Gå til innhold

Kan pappan ta over deler av permen pga KS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en mulighet til at jeg må ta KS pga lavtliggende morkake - men så lurer jeg veldig på hvordan det vil bli praktisk mulig i barselstiden siden jeg har en 1.5 åring og kraftig bekkenløsning i tillegg til å være nyoperert med KS?

Kan ikke skjønne hvordna det skal gå uten hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan ta hele! unntatt 3 uker før og 6 uker etter fødsel.

Skrevet

Han har krav på 14 dagers permisjon i forbindelse med fødsel. Om han får lønn eller ikke er opp til arbeidsgiver.

For at han skal kunne få din permisjon pga din sykdom må det dokumenteres at du er helt ute av stand til å ta deg av barnet. Og ved "vanlig" ks gis ikke permisjon til far på det grunnlaget.

Sykepenger har ikke han krav på da han ikke er syk.

Han kan bruke omsorgsdager pga sykt barnepasser som er 10 dager pr kalenderår hvis dere har 2 barn uner 12 år.

Holder ikke dette må han ta ut ferie eller finne en annen løsning med arbeidsgiver.

Skrevet

Jeg har bl som er en svangerskapssykdom som varer i flere mnder etter fødsel (det gjorde den sist) så da blir jo det en grunn + ks operasjonssår. Kommer ikke til å være i stand til å ta vare på barna første ukene - mannen min kommer ikke til å ta de 2 første ukene rett etter fødsel siden arb giver ikke dekker disse.

Skrevet

Men om dere velger at han ikke skal ta fri må du jo klare deg selv eller be en mor/svigermor om hjelp.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er rett, men jeg ble fortalt at dersom jeg blir sykemeldt, får pappaen permisjonen sin da, og min blir utsatt til jeg er frisk igjen.

Skrevet

Kravet for at pappaen skal få overta permisjonen er at mor er så syk at hun ikke kan ta vare på babyen.. Det er altså omsorgen for det barnet du er i permisjon for som er grunnlaget for at far får overta, at dere har en 1,5 åring hjemme og ikke i barnehage er "deres problem".. M.a.o, om du får problemer med å ta deg av BABYEN etter fødsel pga ks komplikasjoner kan far få overta permisjonen, det må søkes om og dokumenteres av lege.. Klarer du å ta deg av babyen men sliter med å ta deg av 1,5 åringen får dere kjapt skaffe dagmamma/barnehageplass ellers får mannen ta ut ferie/avspasering/sykt barn dager... At dere velger å ikke ta ut de 2 første ukene etter fødsel er jo også deres problem og ingen grunn i seg selv til at far skal få permisjonen. At bekkenløsningen din var et problem sist betyr ikke at den blir det nå. Ks + operasjonssår er heller ikke i seg selv et problem som gjør at du ikke kan ta deg av babyen.. Så du må nok pent vente og se hvordan det blir...

Skrevet

kan man bli sykmeldt pga KS??

Skrevet

Har aldri hørt om noen som har blitt sykemeldt pga KS. Kan kanskje være at det skjer hvis man får en alvorlig infeksjon eller noe, men ikke "bare" fordi man har vondt i såret.

Skrevet

har ikke lest alle svarene du har fått. så mulig noen andre har svart på spm.

din mann kan ta over din permisjon, men da må du sykemeldes i fra din permisjon. så ikke noe problem! god bedring!!!

Skrevet

Anonym 18:40 - hvordan kan du skrive at dette ikke er noe problem?

Det er ikke så enkelt å få sykemelding og at far overtar permisjon. Hvertfall ikke på bakgrunn av at man har tatt ks.

For at far skal kunne overta permisjon så må det foreligge en utvidet legeerklæring som sier noe om at mor er helt ute av stand til å ta seg av babyen. Denne erklæringen blir i de fleste tilfeller vurdert at rådgivende lege hos nav.

Et ks er ikke grunn nok til at far får permisjon, heller ikke at man har et lite barn til.

Man kan ikke bare sykemeldes fra foreldrepermisjon.

Uff, blir så oppgitt når folk her svarer på ting de egentlig ikke har greie på.

Skrevet

Stemmer som anonym 18:54 sier, det er ikke "bare" å bli sykemeldt og så får far permisjonen.. Og stemmer som en annen anonym sier lenger oppe - at HI har et barn til uten barnepass er hennes problem, det er det barnet hun er i permisjon med hennes omsorgsevne måles opp mot, kan hun ta seg av babyen har hun ikke rett på sykemelding og da selvsagt heller ikke pappaen rett på å overta foreldrepermisjonen..

Skrevet

HI her,

Ser at ikke alle har lest alt jeg har skrevet - som at jeg vil da ikke ha KS såret ene og alene, men kraftig bekkenløsning i tillegg som gjør at jeg vil slite med å holde meg på beina første tiden. Bl er jeg allerede 100% sykemeldt for.

Vi har storebror i bhg - men jeg er redd for at jeg ikke vil være i stand til å ta meg av noen av ungene første dagene. Det inkluderer levering i bhg og å bære på minsten.

Hvis det er mulig at f.eks bf overtar min permisjon første ukene MINE, og jeg fortsetter å være sykemeldt så er jo det et bedre alternativ enn å bruke ubetalte dager for dette tenker jeg da.

Selvfølgelig hvis det er klin umulig så vil han jo bruke ferien sin på dette. Men selv om de første ukene er forbeholdt mor, så må det gå an å søke om sm hvis mor er sengeliggende?

Skrevet

Og du har ikke lest hva andre har skrevet. At du har bekkenløsning nå er ingen garanti for at du har det etter fødsel, selv om du hadde det sist. Om det er et problem for deg å levere i barnehagen så får pappaen ta seg av det, og om det er problematisk de første dagene for deg å bære babyen så har pappaen lovfestet rett til omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel på lik linje med andre fedre. At han ikke får betalt er ikke et argument for at du i stedet skal bli sykemeldt slik at han overtar permisjonen.. Kan ikke tenke meg til i mine villeste fantasier at nav vil godkjenne en sykemelding av deg og overtakelse av permisjonen av far de første ukene så lenge han faktisk har all mulighet til å være hjemme uansett.. Han kan i tillegg ta ut syktbarn dager og feriedager..

Skrevet

Så kraftig bl jeg har (fra uke 6 med gangvansker) så er den nok like sterk etter fødsel som sist. Jeg ville vite alternativene, vet godt ingen kan kreve noe uansett.

Får virkelig håpe at morkaken trekker seg opp og jeg får føde vaginalt! Hvis ikke blir det "ferie" for mannen min selvfølgelig der han kan hjelpe med barna.

Takk for gode svar!

HI

Skrevet

Du må nesten bare forhøre deg med nav, de er nok best på dette.

Om du ikke har råd til at far tar 2 uker ulønnet fri, så kan han jo ta en uke ferie. Og dersom det viser seg at du fremdeles er ute av stand til å ta deg av babyen etter en uke, så kan du høre med lege om du kan bli sykemeldt og om han kan overta permisjonen. Men det bør virkelig være siste utvei.

Ellers kan dere jo begynne å spare allerede nå sånn at han har råd til å ta de to ukene ulønnet fri. Om man planlegger litt så får man til det man vil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...