Gå til innhold

Hvilken vei setter du stikkpillen?

Anbefalte innlegg

Jeg setter de med den butte enden inn.

"Stikkpillen settes inn med den butte enden først (3).

Dersom den butte enden er satt inn først, lukker anus seg inntil den spisse enden av stikkpillen, og kontraksjonen gjør at stikkpillen blir presset oppover. Blir stikkpillen satt inn med spissen først, klarer ikke anus å kontrahere stikkpillen oppover. Dermed stimulerer det til avføringstrang og stikkpillen kan komme ut igjen"

hentet fra denne artikkelen: http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=976

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143001590-hvilken-vei-setter-du-stikkpillen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

For meg er det en selvfølge å sette den spisse enden inn.

Her er hva Weifa (paracet) sier:

"Stikkpillene virker like godt uansett hvilken vei stikkpillen settes inn, men dersom man opplever at den kommer ut igjen, kan man prøve å sette den ”feil” vei, altså med den butte enden først."

jeg har alltid tenkt at det er logisk å sette den spisse enden inn, men da vi var på sykehuset med veslesnupp lærte vi av sykepleierne at den skulle inn med den butte enden først..

Men jeg antar at det viktigste er at man får den inn og at den ikke kommer ut igjen :/

Annonse

Da har jeg alltid gjort feil. I mitt hode er det fullstendig logisk å sette den med spissen inn - har ikke vurdert å sette den inn med den butte enden først engang. Vel vel. Det har iallefall aldri kommet noen ut igjen ;-)

Litt usikker på om jeg kommer til å endre praksis i fremtiden - men nå kommer jeg iallefall til å tenke på det ;-)

Jeg har forsøkt et par ganger å sette den inn "feil" vei, altså den bytte ende først både med og uten babyolje uten å få den inn pluss at babyen gråt. Tydeligvis vondt. Setter jeg med spissen først går det mye bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...