Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Svigerfar er på sykehuset. Har vært veldig alvorlig syk og i helgen sto det om livet. I helgen måtte eldste på 15 år derfor passe yngste på 5 år en del da vi var til og fra sykehuset. Mandag og tirsdag har ikke jeg vært med mannen på sykehuset pga. ungene. I dag har eldste fått beskjed om å hente yngste i bhg. og passe han til vi kommer hjem utpå kvelden. Eldste ble ikke særlig happy for at han også måtte hente i bhg., men om jeg skal hente i bhg. og levere hjemme så går det bort så mye tid at det ikke er noen vits i for meg å dra på sykehuset. Nå sitter jeg på jobben med dårlig samvittighet fordi jeg tviger eldste til å hente og passe yngste + lage mat (pannekaker) til dem. Ville dere dratt hjem i stedet for på sykehuset?
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Nei, ros heller den største opp i skyene for en bra innsats og belønn rikelig for hederlig innsats! Den største vokser nok med oppgaven, og de klarer seg fint. Hvis svigerfaren din ikke overlever får du dårlig samvittighet for at du ikke var der istedet. Man kan ikke strekke seg til alle steder på en gang..
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Tenåringer har ikke vondt av å hjelpe til med småsøsken og bidra i huset. Og dette er en spesiell situasjon siden det er et familiemedlem som er alvorlig syk så du skal ikke ha dårlig samvittighet for at tenåringen må hjelpe til. Det du kan gjøre når alt dette er over er å gi tenåringen en påskjønnelse som viser at dere setter stor pris på at han/hun hjelper til.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Jeg skjønner absolutt den dårlige samvittigheten din. hadde sikkert fått det selv også. Men eldsten er faktisk 15 år, og om det trengs at h*n hjelper til hjemme, så er det bare rett og rimelig at det blir gjort. Jeg passa min lillesøster da jeg var 8-9 år, når det var behov for det.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Nei det hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet av, han er 15 år og er da gammel nok til å forstå at han må hjelpe til når det er noe alvorlig som skjer. Her er det snakk om noen som kanskje kan dø, da er det en selvfølge at man i en familie skal hjelpe hverandre. Er ikke rart ungdommen i dag er så egoistiske. De får ikke nok ansvar hjemme. Ikke ha dårlig samvittighet du, men vær takknemlig og ros mye for god hjelp
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #6 Skrevet 9. mars 2011 Takker for svar. Jeg har bestemt meg for å dra. Svigerfar overlever, men vi vet ikke noe om han har fått noen skader. Han er litt tåkete ennå. 15 åringen min er vandt til å hjelpe til hjemme. Har faste plikter i tillegg til at han må gå 1 tur om dagen med bikkja. Får selvsagt ukelønn. Desverre vet jeg at flere av kameratene hans ikke gjør noe hjemme og får en del mer enn min sønn i ukelønn. Flere av foreldrene har lurt på hvordan jeg får min 15 åring til å hjelpe til hjemme for det går ikke hos dem.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 da burde du kansje øke ukelønna hans litt, vet at andre foreldre velger og gjøre som de vil. Men jeg kan forstå ungen din litt også dersom han har plikter og gjør dette og får mindre enn vennene som ikke gjør noe hjemme hos dem. Men dårlig samvittighet burde du ikke ha, han må jo kunne hjelpe til i slike situasjoner, men takk for hjelpen og vis du er glad for at han hjelper til når det trengs;)
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #8 Skrevet 9. mars 2011 Eneste grunn til å ha dårlig samvittighet er om 15 åringen er veldig lei seg for at bestefaren er så syk og gjerne skulle vært på sykhuset selv eller at han går glipp av viktige ting som eksamen eller liknende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå