Gå til innhold

Er det lett å få utvidet OS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I juli går min OS ut. Jeg har ikke jobb, går ikke på skole. Tenkte å begynne på skole til høsten men jeg har ikke vgs eller noe så jeg vet kke helt hvordanm jeg skal gjøre det... men må jo ha os ellers går det ikke.

kan jeg søke? Har litt problemer med søvn og psyken av og til men er ikke i behandling og har ikke noen dioganose, så jeg kan vel ikke søke om utvidet pga sykdom... hva hadde dere gjort i min situasjon??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva jeg hadde gjort??? Jeg hadde sørget for å ha en plan leeeeeenge før os løper ut.

Hva har du gjort i disse 3 årene? Sittet på ræva?? Beklager, men nå får du lette på den og pelle deg ut i jobb!

Skrevet

jeg ha vært med ungen min sånn at han får være hjemme med mora si i stedet for å bli sendt i bhg som 1-åring! Mødre som sender små unger dit skulle skamme seg!

men nå går os ut og guttungen er stor nok til å gå bhg. da kan jeg begynne på skole eller noe.

Skrevet

Om du har en diagnose, så ville jeg ha søkt på AAP. Det gir deg iallfall litt inntekt. Og du kan fint få en dagjobb i en eller annen butikk selom du ikke har vgs.

Skrevet

Du får kontakte NAV, men jeg tror sjansen er veldig liten for at du skal få utvidet OS ut i fra det du beskriver. Man får utvidet OS for å kunne fullføre et minimum av utdannelse, altså noe som kan få deg ut i jobb.

Jeg har utvidet OS dette året. Jeg tar en bachelorgrad, men måtte avbryte det første året fordi jeg plutselig sto uten barnepass. Jeg fikk utvidet fordi jeg hadde dokumentasjon på permisjon på sosialt grunnlag.

Neste år skal jeg starte på master. Da må jeg leve på oppsparte midler og studielån.

Skrevet

Mødre som snylter til seg mer enn de har godt av burde også skamme seg!

Skal du gå skole så får du ta studielån som andre studenter gjør. Er ikke verre enn det.

Skrevet

....som ett-åring? Men OS har du i tre år. Og dersom du ikke har vært smart nok til å bruke disse årene til å skaffe deg en gratis utdannelse, så synd for deg. Du kommer ikke til å få mer stønad nå, fordi du plutselig har innsett at du må skaffe penger selv. Det toget har rett og slett kjørt.

Skrevet

Nei, det er ikke spesielt lett. Og det er selvsagt ikke slik at man etter tre år med os kan bestemme seg for utdannelse og så få mer os. Det er de tre årene du i utgangspunktet har som skal brukes til utdannelse. Disse kan bli utvidet dersom det er en god grunn til at man ikke har blitt ferdig, men du kan glemme å få os for å starte på noe nå.

Skrevet

For en idiot du er hi.

Det er mødre som sender unga sine i barnehagen som jobber og betaler inn til fellesskapet for at døgenikter og dagdrivere som deg skal kunne gå rundt hjemme og henge.

Det er DU som burde skamme deg: du bor i verdens beste land, med et system som gjør det mulig for deg å skaffe deg en utdanning og skaffe deg en fremtid samtidig som du mottar penger som andre enn deg selv har jobbet for - så klarer du faen meg ikke å utnytte den muligheten en gang!

Bortskjemte drittunge, håper du aldri få ei krone mer av Nav.

Skrevet

Du virker utrolig uansvarlig!. Du forsørger et barn, men alikevel henger deres fremtid i en tynn tråd, ene og alene fordi du tror ting ordner seg selv. Fatter ikke at det går ann å være så uansvarlig når man har flere å tenke på enn seg selv..

Skrevet

Har du i det hele tatt søkt deg inn på skole? om du ikke har noe utdannelse så kan du søke deg inn på skole og søke om utvidet os og få det frem til du begynner og jobber(går ut i lære) men om du får utvidet kan jeg ikke garantere 100%

Hvis ikke får du få en unge til som så får du jo os.

Skrevet

Hva jeg hadde gjort i din situasjon?

1) Skaffet meg en jobb.

Evt.

2) Tatt utdannelse og søkt om studielån og levd på det samt støtte til barnetilsyn, barnebidrag, barnetrygd (du har vel dobbel?) og jobbet ekstra de gangene noen andre kunne passe barnet/barnet er hos far (evt ha 50/50 deling med far slik at du kan jobbe ved siden av studiene de ukene barnet er hos far). Dette vil utgjøre ca 13000 kr i måneden(8600 (lån og stipend fordelt på 12 måneder)+1500 (støtte til barnetilsyn)+1000 (barnebidrag)+1800 (barnetrygd) (har tatt bare ca summer). Det blir ikke fett, men siden du har brukt opp 3 år med OS til å ikke skaffe deg utdanning er dette det du får nå. Håper det ordner seg.

At du ikke følte for å sende barnet i barnehage som ettåring er heldigvis ikke noe staten Norge skal betale/svi for. Jeg håper dette er et tulleinnlegg, hvis ikke er jeg skremt.

Skrevet

Rart man skal bli slaktet bare fordi man får overgangsstønad. Det får man som alenemor,og vil ikke si at det å være alene er noe man akkurat ønsker. Har man ingen jobb da så har man ikke noe valg. du kan få igjenn stønaden din hvis du begynner på skolen til høsten. du kan ha den opptil 5 år tilsammen. da må du søke når du vet at du kommer inn på skole eller ikke.

Skrevet

Hun blir ikke slaktet fordi hun får os, men fordi hun har hatt det i tre år uten å skaffe seg utdannelse - og nå vil hun ha mer for å starte på utdannelse, etter at retten til stønad er oppbrukt.

Skrevet

jeg synes dere har svart meg på en nedlatende måte. Det er ikke alle som har perfekte liv! Jeg hat opplved mye dritt i livet mitt og skal ikke bruke det som unnskuldning, men ting har aldri vært enkle for meg!

Guttungen har ikke kontakt med faren, så jeg er alene med ham utenom annenhver he,g når han er på avlastning og ellers hvis jeg får noen til å passe han så det er ikke enkelt for meg å kunne jobbe heller.

Kanskje barnevernet kan hjelpe... det er jo til guttungens beste at jeg får skole.

Har tenkt å søke på høyskole eller noe, jeg er jo over 23 år og har vært hjemme med barn i tre år, det teller jo som jobb.

Skrevet

Du har barnet på avlastning, men han kan ikke gå i barnehage??

Ehh.... dette skurrer noe voldsomt og jeg må si at jeg tror ikke helt på historien din.

Skrevet

Eh, ja, det er jo jo annenhver helg det samme som om han skulle vært hos faren sin. Hatt avlastning til han siden han var 10 måneder. det er ikke det samme som å ha ham i barnehage mange timer hver dag når jeg likevel er hjemme! når nav gir meg pemnger for å være hjemme i tre år så er jeg jo dum om jeg ikke tar i mot!

Skrevet

Du tror barnevernet vil bekoste utdannelsen din? Helt alvorlig talt: er du dum? Du har hatt en mulighet til treårig utdannelse med os, men har ikke benyttet deg av den. Det er faktisk ditt eget valg og ditt ansvar.

Dessuten var vel ikke problemet at du ikke fikk noen til å passe ham, men at det var uaktuelt å sende ham i barnehage?

Skrevet

Jo, du er dum som ikke har benyttet disse årene til å få deg en utdannelse

Skrevet

Jeg tror faktisk du er dum, jeg. Helt alvorlig talt. NAV ga deg ikke penger for å være hjemme i tre år. Du hadde et valg angående hva de årene skulle brukes til. Du kunne ha tatt en utdannelse, men gjorde det ikke. DET var dumt. Og det må du faktisk betale for nå, for du kommer ikek til å få dekket mer utdannelse. Ikke sjanse, faktisk.

Skrevet

Eh nei.. Du er dum som ikke skjønner at det ikke heter OVERGANGsstønad for ingenting.. Du har hatt all mulighet til å skaffe deg utdanning tidligere men har valgt å sose rundt hjemme.. Nå som stønadsperioden snart er over får du panikk og skjønner at du mister inntekten din begynner du plutselig å snakke om utdannelse... Jeg tror bare ikke folk kan være så dumme så jeg mistenker at du må være et troll.. Om dette er reellt så trenger du mye mer enn en utdannelse betalt av staten for å kunne klare deg videre gjennom livet...

Skrevet

Nei, alle har ikke et perfekt liv. Du har sikkert hatt mye å stri med, men du har vel hele tiden visst at OS har du i tre år. Det er ikke umulig å lese ved siden av å ha en unge. Du er rett og slett sent ute med å tenke framover! Når det er sagt, så er jo ikke toget gått. Jeg var alene med to barn, hadde ikke rett på OS, og tok utdanning ved hjelp av studielån. Det er slett ikke umulig. Snakk med NAV, og få dem til å gi deg råd for hva du kan gjøre for å bli selvforsørgende fortest mulig! Tro meg, det er så utrolig mer tilfredsstillende enn å mottatt trygdeytelser. Klart det er surt å betale på studielån i årevis, men det er det sannelig verdt!

Skrevet

Hva slags utdannelse har du tenkt på? Hvis du ikke en gang har vgs, så kan du jo ikke begynne på høyere utdannelse. Du må ta mange fag for å komme inn på høgskole/uni etter 23/5-regelen.

Skrevet

Slemme slemme mennesker

Skrevet

ikke klart å bestemme meg... tenker på så mye forskjellig! barnesykepleier, fotograf, skipsreder, radiograf, tegner... jeg er kreativ og har mest lyst til å jobbe med noe kreativt.

gidder ikke svare på nedlatende svar og gidder ikke forsvare meg selv, jeg vet hvorfor alt ble som det ble og det holder for meg.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...