Gå til innhold

Om jeg skulle dø...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg skulle dø så ønsker jeg ikke at far og fars slekt skal ha sønnen min. Hverken far eller noen av den siden av slekten har ønsket å ha noen form for kontakt med han hittil selv om jeg oppfordret veldig til dette de første to årene. Nå har jeg vel innsett at de ikke er interessert og heller ikke kommer til å bli det. Min store skrekk er at noe skulle skje meg og at de plutselig da skulle finne på å "gjøre det rette" Faren hans er gift med en dame som ikke tåler å høre om oss en gang, så at min sønn skal måtte vokse opp i hus med en hatsk stemor gir meg angst.

Jeg tror faren hans gladlig vil signere et skjema der han skriver fra seg en sånn rettighet. Er det noen som har gjort noe sånt og har noen råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan ikke fraskrive seg farskapet (bortsett fra ved adopsjon), men det vil bli en vurdering dersom du skulle falle fra og om far ikke vil ha barnet så vil han nok ikke bli tvunget til det. Å tvinge på noen et barn vil ikke bli det beste situasjonen for barnet, men om han ønsker barnet så vil ha nok få det.

Skrevet

Hei

Jeg har tenkt mye på dette og har skrevet et testamente hos min advokat. I dette har jeg bedt om at foreldreansvar overføres til mine foreldre og at de skal ha min datter minimum halve tiden. I følge tidligere dommer er dette mulig, men det er avhengig av om far er i bildet eller ikke. Her har far meldt seg helt ut siden fødselen.

Så alt er mulig, men du bør i såfall få en advokat til å formulere et testamente som så bør tinglyses.

Skrevet

Det er likevel fylkesmannen som har det endelige ordet på hvem som får barnet og går faren til sak etter dette så har han god sjanse på å vinne ettersom han er biologisk far.

Skrevet

HI

jeg kjenner at jeg er litt redd for å ta opp temaet med han, men jeg tror jo at han er enig i at det ikke vil være lett for barnet å skulle vokse opp der. Huff, etter at jeg ble skikkelig syk i en periode har jeg virkelig tenkt mye på dette og kjenner at det ville vært godt å få til en avtale og kunne slappe av i forhold til denne problemstillingen. Men jeg er litt redd for å provosere han, det er nok en litt sår og ikke helt lett problemstilling å bli bedt om å ta stilling til.

Skrevet

Bf her har ikke foreldrerett eller samvær og jeg har fått beskjed om at han ikke automatisk vil få barna. Om han vil ha de må han søke om det og om det er andre som vil ha de også så er det den som finnes best egnet som får barna.

Så om jeg har skrevet ønsker på hvem barna skal gå til så vil det også spille inn til fordel til den personen.

Skrevet

Faktisk har han ikke automatisk god sak. Han vil nok få endel å si, men det har vært tidligere dommer hvor en tante til og med har blitt tilkjent fast samvær med niese ved mors død. Om far ikke er på banen, ikke har vist evne eller vilje til samarbeid og barnet har andre omsorgsgivere som gir trygge rammer for barnet, så kan far stå igjen med kun vanlig samvær som før.

Men som sagt: det er veldig avhengig av om far er på banen eller ikke. Og om de som er andre omsorgsgivere har ressurser til en lang sak.

Barnets beste vil alltid være avgjørende faktor. Men som sagt, skriv et testamente du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...