Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Leker dere veldig aktivt, eller er dere mer tilstede dersom de oppsøker kontakt? Aktiviserer dere barna, eller må de aktivisere seg selv?
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Som regel finner min 3-åring på noe selv og så blir vi med i leken når hun ber oss inn. Hvis hun er tiltaksløs foreslår vi en aktivitet som vi gjør sammen med henne. Hvor aktiv/rolig det vi foreslår er, spørs på hvor sliten hun er.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Vi har en gutt på 5 og en jente på 3. I dag så storebror på tv, mens jeg og jenta laget middag. Så gikk tv av, og vi spiste middag sammen da pappaen kom hjem. Så sprang storebror rundt og var cowboy og indianer, og lillesøster lå på gulvet og skrek, fordi hun ikke fikk viljen sin. Så gikk begge barna og pappaen oppi badekaret. Og jeg lå å sjekka ut litt ting på nettet. Så pusla vi et puslespill, da jeg ikke ville være med å leke galdiator. Lillesøster tørka håret sitt med hårføner. Så gikk jeg litt mer på nettet med laptopen oppi senga mi, så kom lillesøster opp for å legge seg med pappaen. Så tulla vi litt på senga og leste en bok. Storebror satt nede å perla. Så gikk jeg ned når hun skulle sove, og perla med storebror, fordi det var det han ville gjøre. Så gikk jeg å henta pappaen, og nå går storebror og pappa opp for å legge seg.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Ettåringen min er utrolig flink til å aktivisere seg selv. Han kan sitte lenge med bokser, fjernkontroller, "klatre" på noe osv. Sånn har han vært hele tiden. Samtidig er jeg veldig glad i å herje med han. I dag har jeg for eksempel trillet han rundt i gåvogna, kasta han i lufta, lekt sisten, og badet med han.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #6 Skrevet 9. mars 2011 det varierer. De er flinke til å aktivisere seg selv, men blir veldig glade om jeg vil leke sammen med dem. Etter middag i dag snakket lillesøster med ei barnehagevenninne på telefonen, mens storebror lekte på gulvet. Så hjalp jeg storebror med leksene mens lillesøster begyne å se på barnetv, og deretter så vi resten sammen. Da barnetv var slutt spilte storebror på dsien, mens jeg og lillesøster så på. I går var vi på skirenn, og på mandag spilte vi junioralias.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 Vi lager middag sammen, så koser vi på teppet på stua etterpå. Jeg og mannen min ligger og slapper av etter middagen og ungene klatrer på oss, hehe det er gøy. Vi kan også være sammen på rommet til jenta og leke noe ellers så drar vi frem noe på stua, litt bedre plass der for alle sammen. Barna kan også være på jentas rom og leke eller så er vi der alle sammen. Idag brettet jeg og eldste jenta håndklær sammen etter middagen mens far og sønn suste rundt med støvsugeren. Så dusjer de og spiser kveldsmat til barnetv. Jenta er 3 1/2 år og gutten er 10 mnd.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #8 Skrevet 9. mars 2011 Kanksje litt vel mye på nettet du eller? Virker ikke som du er noe særlig med barna.
Makkapakka Skrevet 9. mars 2011 #9 Skrevet 9. mars 2011 Anonym 19:56t: He he, kongeinnlegg! Godt å høre sannheten fra noen.... alle skal liksom "pynte" på hverdagen og være en skikkelig kjernefamilie. Morsomt å lese om en vanlig hverdag!!!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #10 Skrevet 9. mars 2011 Jenta mi på 17 mnd er elendig på å aktivisere seg selv, så her MÅ jeg være med. Hun tar meg i hånden (drar meg) og følger meg dit hun har bestemt at vi skal. Jeg har prøvd å si nei, men da legger hun seg ned på gulvet og hyler så tårene spretter..
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #11 Skrevet 9. mars 2011 Det blir mye tv-titting etter middagen. Da er vi alle slitne så da blir det sånn. Ikke alltid da, men ofte etter barnehage og jobb. I helgene blir det mere aktiviteter og lignende. Tv er kanskje ikke så bra i den mengden det blir brukt her i huset, men nå i en periode er det slik.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #12 Skrevet 9. mars 2011 Jeg har 3 barn, som er ganske flinke til å aktivisere seg selv. Av og til får jeg litt dårlig samvittighet for at jeg kanskje leker for lite med dem på ettermiddagene, siden de er så fornøyde med å leke sammen får jeg tid til å lage middag, ta oppvasken, ordne med klesvask osv mens de er våkne, noe som betyr helt fri etter kl 20 når barna er i seng... Men på den annen side så er barna fornøyde, jeg er tilgjengelig med fang og kos dersom de ønsker det, og jeg får "fritid"hver kveld. I helgene gjør vi familieaktiviteter sammen, alltid ute på tur lørdag og søndag. Artig å høre hvordan andre har det. hi
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #13 Skrevet 9. mars 2011 Noen ettermiddager er vi skikkelig lekne, hvis hverken jenta mi eller jeg er veldig slitne. Da kan vi stikke innom lekeplassen før vi lager middag sammen, prater og ler ved middagsbordet og rekker å spille brettspill før barne-tv. På slike dager sitter jeg i sofaen og ser barne-tv sammen med henne, og vi koser oss med en kopp te. Etterpå kan hun bade mens jeg vasker badet og tar klesvasken, og vi leser et par kapitler i en spennende bok før det er natta. Andre dager (som i dag) må jeg bruke en dvd om barnevakt mens jeg selv snakker i telefonen og sender diverse e-post, mens jeg snakker i telefonen varmer jeg en posesuppe eller noe annet enkelt. Vi spiser alltid sammen og prater om dagene våre. Så er det gjerne barne-tv med det samme ettersom jeg måtte hente sent i barnehage og hun leker for seg selv mens jeg rydder, sjekker noe på nettet eller prater mer i telefonen. De fleste dager ligger et sted midt i mellom. Hun leker fint for seg selv, men vi leker også endel sammen. Av og til er til og med pappaen hennes hjemme på ettermiddagen og da slipper jeg å lage middag.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #14 Skrevet 9. mars 2011 Har 4 barn. Eldste gjør lekser mens jeg lager middag, de andre tegner, hjelper med middag eller leker på rommene sine. Babyen sitter og roter i skuffen med plastsleiver mens jeg lager mat. Så dekker vi på alle sammen, spiser og rydder og tar oppvask sammen. Etter middag bades de to minste av far og de to eldste får se tv mens jeg vasker litt. Så legges de to minste mens nest eldste dusjer og nest eldste blir lest for mens eldste dusjer og eldste leses for mens nest eldste legges. Glatt gpr det ikke... masse påminnelser om at vi skal hjelpe til og debatter om hvorfor det er viktig å dusje og sove oppstår osv. Nå er alle i seng og mor og far ligger slengt på hver sin sofa:-)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #15 Skrevet 9. mars 2011 Vi kommer hjem, jeg og barnet på 4 lager middag sammen, så kommer pappa, vi spiser. Så leker som regel dem mens jeg tar av bordet og rydder på kjøkkenet. Nå for tiden legger jeg meg på sofan når jeg er ferdig å spise, fordi jeg er sliten og trøtt etter jobb, da jeg er i starten av graviditeten. Pappan tar seg av leken nå om dagene og jeg tar kveldstell og leggekos
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå