Gå til innhold

Nav dama eller andre med litt peiling etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til en liten gutt på snart 2 år.

Jeg studerer ved Universitetet og får OS.

Problemet mitt er at leiligheten vi bor i har så forferdelig inneklima (ventilasjon etc. virker ikke som det skal) og at det har også vært en del problemer med fukt. At nå har min sønn fått påvist astma, og jeg ønsker å flytte herifra så fort som mulig.

Leiligheten jeg nå leier, er egentlig utleid fullt møblert, men i løpet av de 2 årene jeg har bodd her, har jeg kjøpt meg litt og litt møbler, med tanke på at vi en dag skal flytte.

Jeg mangler nå seng til meg selv, vaskemaskin og tv.

Kan jeg få hjelp til seng og vaskemaskin av Nav?

Tv klarer vi oss uten såklart.

Kan jeg søke om noen hjelp til flytting?

Jeg bor alene i byen uten noe nettverk av familie, og jeg har ingen jeg kan låne penger av.

Husleien i den nye leiligheten tilsvarer her vi bor nå, og her klarer vi oss greit økonomisk. Men jeg har ingen buffer for flytte kostnader eller depositum.

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seng kan du kjøpe på ikea til 395 kroner (søk på artikkelnr: 601.722.20) + ben til sengen for 95 kroner (900.756.56).

Vaskemaskin kan du finne på finn.no, det kan du med tv også. De fleste gir bort gamle tv-er som ikke er flatskjerm....de er godt brukbare til du får råd til en bedre.

Hjelp til flytting kan du muligens få på frivillighetssentralen i kommunen hvis dere har det.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Og at du har funnet artikkel nummer etc.

Jeg vil nødig være vanskelig og jeg sier ikke at jeg må ha kjempedyr seng, men jeg har en skade i ryggen fra påkjørsel i ung alder, og den sengen har jeg hatt før. Det var døden :-)

Men billig seng finner jeg nok.

Jeg tenker også litt på at flytting er dyrt.

Man må jo gjerne overlappe to leiligheter i 1 mnd med husleie. Dobbel husleie i en mnd har jeg ikke sjangs til å klare.

HI

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Nå vet jeg ikke svaret på spørsmålet ditt, men du kan gjerne få en TV av oss. Vi har en stående i kjelleren som vi aldri bruker. Er ikke flatskjerm, men en "vanlig" tv med stor skjerm.

Tenker at det kan bli litt lange kvelder med barn i seng uten TV (selv om du sikkert burde lest.. hehe!).

Skrevet

Så god du er Kira!

Takk som byr, men i første omgang må jeg nok se om jeg får til denne flyttingen :-)

Ønsker ikke å utsette gutten min for dette inneklimaet lenger enn nødvendig stakkars.

Ellers har du helt rett, jeg burde nå bruke kveldene til å lese :-)

Tusen takk igjen!

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Bare hyggelig!

Rop ut hvis du får deg et nytt sted, så skal jeg sende gubben avgårde til deg med TV`en;)

Lykke til, så håper jeg du finner et sted med bedre inneklima for den lille!

Skrevet

Om du ikke har bodd alene før, og trenger det meste av møbler, så kan du søke sosialen om en oppstartstønad (husker ikke helt hva det heter). jeg fikk det da jeg flytta for meg selv første gangen. Stønaden varierer fra kommune til kommune, men det er alltid den kommunen du flytter FRA som skal utbetale stønaden. Jeg flyttet fra Oslo, og fikk ca 10.000.

Skrevet

Jeg vet ikke om du kan få støtte fra NAV til de tingene, men om du går på loppemarkeder og sjekker "gis bort" på FINN kan du sansynligvis finne noe som vil fungere inntil videre gratis eller i hvertfal nesten gratis.

Skrevet

Hei :)

Jeg jobber i sosialtjenesten. Du kan søke om etableringsstønad. Man vil da regne ut om du fyller vilkår for supplerende sosialhjelp. Dette er avhengig av de kommunale satsene, boutgiftene dine, samt inntekten din.

Dersom du fyller vilkår, vil man tilstå etableringstilskudd med utgangspunkt i rimeligste løsning. Noen kommuner operer med en fast sum, andre regner konkret ut ifht hva du faktisk trenger. Uansett skader det ikke å søke, men påregn opptil seks ukers saksbehandlingstid, avhengig av hvilken kommune du bor i. Du må legge ved dokumentasjon på alle inntekter og utgifter i søknaden din.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar!

hi

Skrevet

Signerer hun over fra sosialtjenesten, men svartiden er maks 3 uker jfr. forvaltningsloven (var det iallefall den perioden jeg jobbet med øk.sos.stønad)

Det du må levere er:

Kopi av husleiekontrakt (begge to)

Ligning fra ifjor

Kontoutskrift siste 3 mnd (fra alle kontoer)

NAV-dama

Skrevet

Tusen takk for svar dere!

Ja, da får jeg slenge med rundt å kontakte nav da :-)

La oss i det minste håpe jeg får den andre leiligheten.

Takk igjen.

HI

Skrevet

Hei igjen fra meg som jobber i sosialtjenesten..!

Jo, vi kan bruke opptil seks uker, dersom vi melder fra om det. Seks uker tror jeg er definert etter praksis, loven sier i alle fall dette:

"§ 11a. (saksbehandlingstid, foreløpig svar).

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes."

Hos oss betyr det at vi alltid sender ut et brev om at det kan ta opptil seks uker, men det gjør det svært, svært sjelden.

Bare sånn for å kverulere, haha :)

Skrevet

Hi her.

Jeg ble pluttselig litt usikker her.

Er det helt definit den regelen at studenter ikke får sosialhjelp?

For jeg studerer jo...

Skrevet

Jeg har fått sosialhjelp mens jeg var student. Så det er ikke helt bastant.

Skrevet

Å, så bra!

Takk for hjelp! :-)

Skrevet

Studenter fyller normalt ikke vilkårene for livsoppholdsytelse fordi jobb alltid kommer før studier!. Og fyller du ikke vilkårene for livsoppholdsytelse vil du heller ikke få støtte til etablering.

Skrevet

Oida.

Ja jeg får bare ned å snakke med dem til uken.

Men sønnen min har vel noen rettigheter?

Det er jo rett og slett ikke forsvarlig for helsen hans å bli boende her.

Dessuten må de vel klare å bruke litt skjøn?

Huff, håper dette går i orden.

Skrevet

Du får IKKE sosial hjelp om du er student.

Få deg en jobb!

Skrevet

ja, du og sønnen din har rettigheter. det er jo derfor du får OS og andre stønader som aleneforelder!!

Ellers er man faktisk forpliktet til å forsørge seg selv her i landet, også hvis det betyr at du må avbryte studiene for å jobbe

Skrevet

Det vil jo være lite logisk om hun skal avbryte studiene, og bruke tid på å finne en jobb.

Den tiden hun bruker tid på å finne denne jobben må sosialel hjelpe uansett da.

Og så får hun seg en jobb på kiwi etc. Og så har vi nok en arb. taker her i landet uten utdannelse. Hun kan nok bidra litt mer til fellesskapet når hun er ferdig med utdannelsen.

Til spøsmålet: Jeg vet ikke om du har rett på hjelp i dette tilfellet.

Skrevet

med den argumentasjonen burde jo alle som studerer få sosialhjelp eller annen form for stipend. For det lønner sej jo ikke økonomisk å studere!!!

i dette tilfelle får jo HI allerede OS for å være student:)

Skrevet

Jaja, jeg vil nå prøve iallefall.

Så får vi se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...