Gå til innhold

I kvinnedagens navn - hvilke ord og uttrykk ønsker vi å bli kvitt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg stemmer for å fjerne ordet skambeinet fra vårt vokabular! Det heter faktisk symfysen og har ingenting med skam å gjøre.

 

Flere?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uttrykk som hyler/griner/sloss/løper/klatrer som ei jente, som da betyr at man gjør det dårligere enn en med testikler ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, skambein har ingenting med skam å gjøre. Det kommer av latinske skem, som betyr dekke til.

Og det gjør det jo, så det har jeg ingen problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjenner den latinske opprinnelsen er det lettere å godta ordet, men spør hvilken som helst ungdomsskoleelev hva de tenker ordet stammer fra.....

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener alvorlig at vi burde beholde ordene skamlepper og skambein? Og ikke bruke kjønnslepper og symfyse?

 

Jeg er helt uenig!

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet fitte er helt ok det, men jeg synes ikke vi burde bruke det som banneord :)

 

Jeg helt for symfuse og kjønnslepper :) Skambein er det nesten bare oldiser som sier nå til dags uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alle som er nevnt her!

 

Jeg sier aldri at jeg skal manne meg opp, jeg kvinner meg opp :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller ei ung (?) kvinne som spurte om kulen over skambeinet var livmor eller blære i en tråd her i dag...... ;-)

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjærringa over her..

Ordet kjærring er liksom litt negativt for meg.. Syns ikke det minner om noe kjært egentlig.. Da burde det hete kjæring da kanskje:) høres mer kjært ut;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at så mange tror at ordet kjerring har noe med "kjær" å gjøre. Er jo bare å se på stavemåten for å forstå at ordene ikke er beslektet.

 

"Kjerring" kommer fra det norrøne "kerling", som betyr "liten mann", og ble fra starten av brukt som en betegnelse på en plagsom person.

 

Helt greit at noen i dag synes ordet er fint og legger sin egen betydning i det, men det opprinnelig et skjellsord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle beskrivelser av aktiviteter og prestasjoner der kvinne/dame/jente/kjærring blir brukt som beskrivelse på hvordan prestasjonen var:

 

"Han løper som ei kjærring" "babbler som ei kjærring"

 

kjærringsnakk osv

 

liker generelt ikke trenden med å nedvurdere eksempelvis tema/interesser som kvinner kanskje er ekstra opptatt av, som mindre verdt enn det tyupiske mannlige interesser er.

 

Godt eksempel: jeg snakket med min kjære samboer om de mange mammabloggene som finnes, han fnøs av dem helt til jeg fortalte at det finnes en god del pappablogger også. hans kommentar var da : "De er sikkert mye mer fornuftige enn mammabloggene". Dette er fra en mann som liksom skal være helt likestilt...men det avslører noe om at likestillingen nok ikke er så solid som jeg har trodd ;)

 

våre interesser bør ikke rangeres i verdi etter kjønn ;)

 

Gratulerer med dagen damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13:24: Og det er jo det de aller fleste forbinder det med også: "De jævla kjerring!"

 

Jeg har hørt mange ganger at ordet kommer av kjær+ring (giftering), så takk for opplysningen!

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt det, men "ring" på norrønt var "baug", og skikken med å gi en ring er jødisk og ikke noe forfedrene våre drev med når de skulle gifte seg.

 

13.24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant!?! Egentlig irriterer jeg meg over betegnelser som jentesykkel også, men det er verre å gjøre akkurat den til fanesak ;-)

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kan være enige om at kjerring oppfattes som negativt av de fleste unge og urbane, mens noen steder på landsbygda kan det omtrent sidestilles med "gubbe". Der jeg kommer fra, er det ikke vondt ment å spørre en mann om hvordan det går med kjerringa hans, men jeg hadde aldri brukt uttrykket nå når jeg bor i en by på østlandet.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...