Vicky 83 Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Jeg har lyst på vaskehjelp, men om jeg hadde hatt råd til det synes jeg likevel at det er litt vansklig etisk sett. Det første jeg tenker på er at slik jeg har forstått det er det mange av de utenlandske som har forlatt sine egne barn for å tjene penger i Norge. Den tanken synes jeg er helt forferdelig. En stakkars mor og hennes barn som ikke får ha skikkelig kontakt med hverandre. Snakk om urettferdighet! Man kan jo tenke på at dette kanskje er det beste alternativet for denne moren, men likevel... Det neste spørsmålet jeg stiller meg er, finnes det noen som trives med denne jobben, eller har de den bare i mangel på alternativer? Det hele handler om verdighet for meg. Skal noen med et dårligere utgangspunkt i livet vaske hos meg for at mitt liv skal bli enda bedre? Er det verdighet? Og så et par praktiske spørsmål rundt bruken av vaskehjelp: - Er det noen som har hatt vaskehjelp bare noen få ganger for å få vasket områder som stadig blir utsatt? Jeg kunne godt tenkt meg å få vasket gulv og vegger på badet, inni komfyren, inni microbølgeovnen og vinduene. Hadde dette blitt gjort grundig to ganger i året hadde det hjulpet veldig. - Så noen spørsmål til de som har jevnlig vaskehjelp. Hvor ofte kommer vaskehjelpen? Hva vasker hun/han? Hvor lenge er vedkommende hos deg? Hvor mye betaler dere i timen?
Mom2Two Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Jeg har kommet til at jeg finner det for etisk problematisk å ha noen som kommer og rydder/vasker etter oss. Ser jo at det kunne vært deilig;-) Jeg hadde kanskje slitt mindre med å leie inn f. eks et byrå som kan komme og ta skikkelig et par ganger i året for en høyere pris enn slaveprisene man betaler på det svarte markedet (jeg ville uansett ikke brukt svart arbeidskraft).
little old lady hoo Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Er det lite verdig å ha en jobb og tjene til livets opphold? Hvem bestemmer hva som er uverdige jobber? Er det vaskere, søppelmenn, servitører, fengselsbetjenter, hjelpepleiere? Hva mener du folk skal jobbe med? Eller burde de som har slike jobber vært trygdet? Er det mer verdig? Man skal ha respekt for de mennesker som jobber for å tjene til livets opphold. At du ikke ville nedverdiget deg til å utføre slike jobber handler mer om dine verdier. Så kan man heller snakke om dette er svart arbeid eller ikke...
Mom2Two Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Hehe little old lady hoo, du har jo misforstått helt, tror jeg.. Var ikke snakk om at det er en uverdig jobb, men mer at de som kommer fra utlandet for å gjøre dette, gjør det pga nød og fattigdom. Jobben i seg selv er ikke uverdig. Jeg kunne forresten fint vasket, om det var det som skulle til for å holde hodet over vannet for meg og familien. Glad jeg ikke er i den situasjonen, men jeg hadde ikke hatt problemer med det. Svart v. hvitt arbeid er en egen diskusjon.
little old lady hoo Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Nei, Mom2Two, jeg tror det er du som har misforstått. Syns vi det er uverdig at svenske unge damer kommer hit for å jobbe i restaurantbransjen i mangel på arbeidsplasser i sitt egt land? Her er det nok dessverre en holdning til arbeidet som lyser igjennom hele innlegget. "Finnes det noen som virkelig trives med dette arbeidet" tror jeg hun skrev. Det at mennesker med dårligere muligheter i sitt eget land søker muligheter i andre land er ikke uvanlig, det er ikke nytt, så hva er det sm er problemet her? Syns vi synd på Latvieren som har fått jobb på fiskemottaket i Berlevåg eller russeren som jobber på Ikea på Furuset. Jeg bare spør.
Vicky 83 Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2011 Little old lady misforsto meg nok litt, ja. Mom2Two forklarer veldig godt hvordan jeg tenker når jeg bruker begrepet verdighet i denne sammenhengen. Jeg har stor respekt for de som vasker for å tjene til livets opphold, det er nettopp derfor jeg tenker på dette. Jeg kunne også hatt vaskejobb hvis det måtte til, men det håper jeg at aldri skjer.
Mom2Two Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 Hvis du ikke greier å skille mellom en svensk ungdom som kommer til Norge for i en periode f. eks jobbe på restaurant for å tjene masse penger (ofte til å reise, studere i utlandet osv.), og f. eks en mor med 4 barn fra et eller annet fattig land som hadde det som eneste opsjon, så synes jeg det er du som har et problem. Jeg skjønte utmerket godt hva HI mente og hvordan hun tenker i hvert fall.
Mom2Two Skrevet 9. mars 2011 #8 Skrevet 9. mars 2011 Og ja, det er forskjell på latvieren som jobber på fiskemottaket og hushjelpen jeg evt. hadde ansatt, nettopp fordi det er snakk om at JEG skal ansette. Ellers er de gruppene du snakker om ofte ikke snakk om fattige mødre som har forlatt barn i hjemlandet osv.
Vicky 83 Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 9. mars 2011 Hei.Jeg skjønner argumentene dine. For meg handler det mer om følelsen av at jeg utnytter andre sin elendighet til å berike mitt eget liv ved å ha vaskehjelp. Er det rettferdig? Det er noe helt spesielt når vedkommende går rundt i mitt hjem og tørker opp min skit. Spørsmålet mitt om det var noen som trivdes med denne jobben, kommer fra at hvis jeg skal ha en vaskehjelp ønsker jeg at han/hun skal trives med arbeidet sitt. Jeg liker ikke å vaske, så for meg er det vanskelig å se for seg at noen kan trives med det. Men veldig bra om noen gjør det! Jeg har forøvrig stor respekt for alle som gjør et ærlig arbeid. Jeg har spesielt stor respekt for de som gjør svært viktige oppgaver i samfunnet som jeg er glad for at jeg ikke må gjøre. Tenker da blant annet på renholdspersonale og hjelpepleiere på sykehjem. Dette er svært viktige oppgaver!
little old lady hoo Skrevet 9. mars 2011 #10 Skrevet 9. mars 2011 I denne sammenhengen er det vel snakk om å forlate eget land fordi man har bedre muligheter i et annet. De aller fleste av oss forsøker å bedre egen livssituasjon. Hva vet vel du om disse menneskenes situasjon? Dersom du mistenker at servitøren ikke har det bra på jobb, og har barn i et annet land, slutter du å spise ute da? Jeg har ikke vaskehjelp i mitt hjem av mange årsaker, men ikke fordi jeg syns det er uverdig arbeide. Å arbeide for eget livsopphold er det verdi i. Å fortelle meg at jeg har et problem (?), syns jeg er meget rart, men jeg skjønner godt at du syns det er vanskelig å argumentere i saken.
OsloMor Skrevet 9. mars 2011 #11 Skrevet 9. mars 2011 Er vel bare å betale normal lønn i tillegg til å sørge for at arbeidskraften ikke er fra det svarte markedet. Er noe ganske annet enn å ha en au-pair på slavekontrakt el.
Mom2Two Skrevet 9. mars 2011 #12 Skrevet 9. mars 2011 Jamen, da kan jeg vel finne meg et par fattige indiske gategutter/jenter på sånn 15-16 år, så kan en være fast søppeltømmer, en kan vaske vinduer, en pusse sko osv. Det vil uansett forbedre situasjonen deres, så da er det vel greit?
little old lady hoo Skrevet 9. mars 2011 #13 Skrevet 9. mars 2011 Dersom DU skal ansette en hushjelp, så er jo du arbeidsgiver og sørger vel derfor for at arbeideren har gode arbeidskår.
Tante Blås Squaw Skrevet 9. mars 2011 #14 Skrevet 9. mars 2011 Vicky 83 - du tøyser, sant? Jobber der du må justere verdigheten ligger LANGT under det å være vaskehjelp, slapp helt av!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. mars 2011 #15 Skrevet 9. mars 2011 Jeg syns Knut Nærum sa det fint "jeg betaler ikke mennesker for å gjøre ting jeg kan gjøre selv, det er nedverdigene både for meg og dem. derfor har jeg det heller møkkete i solidaritet" personlig kunne jeg aldri hatt en vaskehjelp som jeg betalte svart, men jeg kunne hatt en vaskehjelp som jeg betalte terifflønn for og det var hvitt.
Gjest Skrevet 10. mars 2011 #16 Skrevet 10. mars 2011 Jeg vasket hos folk da jeg var student. For meg var det en helt ok jobb som innebar betalt trim Men jeg gadd selvsagt ikke jobbe for folks som så ned på "vaskehjelpen", så jeg vasket mest hos eldre mennesker. Ikke like godt betalt men desto koseligere.
Teline Skrevet 10. mars 2011 #17 Skrevet 10. mars 2011 Lei et firma som driver seriøst. Det finnes mange av dem. Det burde være helt uproblematisk for deg.
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 10. mars 2011 #18 Skrevet 10. mars 2011 Men kan du ikke bare leie inn et byrå et par ganger i året da? Jeg har selv vurdert å leie inn noen som kan vaske vinduene våre et par ganger i året, men vi prioriterer det ikke. Føler meg for ung og jeg har ikke et så travelt liv liksom, men våre er fremdeles skitne...........
Gjest Filifjonka Skrevet 10. mars 2011 #19 Skrevet 10. mars 2011 Da regner jeg med at Knut Nærum heller ikke betaler andre for å skifte dekk på bilen eller vaske den, men gjør det selv. Ikke betaler noen for å måke snø, men gjør det selv. Ikke leier inn noen for å male huset, men gjør det selv. Jeg skulle gjerne hatt vaskehjelp, og jeg kan ikke se at det skal være noe nedverdigende i det så lenge de får skikkelig lønn. Jeg ville selvsagt betalt hvitt og tariff. Jeg kan ikke se at det skal være så ille å være vaskehjelp. Nedverdigende? Hvorfor det?
Pysa Skrevet 10. mars 2011 #20 Skrevet 10. mars 2011 I slike situasjoner er vi nordmenn veldig preget av vår egen kultur (selvfølgelig), mens tankegangen er radikalt annerledes i de fleste fattige land. Der er det oftest slik at de med mest penger har en slags solidarisk plikt til å ansette vaskehjelper, gartnere og andre ulike "tjenere", - ikke fordi de trenger den hjelpen, men fordi folk trenger slike jobber. For eksempel er det helt vanlig på Sri Lanka å ha en sikkerhetsvakt som sitter utenfor hjemmet/arbeidsplassen og som ikke gjør noenting, og som mest sannsynlig stikker om det skulle komme noen med urederlige hensikter, men likevel forventes det at folk med penger til det, betaler for slik arbeidskraft. Min eks er fra Niger, et av verdens aller fattigste land, og han fortalte at helt vanlig middelklasse i hovedstaden, betalte for vaskehjelp, selv om det ofte medførte at kona i huset måtte jobbe som vaskehjelp for noen andre for å tjene inn den utgiften. Merkelig for oss i vår indivbaserte kultur, men helt logisk tankegang for folk fra mer fellesskapsorienterte kulturer. Moren fra Thailand trenger jobb, - en god jobb, for en arbeidsgiver som behandler henne bra, og gir henne de godene et arbeidsforhold i Norge skal medføre. Betaler du en anstendig lønn og er en hyggelig sjef, er det ingen som vil tenke at det er uetisk av deg å ansette vaskehjelp. Alternativet hennes er å vaske for luselønn hos en annen arbeidsgiver. Luselønn i Norge er likevel bedre enn luselønn i Thailand.
barbalib har to fine gutter Skrevet 10. mars 2011 #21 Skrevet 10. mars 2011 Jeg hadde ikke hatt noe problem med å ha vaskehjelp sålenge jeg hadde betalt hvitt og lønn etter tariff. Det er mange som yter tjenester man strengt tatt kan gjøre selv, men skjønner ikke hvorfor akkurat det å vaske for andre er så nedverdigende? Respekt for dem som jobber for deg tar jeg som en selvfølge. Det jeg synes er ille, er for eksempel dem som utnytter au pair-ordningen eller betaler svart. Her holder man mennesker utenfor arbeidsmarkedet, eller man betaler deler av lønna i kost og losji. Det synes jeg er betenkelig.
sykkelpumpe Skrevet 10. mars 2011 #22 Skrevet 10. mars 2011 Om du skal ansette vaskehjelp, kan du jo snakke med vaskehjelpen først:) Min vaskehjelp er fra Polen. Hun og mannen jobber og har bygd seg hus i Norge. Han er snekker i et etablert norsk firma og hun driver eget vaskebyrå (registrert, og vi mottar faktura) Vaskjehjelpen til svigermor er latvisk, hun bor med mann barn og sin egen mor i Norge. Jeg tror ikke du finner så mange av de utenlandske vaskehjelpene som har forlatt ungene sine for og tjene til livets opphold. De som forlater ungene sine tror jeg er desperate og at du dessverre finner dem i yrker som ikke har noe etisk eller verdig for seg i det hele tatt. Jeg synes ikke det er nedverdigende og vaske. Jeg synes ikke jeg nedverdiger noen med å ansette noen i et yrke som de selv har valgt og jobbe i, og som er deres levebrød. Jeg behandler ikke folk annerledes om de vasker eller er kirurger (har begge i min egen vennekrets). Måtte bare få det med. Vi har vaskehjelp hver 14. dag og jeg tror de er en time (de er to) de får 250 kr timen, og det er vel anvendte penger:) Selv om mange, innkludert mannen min, synes er i meste laget. Men vi har folk i huset vi stoler på (og bare det er verdt 250 kr), og som kan ta på seg ekstra om det trengs. Tror du kan avtale med en vaskjehjelp hun kan komme en gang i bland og ta sånn storrengjøring:) Lykke til!
Blubblubb Skrevet 10. mars 2011 #23 Skrevet 10. mars 2011 Så lenge du betaler en anstendig lønn kan jeg ikke se etiske betenkeligheter ved å ha vaskehjelp. Jeg har likevel kjent at det ikke føles helt riktig at andre skal vaske badet og støvsuge under senga mi, men det handler nok mer om kulturelle normer som sier at du skal holde huset ditt reint sjøl og assosiasjoner til gammel overklasse. Jeg har vaskehjelp hver 14.dag og det er fantastisk! De er unge, polske, jobber hardt og flere sammen og de tjener grovt med penger! De ser på det som noe de gjør i noen få år for å spare seg opp en god kapital. Derfor har jeg ingen etiske betenkeligheter iforhold til hvorvidt jeg utnytter dem. Vi betaler 700,- pr gang. Da er de to som vasker i 2-3 timer noe som tilsier en timelønn på 140,- Det høres kanskje lite ut, men det er nettolønn, ettersom vi betaler svart. Det er ikke mitt ønske, men slik de vil ha det. Mine største etiske betenkeligheter ligger heller her og jeg skulle gjerne betalt hvitt...
Mom2Two Skrevet 10. mars 2011 #24 Skrevet 10. mars 2011 Haha, ikke ditt ønske, men slik de vil ha det? Er det sånn det fungerer i din verden, Blubblubb? Interessant..
Vicky 83 Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #25 Skrevet 10. mars 2011 Tusen takk for alle tilbakemeldingene! Fint å få se hva andre tenker. Ja, det er sikkert greit om jeg betaler hvitt og gir vedkommende en god lønn etter norsk standard. I ett av de siste innleggene var det en som fikk følelse av gammel, norsk overklasse, og det er nok noe sånt jeg også føler. Jeg ville hatt stor respekt for en som vasket for meg, og liker ikke denne følelsen av overklasse. Men dette er jo som vedkommende sa kulturelt betinget. Takk for alle innspill!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå