sykehuset at du skal gi paracet med en gang tempen stiger over 38???

Skjønner at du syns det er skummelt, men feberkramper hos barn er ganske vanlig.

Man er ikke febril før tempen (recalt) er over 38. Mellom 37.5 og 37.9 er man sub-febril, ikke nødvendig med febernedsettende.

Med mindre legen spesifikkt har bedt deg om å gi paracet med en gang temp er 38 eller over så syns jeg ikke du skal gi det i hytt og pine.

Er uenig med Kleopatra som sier at man bare skal kjøre på med paracet. Det er et ett middel som kan føre til toksisitet og skader på lever og nyre.

Nå har barn bedre utskillingsevne enn voksne (untatt når de er nyfødte) men en viss respekt skal man faktisk ha for paracet.

Best opptak får man ved per oralt inntakt, stikkpiller gir variabel effekt pga forskjellig mulighet til å absorbere via endetarmen. Opptil 50% lavere opptak faktisk.

Så har han høy feber så forsøk hvis han godtar det å gi mixtur feks. Da er du garantert max effekt.

Skrevet

Huff - føler med deg. Samboeren min opplevde dette da jeg var på jobb. Og han kommer nok aldri over det.

Vi gir også paracet over en lav sko med engang han får feber. Samboeren min hadde selv fæle feberkramper da han var liten, og får fremdeles veldig høy feber. Her om dagen følte han seg ikke helt i form og da jeg målte hadde han over 40 i feber.

Det som vi fant trøst i var å alltid ha krampe reduksjons medisin og febernedsettende med oss. Og alle i bhg og familie fikk opplæring i å sette den medisinen.

Ellers så har ikke vår sønn fått krampe igjen da, så det kan være dere er heldige dere også.

Men hva feiler sønnen din??

Skrevet

Ikke lett å si hva som feiler ham, er nok er bare forkjøla. Storesøster hadde feber og hoste hele forrige uke, så det er nok det samme.

Takk for gode råd, damer:) Satser på at det var et engangstilfelle. Tror nok at jeg går for å gi febernedsettende når feberen overstiger 38 heretter. Helt utrolig egentlig, de andre barne mine har jo hatt masse høy feber og det har liksom vært helt greit...

Skrevet

Og med feber så mener jeg over 38, og ser an om den går oppover da gir vi fort, får feberen på vår sønn øker så fort at det er sykt, også derfor at han fikk kramper...

Og her er det snakk om minutter fra han er helt fin, til han plutselig har høy feber.

Skrevet

God bedring til sønnen din :) Håper virkelig dere slipper dette flere ganger .. Måtte bare utdype svaret mitt da jeg leste NormaJean sitt svar. Spesielt på krampebarn så synes jeg det er viktig å prøve å unngå det.

Skrevet

Han har vært inn og ut av barneavdelingen på sykehuset flere ganger og både legene der og fastlegen sier han skal ha febernedsettende ved 38 grader. Hadde han vært en "vanlig" gutt som ikke får feberkramper så hadde vi selvfølgelig ikke gitt han så raskt, men når han får feber så stiger den veldig raskt og det er faktisk nødvendig. Ene gangen vi målte han var den 38,1, og da jeg hadde kommet meg på kjøkkenet for å hente febernedsettende så roper faren at han har krampe, så det går veldig fort. Han skal unngå å ha mange feberkramper da det kan utvikle seg til epilepsi har vi fått beskjed om.

Angående hva som best av stikkpiller og mikstur ser ut som legene er litt uenige i... En lege sa Paracet stikkpiller var det optimale, en annen sa det spiller ingen rolle osv. Nå er gutten vår blitt så stor at det er smeltetabletter/mikstur det går i.

Skrevet

Slik er det på min sønn også, kan gå et minutt fra han har 38 til han har krampe... Huff!

Håper sønnen din er bedre idag HI!

Skrevet

Man kan ikke standarisere og si at det er feil å gi febernedsettende om barna har under 38 i temp. Alle reagerer forskjellig på feber, noen mer enn andre.

Mammaen kjenner nok barnet sitt best.

Hvis man synes det er ekkelt kan man hoppe over noen doseringer og la barnet ha feber mens man selv er våken, og gi paracet og ibux som forskrevet når man selv går og legger seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...