Gjest Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Har lyst å baka brød (helst 2 stk i slengen), men vil variera med ulike mjøl... Kor mykje mjøl treng ein totalt? I forhold til mengd av vatn/mjølk? Gode tips til brødbaking vil eg også gjerne ha:)? Eg likar at brødet er grovt, men når eg har prøvd har det blitt tungt og "seigt"... For lite kveitemjøl? Eller fleire ting som kan gjera det?
sillyfilly og Olivia Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Bruk fersk gjær blandet i lunken(ikke for varm) væske, salt MÅ du ha i deigen for at brødet skal heve, elte godt. Gjerne 10 min for hånd og etterhev leeeeenge. Det er de rådene jeg har fått ihvertfall.
sillyfilly og Olivia Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Revet gulrot i brødet gir visst saftige brød
Blabb00 Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Hei Jeg kjøpte en pakke med ferdig pakke av brød jeg.. Slik ferdig melblanding. Kornbrød het pakken.. Blandes med 1 pose gjær. I tilegg så ha jeg oppi 4 dl med linfrø og 4 dl med solsikkefrø. Også 5 dl med mel. Også blandet jeg det. Også hadde jeg oppi 5 stk revet gulerøtter. Deretter så har jeg oppi så mye vann, at deigen blir ganske så flytende. Såpass flytende at det er bare å helle deigen oppi kakeformene. Men fortsatt ganske seig.. Lar de heve 1 time. Og steker de på 200 gr i 1 time og 10 minutter. Brødene ble grove og ikke minst kjempesaftig. De beste brødene jeg har bakt hittil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå