Gå til innhold

Dere som er kontaktlærere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan takler dere, eller får utløp for, frustrerende situasjoner? Jeg har en elev, på ungdomsskolen, som føler seg veldig mobbet. Denne eleven er spesiell (IOP), og klarer ikke å ta de sosiale kodene like godt som andre, og blåser nok opp problemene litt ekstra også. Likevel. Mobbingen er et faktum, og vi på teamet gjør de vi kan for å forebygge. Vi har satt inn ekstra vakter i friminuttene, snakket med de som det gjelder, snakket med hjemmene, passer på at elevene ikke får velge grupper selv når de skal ha gruppearbeid osv. I det siste har jeg hatt nesten daglig kontakt med moren til eleven min.

Nå var det første skoledag etter vinterferie i går, og det kom en uheldig situasjon der eleven ble stående alene og utenfor. Eleven fortalte for en gangs skyld en del om hvordan det føltes, det er første gang, for ellers er eleven ganske lukket. Moren måtte kjempe for å få eleven på skolen i dag, og selvsagt skjedde det som ikke skulle skje. Ca 15 sekunder uten vakt, og eleven var blitt "mishandlet" av en av mobberne, og var helt knust og nedenfor. I samtale etterpå forteller eleven at h*n ikke vil tilbake til skolen og ønsker å dø. Jeg snakket lenge med eleven, deretter mor som hentet eleven.

Etterpå knakk jeg helt sammen. Jeg er så lei meg og oppgitt og har mest lyst til å filleriste mobberne! Men vi må jo følge normal prosedyre med tilsnakk, trusel om utvisning og kontakt med hjemmet. Snakket litt med en kollega etterpå, som fant meg oppløst i tårer på toalettet, men synes dette er så kjempevanskelig. Føler at de andre tar så lett på det, og sier at jeg ikke skal bry meg, men jeg klarer ikke å la være. Man blir jo så glad i elevene sine og vil det beste for dem.

Det er sikkert andre som har vært i en lignende situasjon. Hvordan takler dere det? Jeg vet at de som snakker om å ta selvmord oftest er de som ikke gjør alvor ut av det, men likevel. Jeg blir jo redd for eleven min, og føler sånn på fortvilelsen til både eleven og moren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei kjære deg. For en tøff situasjon du befinner deg i. Håper dere har et godt apperat som hjelper deg med eleven.

Jeg har ikke vært i en så vanskelig situasjon. Men denne er veldig alvorlig, spesielt siden han snakker om selvmord.

Jeg tenker at jevnlige samtaler sammen med han, gjerne hver dag er noe som må til for en periode. Har dere en dyktig helsesøster? Hun bør også kobles inn. Har dere spesialpedagog? Han /henne ville jeg også ha brukt.

Disse som mobber må taes hånd om. Og det etter hver eneste gang de gjør noe mobber/kaller andre.

I en periode vil du neste ikke få gjort så mye annet en samtaler og oppfølging av eleven. Men ofte når grovarbeidet er gjort så flyter det ofte litt lettere.

Snakk med rektor om det er mulig å få noen mindre timer, mens du tar deg av gutten. Du bør også fortelle hvor tøft du har det akkurat nå. Også du trenger omsorg i denne prosessen.

Ønsker masse lykke til. Og siden du er en så empatisk person tror jeg du er rett person til å hjelpe eleven.

Skrevet

hva med å snakke med de rundt i klassen som ikke mobber?? er det de populære som mobber, gutter som jenter? det finnes helt sikkert en elev som kan sette mobberne på plass og forsvare den som blir mobbet. jeg leste for en tid siden om "lærer bjørndals metode" lærte utrolig mye av det faktisk.

Skrevet

Snakk med foreldrene og ha nulltoleranse for mobbing. Utvisning i opptil 3 dager for mobberen. Jobb med resten av klassen. Snakk med lederen(e) i klassen, (de(n) som alle ser opp til) og har litt innflytelse, og be han/de ta ansvar.

Skrevet

søk på den på nettet! (lærer bjørndals metode)

Skrevet

Hei.

Jeg er ingen kontaktlærer, men ser at gutten min kan trenge det når han starter på skolen.

Han har i dag hjelp av PPT, spes.ped, og snart logoped.

Du høres så empatisk ut at jeg håper på at det er deg han får:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...