Gå til innhold

Kan noen forklare meg hva en basebarnehage er?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vår barnehage er en basebarnehage. I stedet for "avdelinger" heter det "baser", men det fungere i grunn ganske likt, bortsett fra at alle basene er sammen store deler av dagen.

 

Hos oss er det 5 baser, 2 nede og 3 oppe. Da er det småbarnsavdelling nede, og de eldre oppe. Småbarna er da naturlig skilt fra de større barna.

Basene oppe er delt inn etter årstall, slik at alle på en base er like gamle.

Hver etg består av et stort fellesrom hvor alle spiser, det er kjøkken der, og scene, whiteboard osv. I tillegg er det flere små rom (sanserom, bilrom, familierom, vannlekerom, vekstrom, puterom, bibliotek, konstruksjonsrom osv). Her får ungene gå fritt den tiden det er lek.

 

Det er alltid en base som er på tur, slik at det ikke er for mange barn inne.

 

Hver base har et rom hvor de kan trekke seg tilbake når det er aktiviteter.

 

Noen dager har de aktiviteter hver for seg, andre dager på tvers av basene. Da samles alle barna til valg, og blir delt inn etter hvilken aktivitet de velger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal aldri sette mine ben innenfor døra på en basebarnehage igjen! Ungene går for lut og kaldt vann, ingen har oversikt, og det eneste de ansatte bryr seg om, er kaffepausen sin! Ungene sov så mye som mulig i løpet av dagen, og utetid vet dem ikke hva er!

Er så glad jeg valgte riktig barnehage for datteren vår.

Alle er selvfølgelig ikke sånn, men vi var innom 3 forskjellige, og samtlige var håpløse. I den ene barnehagen hilste ikke de ansatte engang, og datteren vår var tydeligvis ikke viktig for dem. Dem gjorde null tegn til å bli kjent med henne den stunden vi var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev ovenfor her om vår basebarnehage:

Hos oss blir barna tatt i mot hver dag, de stortrives og de blir sett av de voksne. Noen er flinkere enn andre, men sånne er det vel over alt.

 

De har fast turdag i uka, men er mye ute ellers også, og har gjerne måltider ute i vind og regn.

 

Både ungene og jeg er veldig fornøyde med barnehagen vår=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har guttungen i basebarnehage (ca 75 barn). Og er veldig fornøyd. Her er det adskilt med 0-3 på en avdeling og 3-6 på en annen. I tillegg så har de adskilte rom med skillevegger inne på de store rommene, slik at man kan dele barna opp i grupper. Det miste kullet er i tillegg adskilt en del timer på dagen inne på et eget rom. Dette for at de skal få være litt for seg selv og ikke bli "overkjørt" av de større barna i lek.

Vi har faste ped.ledere og assistenter på hvert årskull.

De har minste har faste turdager og de litt større har faste dager hvor de er på skogsplassen hvor de har egen lavvo. Dette variere fra 1-3 dager i uka. Kommer seg ann på alderstrinnet.

Her blir alle barna sett og tatt vare på på en god måte.

 

Vet det er veldig mye negativt rundt dette med basebarnehage, men tror det er helt opp til styrer og ped ledere hva de gjør ut av det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...