Gå til innhold

Barna mine har "alt"!! Og jeg vil ikke ha det sånn!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De blir 2 og 5 år denne måneden.

 

Hver eneste jul og til hver eneste bursdag spør vi (spesielt eldstemann) hva han ønsker seg. Og han klarer ikke å komme på NOEN TING han ønsker seg her i verden!

 

De har så ekstremt mye leker og ting.

 

Alle besteforeldre, tanter og onkler er veldig spandable og elsker å kjøpe ting til dem. Nå er det altså bursdager igjen, og siden guttene ikke ønsker seg noe spesielt, blir det til at folk bare kjøper masse leker! Vi har ikke plass til mere leker og ting!! Også skal vi ha bursdagsselskap for eldstemann med barna fra barnehagen. Da blir det enda mere ting!

 

Jeg vil at barna mine skal gå rundt og ønske seg en ting, og så oppleve gleden av å endelig få den!! Vil ikke at de skal ta alt som en selvfølge her i livet!

 

Hjelp!! Hva kan vi gjøre? Jeg forstår det kanskje kan være kjedelig for barna om vi ber hele slekta kun gi dem fornuftige ting som klær, penger på konto etc.

 

For min del kunne de heller gitt gavene til andre barn, både her til lands og utenlands, som ikke har så mye her i livet....!

 

Tror kanskje jeg skal få med guttene på å samle sammen masse leker og så få dem til å bli med å gi dem til en veldedig organisasjon etc.? Kunne det vært noe? Sånn at de lærer at ikke alle har det like godt som dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke posjonere ut lekene og da ham jobbe litt for dem? Da kan han både jobbe litt og glede seg til å få leken som han har jobbet for.

Vinn-vinn-situasjon:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det faktisk her også, og jeg er helt enig med deg; Vi vil ikke ha det sånn!!!

Vi har problemer med å komme på ting de ønsker seg til jul og bursdag. de har mye, og de minste arver de største, så det er svært lite de faktisk trenger.

 

Vi ber familie kjøpe mye fornuftige ting til jul og bursdag. F.eks får eldste ofte ski, skøyter, sykkel osv til bursdag og jul fordi han vokser jo ut av det han har. Til jul nå fikk alle sammen soveposer av besteforeldrene:) Har også sagt at vi ønsker at de ikke kjøper mer en EN gave til hver. Synes de det er lite, kan de haller sette inn litt penger på sparekontoene deres. Eller de kan invitere ungene med seg på en opplevelse. Å gå på kino, museum, båttur, lekeland etc et med besteforeldrene er jo mye mer moro enn å være med mamma og pappa!

 

Ellers rydder vi unna endel leker i kasser som står i boden. vil de ha fram noe, må de rydde vekk noe annet fra rommet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, feil..alle barn idag har dessverre ikke alt.

 

I din og min omgangskrets, kanskje, men få opp øynene dine og se på ulike samfunnslag. Mange barn som vokser opp under svært dårlige kår, lite penger og lite ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Alle barn i dag har alt."??

 

Hvilken stein har du gjemt deg under hele livet ditt?

 

Går da ikke an å være så naiv?????

Selvfølgelig er det mange barn (også her i Norge) som ikke har "alt"!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler også at barna mine har "alt". De er 4 og 6 år gamle. Men de får ikke ting ubegrenset. Det de har, har de ønsket seg i bursdager og til jul. De kan få noen ting innimellom sånn ellers i året, men det går mest i bøker, puslespill og filmer. Hvis besteforeldre kommer med noe, så er det som regel noe klær eller andre pratiske ting.

 

Vi gir leker og klær til Estland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje et luksusproblem.

 

Men tror ikke barn har godt av å vokse opp med å få alt de peker på, og aldri klare å verdsette ting!

 

Vil ikke at barna mine skal vokse opp og bli materialistiske...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å ønske spill til ungene, spill er dyre og gjerne slikt man ikke kjøper så ofte. Vi spiller mye spill i perioder og da er det gøy å ha endel, ungene har begynt å spille når de har venner på besøk også. Veldig gøy å se de spille brettspill, ikke bare på data og tv.

 

Mine unger får sølvskjeer til bursdagen av mormor. Jeg fikk det selv av en tante og syns den gaven bare ble bedre og bedre med årene. Jeg har aldri syntes den har vært kjedelig eller teit, noe min mor har sagt jeg aldri har sagt også. mine unger begynte å få dette til sin 1årsdag, det er like spennende å åpne den nå 8år etter, selv om de vet hva det er før de åpner den.

 

Ungene har også fått teaterbiletter og andre slike ting, og det syns de er kjempen stas. Vi har unger som har bursdag rett før og etter jul,så detblirvelidg mye gaver på en gang nesten. Så litt annet enn bare leker er gøy. Sykkel, ski, skøyter ogslike ting har de også fått til bursdag/jul. har heldigvisfamilie som er veldig greie når detkommer til gaver, vi pleier å samkjøre litt.

men de har en overflod av leker og ting, men de fra oss utenom jul og bursdag, da må de tjene seg opp penger og kjøpe selv. Alle har sine oppgaver i huset og får ukepenger for det, gjør de mer så får de mer. Det fungerer heri huset.

 

Hun ene ønsket seg digitalkamera ett år, kjøpte ett ordentlig men ikke så dyrt. Deter like helt etter åtte år. Mp3spiller fikk de av tanten sin ett år, kjempe kjekt. legger inn lydbøker og musikk der slik at de kan høre på når de legger seg eller skal på lang kjøre tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...