Gå til innhold

Synes dere en far som ikke viser noen interesse for å ha kontakt med barnet sitt burde ha foreldreansvar/foreldrerett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ble med ett litt usikker på om det heter foreldreansvar eller rett... Barnet er nå snart 2 år og har vært hos han en gang og sett han en time i uka maks. Til tross for at denne faren ikke engang jobber tar han ikke noe initiativ med samvær eller noe annet. Spør aldri om hvordan hun har det eller om utvikling.

 

Hva synes dere om en sånn "pappa"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det syns jeg for han er fortsatt far til barnet. Omsorg og samvær har ingenting med foreldreansvar og selv om han er en slask så skal det MYE til for å bli fratatt foreldreansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes farsrollen innebærer langt mer enn å levere fra seg en sæddose.

 

Videre synes jeg at med rettigheter følger ansvar. Du kan ikke bare velge en av delene.

Ser ikke helt hvorfor en person skal kunne ha medbestemmelsesrett ovenfor viktige ting som angår et barn, når den samme personen viser null interesse for barnet eller tar ansvar for det på noe som helst vis.

 

Han kan komme å kreve rettighetene sine som far den dagen har er villig til å være far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er de noen måte å frata far foreldreansvaret? jeg vet jeg har rett til å gjøre det, og har ikke gjort det av hensyn til at en slik ting kan lage en konflikt som gjør skrittet lengre for far å ta den dagen han event ombestemmer seg.. Hadde vært interessant å finne ut om hvis man har "rett" til å frata far ansvar, hvordan skal man da få det til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En far er en far uansett, og det finnes mange eksempler på at far ikke har noe dialog med barnet fordi han ikke tåler synet av mor.. det kan det være mange årsaker til, men det er jo stadig innlegg her inne hvor far har gått fra mor osv og noe av årsaken er vel kanskje mødre som vil ha barn men fedre som ikke er klare eller ikke vil på det tidspunktet. Så slutt å legge alt ansvaret for fars manglende interesse over på far.. mange gjør så godt de kan, men blir motarbeidet av onde mødre som vil ha bidrag og sympati.. Ærlig talt! en far er en far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lovtolkninger kommer det klart frem at foreldrerett medfører et foreldreANSVAR. Derfor brukes de begrepene litt om hverandre. Men det medfører ikke noen sanksjoner dersom en ikke oppfyller ansvaret, desverre.

Min datter har bare møtt sin far noen få ganger, frem til hun ble 3 mnd. Nå vil han ikke mer. Heldigvis har jeg full foreldrerett og han kommer ikke til å få det før han viser evne og vilje til samarbeid.

 

Derimot er det svært vanskelig å ta fra far foreldrerett. Hvertfall så lenge han har noe, om enn svært lite, samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det skal mye til for deg å nekte også, dersom far finner det for godt å ønsker samvær.. er det ikke tungtveiende grunner må du nok bare føye deg selvom det har gått noen år, dessverre.. han er like mye hennes far, selvom det ikke står på papiret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, så da mener du at siden far ikke tåler synet av mor så er han unskyldt sin manglende interesse for sitt barn. Å herregud, det er for enkelt!!! En far som gir faen i sitt barn regnes ikke som far. Her har ikke far foreldrerett og retten gir ham det ikke heller, rett og slett fordi han viser ingen vilje eller evne til å være far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ærlig og oppriktig skjønner jeg det, menn slåss for sine barn i alle tider, de har kjempet og tapt mot trollkjerringer.. dette smitter og for å unngå de sure trollene må man ta noen sure valg, ikke nødvendigvis for alltid, men for en periode, og det synes jeg er helt forståelig.. Menn som har blitt pappaer men som ikke lever med moren fortjener et godt liv de også med en ny partner, og det er neimen ikke alltid like lett med slike huffser som finnes her inne på BIM blant annet..

Nei noen ganger skammer jeg meg på vegne av det å være kvinne,kone,mamma og hunnkjønn altså..

har aldri opplevd maken til hekseri som her inne.. stakkars menn som har fått barn med slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han er ikke "like mye hennes far, selv om det ikke står på papiret". Hvis han ikke har noe kontakt med ungen sin, så er han far KUN på papiret.

Det å være far innebærer noe helt annet enn å påta seg farskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

09.22, du MÅ jo være en mann. Bare menn er så ynkelige og har så lett for å fraskrive seg ansvar som det du her.

"Slutt å legge alt ansvaret for fars manglende interesse over på far"... hvem ellers skal ta ansvar for fars manglende interesse mener du?? Ærlig talt, skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, for en glorifisering av menn og yfyseliggjøring av kvinner 0935.

Menn slåss vel ikke mer for sine barn enn hva kvinner gjør - historisk sett vet vi jo hvem som gjør mest for sine barn...

Og hvor mange mødre har vel ikke måtte forholde seg til noen monstre av noen menn som slår både dem og barna...

Menn som stikker av med en annen kvinne og lar kone og barn i stikken, gidder ikke ringe på bursdager en gang...

Menn som driter i unga sine, men ovenfor nydama klager på slemme, slemme moren som ikke LAR ham ha kontakt med barna sine, daaakar....

 

Sånn kan vi holde på i det uendelige, hvis du ønsker å gjøre dette til en kjønnskamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...