cmilla80 Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 ?? Trenger ikke være så avansert. Skal bare "piffe" opp bildene litt.
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Jeg bruker PhotoScape. http://www.photoscape.org/ps/main/download.php
Gjøkeredet③ Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Jeg bruker photoshop.. Veldig fornøyd, men kan kanskje være litt avansert?!
Monajenten Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Jeg bruker også Photoshop men det koster jo litt også. Vet ikke om du tenkte å bruke penger på det eller finne noe på nettet?
Alyssa Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Photoscape (og eventuelt picasa). Gratis og bra begge to.
alvemamma Skrevet 9. mars 2011 #6 Skrevet 9. mars 2011 Adobe Photoshop er veldig bra, men kostbart - spesielt om man som du bare skal "piffe opp" bildene litt. For en hobbyfotograf uten behov for mye redigering, synes jeg Photoshop er unødvendig og dyrt - de fleste ender jo bare med å bruke de grunnleggende redigeringsverktøyene i programmet allikevel. Og de får man like godt i gratisprogrammer! Hvis behovet ditt bare er å forbedre fotografiene dine vil jeg anbefale Picasa (som jeg bruker flittig selv) og eventuelt Photoscape. Jeg bruker Picasa i norsk versjon, og er superfornøyd (Photoshop ligger stadig oftere ubrukt på skrivebordet). Lettvint og greit. Noen få klikk, så ser bildet veldig mye mer ryddig og kontrastrikt ut. Picasa er veldig ryddig og greit - enkelt! Og resultatet blir fint. Hvis du ønsker å dele bildene med andre (du må ikke, jeg bruker ikke denne funksjonen) kan du laste opp bildene til din egen picasaweb (Googles versjon av Flickr), og lage f.eks. lysbildevisninger med musikk. Photoscape er også helt greit: Det har noen morsomme muligheter som "Splitter" som deler opp fotografiet ditt, "Anigif" som lager en animasjon av en serie bilder, "Combine" for å få flere bilder til å gli over i hverandre. Jeg er ikke så opptatt av sånne animasjoner, liker best enkle og fine bilder uten for mye animasjoner og dill-dall. Dessuten greide jeg å få med virus da jeg installerte Photoscape (!!!) og det er jo aldri gøy. Både Picasa og Photoscape har enkelt brukergrensesnitt; de ser ryddige ut og det er lett å forstå hvilke redigeringsmuligheter man har. Liker veldig godt "rett opp"-funksjonen i Picasa, alle mine bilder ser ut til å være tatt i perfekt vinkel nå! Picasa lagrer alltid originalversjon av bildene dine, og det kan jo være en fordel -- men er samtidig plasskrevende. For at originalbildene skal følge de redigerte bildene, er jeg alltid nøye med å gjøre alt klart i riktige mapper før jeg setter igang redigeringen i Picasa. Hvis du redigerer først, og så klipper og limer, tar du bare med deg de redigerte bildene og originalbildene blir liggende i den opprinnelige mappen. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå