Gå til innhold

Hvilken vei setter du stikkpillen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg setter de med den butte enden inn.

"Stikkpillen settes inn med den butte enden først (3).

Dersom den butte enden er satt inn først, lukker anus seg inntil den spisse enden av stikkpillen, og kontraksjonen gjør at stikkpillen blir presset oppover. Blir stikkpillen satt inn med spissen først, klarer ikke anus å kontrahere stikkpillen oppover. Dermed stimulerer det til avføringstrang og stikkpillen kan komme ut igjen"

hentet fra denne artikkelen: http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=976

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den butte enden her også - veldig logisk det :)

Skrevet

Har visst alltid gjort feil jeg da....

Skrevet

Å nei, denne diskusjonen igjen, hehe! Setter den butte ende først, men dette er det delte meninger om:-) Går fint begge veier da.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Setter den med spissen inn. Vet det er feil (etter at jeg begynte å henge her inne) Den funker alltid likevel, så det må jo gå greit :)

Skrevet

Har også fått "opplæring" i å sette dem med den butte enden først, for da detter de ikke ut igjen.

Skrevet

Sauser den uansett inn med babyolje da, så går det litt lettere.

Skrevet

Og en ting til : Hvorfor er den ikke spiss i begge ender egentlig ?

Skrevet

Hehehehe,ja noe må vi jo diskutere

Jeg setter den spisse enden inn i enden (tog du ann). Har ikke mistet en enda:-P

Skrevet

For meg er det en selvfølge å sette den spisse enden inn.

Her er hva Weifa (paracet) sier:

"Stikkpillene virker like godt uansett hvilken vei stikkpillen settes inn, men dersom man opplever at den kommer ut igjen, kan man prøve å sette den ”feil” vei, altså med den butte enden først."

Skrevet

jeg har alltid tenkt at det er logisk å sette den spisse enden inn, men da vi var på sykehuset med veslesnupp lærte vi av sykepleierne at den skulle inn med den butte enden først..

Men jeg antar at det viktigste er at man får den inn og at den ikke kommer ut igjen :/

Skrevet

Den skal settes inn med den butte enden først pga av lukkemuskelen.

Skrevet

da jeg tok spl og vi hadde medikamentlære lærte vi at hos barn kan man med fordel sette spissen først, pga mindre ubehag.

hos voksene er det best å sette den butte enden først pga muskelaturen i tarmen.

Skrevet

Da har jeg alltid gjort feil. I mitt hode er det fullstendig logisk å sette den med spissen inn - har ikke vurdert å sette den inn med den butte enden først engang. Vel vel. Det har iallefall aldri kommet noen ut igjen ;-)

Litt usikker på om jeg kommer til å endre praksis i fremtiden - men nå kommer jeg iallefall til å tenke på det ;-)

Skrevet

Jeg har forsøkt et par ganger å sette den inn "feil" vei, altså den bytte ende først både med og uten babyolje uten å få den inn pluss at babyen gråt. Tydeligvis vondt. Setter jeg med spissen først går det mye bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...