Gå til innhold

Dere som har veldig sjeldne navn på barna deres,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir det mye spørsmål omkring navnevalget, og må navnet ofte gjentas, staves osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår heter Eliah :) Mange i familien som stusset litt på navnet da vi presenterte det, men ingen som sier noe på det eller reagerer på det nå. Har faktisk ikke måtte stave det ennå heller, selv om det finnes en variant av navnet med J i... (Elijah).. Må aldri gjenta det, men så er det jo ett kort og "enkelt" navn da.. :)

Skrevet

Veldig sjeldent vet jeg ikke om navnet er, men uvanlig. Det er et kort navn som ikke trenger å staves, men mange ber meg gjenta det for å høre om de hørte riktig. Og det kommer alltid en kommentar på det, utelukkende positive heldigvis. At de synes det er et flott navn, og passer til jenta.

Skrevet

Jeg er tante til en tenåring med et veldig spesielt og sjeldent navn. Han har alltid måttet gjenta det, stave det (selv om det ikke er vanskelig å skrive, men folk tror liksom ikke at de hører rett), forklare, høre "Hm, ja, det var spesielt...".

Han nekter nå å bli kalt ved navn, og bruker bare et kallenavn. Navnet hans er fint, men han er så lei av å være "spesiell", og sier at så fort han blir 18 så skal han bytte. Jeg tror ikke det var det foreldrene hans hadde tenkt da de valgte navn

Skrevet

Jeg har ikke et spesielt navn på barnet mitt, men jeg selv har et uvanlig navn som jeg alltid må stave, alltid må gjennta, alltid må komme med en forklaring på hvorfor jeg heter det osv.

Jeg byttet navn da jeg var 18 år. Fødenavnet mitt har jeg som mellomnavn, men i dag bruker jeg bare Line, som er fornavnet jeg tok, og GUD så deilig det er å hete noe så ukomplisert, noe vanlig, enkelt og greit.

Skrevet

Jenta vår har et navn som 5 eller færre har. Det et helnorsk navn, og er et litt utgått nynorsk ord.

Og det må gjentas og staves i det uendelige! Kommer ikke alltid kommentar, men ofte litt blanke uttrykk, og da forklarer vi hva slags navn det er og hva det betyr. De eneste som kjenner ordet er gamle norsklærere og vestlendinger, men de sier som regel hva-sa-du før de skjønner det, de også ;-)

Vi angrer ikke, jeg har vokst op med et slikt navn selv, og hvorvidt jeg var fornøyd eller ei gikk i bølger opp gjennom årene. I dag er jeg kjempeglad for det nydelige, sjeldne navnet mitt.

Skrevet

Nei. Navnet er sjeldent, og mange har ikke hørt det før, men det lyder ikke sært/rart/uvanlig. Det er lett å uttale og har norsk klang. Mange spør hvor det kommer fra, og ferdig med det.

Skrevet

Min sønn har et navn som få i Norge har. Når noen spør hva navnet er passer jeg på å si det tydelig - og så får jeg ingen mer spørsmål. Han har en W i navnet og den blir ofte til en enkel V når andre skriver navnet. Jeg får mange: "Så fint navn", og er veldig fornøyd med navnet.

Skrevet

Navnet til mini er det bare fire stykker som bærer i Norge. Har ikke fått noen spørsmål om navnevalg, men har blitt spurt om det skrives med c eller k.

Skrevet

Får kommentarer på at det er et navn de ikke har hørt før, og at det er nydelig. Men ikke blitt spurt om å stave det.

bare fått veldig positive tilbakemeldinger - bortsett fra her inne.

Skrevet

Felizia må presisere at det ikke staves med c eller s, men hun syns ikke det er noe problem :o)

Skrevet

Takk for svar, ble litt skeptisk av historier om folk som faktisk har byttet navn fordi navnet er for spesielt. Hmmm.

HI

Skrevet

noen spørsmål blir det jo. Tulla heter Leyla og flere sier da Laila slik at jeg må presisere at det faktisk er LEyla. Er ca 200 stk i norge med det navnet men de fleste da utenlandske eller med den bakgrunnen. Har aldri hørt om ei helnorsk jente med det navnet.

Skrevet

Ikke sjeldent navn, men staves ofte feil: Zandra.

Skrevet

Jeg har hverken et sjelden fornavn eller ettenavn,men må stadig stave det. Jeg heter Johnsen til etternavn. Det er så og si ALDRI noen som klarer og hverken si eller skrive det riktig...de sier alltid Johansen...Skjønner ikke greia.

Skrevet

Nja... Navnet forveksles ofte med Amalie, men bortsett fra det er det ikke noe problem.

Hun heter Emalie.

Skrevet

Emalje, hehe... Men den var fint. :)

Ganske sjeldent navn, litt over 50 som heter det, men jeg vil ikke skrive det her... :)

Skrevet

Jenta mi heter Marlin. Hun sier at hun heter Marlin med r. Fungere kjempefint. Hun er faktisk veldig stolt av det. Hadde vi fått ei jente til ville vi ha Linea. Da måtte hun vel si at hun heter Linea med en n, he, he.

Skrevet

Etter "Oppdrag Nemo" eller synge- Lene? Uttales det Marlin eller Marliin ?

Skrevet

Nei, navnet har 5 bokstaver og klinger enkelt og greit. Etternavnet er derimot mer kronglete, men der kan vi ikke bare velge og vrake.

Skrevet

Sorry, men det er jo allerede feilstavet. Fra foreldrenes side. Sandra er kort for Aleksandra, (evt Alexandra) og har aldri vært skrevet med Z. Så her kan dere takke dere selv.

Skrevet

Er vel etter Lene Marlin og det uttales også slik som henne uttaler det. Vi var enig om navnet Malin. Så skrev jeg en sms til mannen min om at Malin hadde gjort det og det og da sa han at det skrives Marlin. Så da ble det til det. Var bare glad vi hadde blitt enig om et navn til slutt, etter flere ukers diskusjoner. For meg spilte det ikke noen rolle om det var med eller uten r.

Skrevet

Jenta vår har et relativt uvanlig navn. Det er ikke kjempesjeldent, men er navnet på litt over 100 personer i Norge. Det er vanligere i Nord-Norge enn her på Østlandet. Det irriterer meg litt at folk har en tendens til å komplisere skrivemåten veldig. Det skrives rett frem, men veldig mange vil gjerne putte inn både h og y.

Skrevet

Vår jente som kommer til sommeren får et fornavn som bare 20 stk i Norge har, et førsteetternavn som kun 18 stk har og et sisteetternavn som kun 32 stk har.

Ganske spesielt :-)

Har allerede fått mange spørsmål om hvordan fornavnet skal staves og uttales, men synes egentlig ikke at det er så sjeldent selv.

Skrevet

Men da burde du jo vite at Aleksandra også kan staves Alek©zandra. Dessuten er det jo ikke feilstavet hvis foreldrene ønsker at navnet skal være Zandra. Feilstavet er det hvis andre skriver det annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...