Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Jeg blir så forbannet at jeg får vondt inni meg. Jeg går både til min fastlege og jordmor når jeg skal på svangerskapskontroll. Jordmor er VELDIG striksen og nøye på at når jeg går til henne, så skal jeg ikke gå til legen samme mnd, for det blir dobbelt opp. LEGEN derimot ble forbannet sist jeg sa det, for han ville ha meg der til sjekk hver mnd! Noe som er forståelig i og med at han fant ut jeg hadde gått lenge med både UVI, b12, folsyre og jern mangel. Altså han tok noen blodprøver og diverse av meg pga han mistenkte noe. Dette kan ikke jordmor gjøre. Altså jeg hadde gått i 6 uker med alt dette. Var både deprimert og ble også sykemeldt pga utmattethet. Nå er jeg 33 uker på vei, og måtte ringe jordmor idag pga noen kynner spørsmål. Hun svarte nå slik hun gjorde, var greit nok d.. men så tilføyde hun i slutten: Ja du har jo time hos meg den 25., "ja", sa jeg. Ja da har du vel snakket med legen din at du ikke går til han også? "Jada", sa jeg. Men jeg løy. Herregud jeg må jo passes på for svarte svingende!!! Hvorfor skal jeg gå sjeldnest mulig til sv. skapskontroll???? Jeg bør jo være under oppfølging pga diverse. Skal forresten til legen på onsdag, heldigvis. Har lyst til å kutte ut hele jordmora, jævla påståelige helsefarlige merr. Men hun er den enesete vi har her i distriktet + at hun kan være god å ha til fødselssamtale sammen med min kjære. Men det blir siste gang jeg går til henne. Men jeg tenker: Fy søren så uprofesjonelt at det liksom skal ligge en konflikt mellom jordmoren her og legene i distriktet vårt. At hun ikke vil at de gravide skal gå dobbelt opp til sjekk, mens (noen) leger ønsker å ha alle sine gravide til sjekk hver mnd., i tillegg til jormor for de som ønsker det. Bliiir så matt... Måtte bare få det ut Hvordan er tilbudet ellers rundt om i landet?
Gjest Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Merkelig jordmor. Jordmora jeg gikk til hadde aldri lagt seg oppi hvor ofte jeg gikk til legen i tillegg til henne
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Da jeg var hos legen første gang, i uke 12, fikk jeg en skriftlig oversikt over antall kontroller og når disse burde avtales. Jeg syns det var vel tett oppfølging og har kutta ut noen innimellom. Har ikke fått noen reaksjon på dette. Det nytter ikke å lyve for jordmor ang kontrollene - datoene for allerede utført kontroll vil jo stå på skjemaet ditt. Kan du ikke forklare henne at du trenger ekstra oppfølging hos legen pga sånn og sånn?
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Ja jeg vet jo at d ikke nytter å lyge. Men jeg orket ikke ta den diskusjonen nå... tenker at når hun spør hvorfor, neste gang jeg er hos henne, så tenker jeg å fortelle henne akkurat hva jeg syns om saken. Jo jeg har også sv.skapskontroller på bestemte datoer hos fastlegen nå frem til termin. Og de skal jegg gå på.
Gjest Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Ja, og det holder i massevis at man føler et behov for ekstra oppfølging. Hvor vidt hun mener det er strengt påkrevd er ikke så relevant egentlig. Og når legen mener du bør til hyppigere kontroller burde hun respektere h*n(ne)s faglige vurdering også.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #6 Skrevet 9. mars 2011 Herregud for en jordmor. Om du lar en gravid gå med mangel på viktige næringsstoff og uvi over lengre tid, da trenger du at noen andre ser etter jobben din. Hun er uproff og ikke flink etter min mening. jeg har aldri gått til jordmor, men det er fordi jeg synes de pjatter sånn. Alt mulig de vil prate om, og de blir aldri ferdige. Jeg liker den effektive og greie måten legen gjør det på: blodprøver, blodtrykk, urin ok. Noe du lurer på? neivel hadet. En befrielse altså.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 Noe så frustrerende!!!! Hvis du er fornøyd med fastlegen din ville jeg i ditt tilfelle kanskje valgt å gå bare dit. Men det kan også komme litt an på om du er førstegangs eller ikke. Man har jo gjerne 1 mill spørsmål som nødvendigvis ikke går på det medisinske. Jeg har hatt blodpropp og går derfor på Klexane fast hver dag. I tillegg går jeg rundt med lavt blodtrykk og blodtrykksfall, så formen er laber! Jordmoren min er helt motsatt av din! Hun pisker meg avgårde til fastlegen, for hun har ikke mulighet til nødvendigvis å ta meg inn oftere. Fastlegen min er dyktig på dette med svangerskap, og han har i tillegg jobbet sammen med min jordmor for noen år tilbake. Jeg kunne ikke blitt tatt mer vare på, og er bare heldig skjønner jeg! Får helt vondt av deg! Men hvis legen mener du skal komme til kontroller oftere, så ikke bry deg med hva jordmor sier! Jeg bor i Kristiansand.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #8 Skrevet 9. mars 2011 11.56: Ja! Er helt enig i den Neste gang blir det ingen jordmor! HI
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #9 Skrevet 9. mars 2011 Høres bra ut. Jordmora har kanskje fått det for seg at hun har et personlig ansvar for å holde antall kontroller nede på det normerte 7? Det ble jo kuttet ned fra 12 til 7 for noen år siden for å spare samfunent for penger... Hun glemmer tydeligvis at det normerte ikke passer for alle, og at det derfor er rom for ekstra kontroller for dem som trenger det.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #10 Skrevet 9. mars 2011 Jeg har gått til lege og jordmor annenhver måned, jeg har vært veldig fornøyd med begge to og har ikke hatt behov for flere kontroller... Tror det er vanlig å gjøre det sånn her. Men, om man har behov for en ekstra kontroll så tar man da en ekstra kontroll, herregud, det er da en grunn til at gravide omtrent går foran hjertepasienter på legesenteret. Det er snakk om to liv! Ikke ha dårlig samvittighet for de ekstra kontrollene, og dropp jordmora om du ikke trives hos henne, dette velger du selv.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #11 Skrevet 9. mars 2011 Opplevd det samme. Det jeg gjorde var å "glemme" papirene da jeg var hos legen. Jm mente at kommunen kan reagere hvis du går dobbelt.
Gjest Skrevet 9. mars 2011 #12 Skrevet 9. mars 2011 At en jordmor er bekymret for egen jobsikkerhet burde ikke gå ut over den gravide kvinnen. Synes jeg da. Men skjønner at en del jormødre føler at praksisen deres lever på nåde.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2011 #13 Skrevet 9. mars 2011 Jeg går kun til JM her jeg bor, men jeg går også til oppfølging av spesialister på St. Olavs Hospital på grunn av risikosvangerskap. Ingen av dem bryr seg om jeg går på kontroller hos dem omtrent samtidig. Det har skjedd at jeg har vært hos JM, og to dager senere har jeg vært på sykehuset. Da bare dropper de JM på sykehuset, ettersom de alltid setter opp samtale med hun før jeg skal inn til legen. Det virker som om min JM og legene/JM på sykehuset har god kommunikasjon seg imellom, og dette er jo selvfølgelig positivt for oss som pasienter også. Jeg har stort sett gått 1 gang per mnd til hver av dem, og vi har prøvd å legge kontrollene slik at det blir kontroll omtrent hver 14. dag. Når jeg først er på sykehuset har jeg ofte timer til 4 ulike ting der (UL, fødselslege, spesialist og eventuelt JM).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå