Gå til innhold

Hvilket ord leter jeg etter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på et ord som beskriver følelsen av at alt dreier seg om ett sted, én menneskehet, én verden. Som i forhold til liv på andre planeter. Jeg mener at de som mener det ikke er mulig er ganske naive og dette ordet - selvsentrert? Føler ikke det blir helt riktig heller.

 

Det jeg mener er at hvis du mener det ikke finnes liv på andre planeter, tenker du på menneskeheten/tanken om en intelligent livsform, som noe helt unikt, noe som ikke forekommer andre steder. Og med tanke på at ingen vet hvor stort universet er, og hva som befinner seg i galakser millioner av lysår borte fra oss, er det ganske *insert word* å tenke at vi er de eneste.

 

Noen som vet hvilket ord jeg leter etter? Har tenkt på dette i flere måneder og finner ikke et tilfredsstillende ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er det et ord for det da? Er jo veldig mange som mener det, har aldri hørt at de blir kalt noe spesielt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver ut noen forslag her......

Eksepsjonelt, enestående, unikt??

Den var litt vanskelig, den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsentrert er nok ikke det rette ordet. Man kan fint tro at det ikke eksisterer liv på andre planteter uten å tro at universet snurrer rundt ens egen akse.

 

Man kan beskrive en slik person som mange ting:

 

- Realistisk

- Agnostiker

- Skeptiker

- Ignorant

 

osv.

 

Det kommer helt an på hvordan ståsted man selv har og hva man mener om en slik person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel om du tenker i gata egoistisk så blir det vel:

Egosentrisk

Selvsentrert

Navlebeskuende

Hensynsløst

Irrasjonelt

 

Fks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skjønner hva du er ute etter HI men jeg finner heller ikke noe bedre ord en "selvsentrert"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

naivt?

nei, jaggu om jeg veit.. Skjønner hva du skal fram til, men kommer ikke på noe passende ord ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navlebeskuende - nå begynner vi å nærme oss, i hvert fall :-)

 

Ønsker flere forslag!

 

Jeg sier det igjen: Det er ikke personen som skal kalles noe, det er handlingen/tanken!

 

HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naivt passer inn i setningen din synes jeg, men betydningen blir LITT annerledes hvis man skriver egosentrisk/navlebeskuende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo både óg. Man er ganske naiv hvis man tror det ikke finnes liv på andre planeter. Men man er også ganske egosentrisk/navlebeskuende/sneversynt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...