Gå til innhold

Noen som har noen gode sausoppskrifter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må nok desverre meddele at den eneste sausen jeg lager fra bunnen av er hvitsaus. Resten er toro, noe som egentlig ikke smaker så fryktelig godt. Jeg kan rett å slett ikke lage noen sauser så del gjerne din(e) beste oppskrifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lager ofte sausen selv, men da er jeg avhengig av god kraft, og trikset er å brune akkuratt nok til å få den brun uten å bli brent

 

Ellers er en pose peppersaus og en pose rødvinssaus i lag godt, hiv oppi en buljongterning i tillegg, knall god.

 

Ellers er det bare å prøve seg fram med de sausene du liker, og ha gjerne i litt rømme, fløte eller vin, og evetulet buljong:)

 

Kjøttkakesausen bruker jeg ca 1 ss ketchup og et par t skjeer sennep i, da blir d e n ekstra piff på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saus er min lidenskap.

Når du har spist noe med bein eller knoke så hakket du det i små biter og kok det. Lenge.

Sil av og frys. Dette bruker du til sausen i stede for vann.

Ting som løfter en saus; Cayennepepper, rødvin, cognac, muggoster, charlottløk (hever smaken!!), honning, hvitløk, tyttebær, ripsgele osv osv..

Ha alltid noe surt og noe søtt i sausen. Feks noen sitrondråper og 1-2 ts brunt sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brun saus:

Smelt smør/margarin

ha i mel og rør

spe med vann/ kraft litt av gangen til du har passelig konsistens

Smak til med krydder

 

løksaus: (Mmmm)

smelt smør/margarin

fres hakka løk

ha i mel

spe med kraft/vann

ha i en dæsj eddik og en dæsj sukker

smak til med salt

 

karrisaus:

 

smelt smør/margarin

fres karri

ha i mel

spe med vann/melk/kraft

smak til med fløte og krydder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God saus er jo hele måltidet!

 

Bolognese:

 

Kok opp kjøttkraft fra terning eller varm opp fond.

 

Surr en gul løk, 2-3 fedd hvitløk, to gulrøtter i små terninger, 2 stilker stangsellerei, en rød paprika i olivenolje.

Stek så kjøttdeig eller strimlet kjøtt. Hell kraft over og redusér det hele gjerne tre ganger. Tilsett så krydder etter ønsker (f.eks nykvernet pepper, salt, friske eller tørkede urter og paprikapulver), en til to bokser hakkede tomater, tomatpuré og litt fløte. Server med pasta og godt brød.

Hemmeligheten i denne er kraften. Det blir rett og slett kjedelig uten kraft - og utrolig snadder med!

 

Brun saus:

 

Finskjær en gul løk og surr i godt smør. Tilsett ca to spiseskjeer hvetemel og brun sausen så lenge du ønsker (rør hele tiden). Ha klart ca en halv liter kjøttkraft (varm) og hell i en tynn stråle mens du rører i kjelen. La det koke sammen. Tilsett så løpstikke (har det finkuttet i fryseren), nykvernet pepper, muskatt, litt fløte, salt. Så enkelt og så godt! Andre ting du kan ha i er ketchup, sennep, brunost, enebær o.l om det er til villt, ripsgelé, rødvin, salsa, syltet pepper, kapers.... The sky is the limit :-)

 

Til fiskesauser bruker du fiskekraft, kyllingkraft og grønnsakskraft er også alltid lurt å ha i huset. Du blir mesterkokk med en gang ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...