Gå til innhold

Irritert over lønnspolitikken hos arb.giver!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet i samme firmaet i 8 år, innen IT drift.

Fikk høre fra en nyansatt at han har 80 000 mer i lønn enn meg for samme jobben. Jobber på samme gruppe og med de samme arbeidsoppgavene.

 

Gikk derfor til sjefen og ba dem se på lønnen min som er grisedårlig i forhold til jobben jeg gjør. Fikk da bare beskjed om at de ikke kunne/ville gjøre noe med lønnen min nå! Han startet forøvrig samtalen med at han var veldig fornøyd med jobben jeg gjør, ingenting å klage på.

 

Det jeg lurer på er: er det teit av meg å gå til f.eks personalansvarlig i bedriften og fortelle dette? Jeg synes dette er så ekstrem forskjellsbehandling og så ekstrem lønnsforskjell at det ikke ligner noen ting! Kjenner jeg blir rett og slett forbannet!

 

Han som er nyansatt har heller ingen videre papirer som er bedre enn mine og kunnskapsnivået er likt.

 

Det er mange i firmaet som har sluttet for så å bli ansatt igjen 1 år etterpå med mye bedre betalt enn de hadde i utgangspunktet.

 

Har ikke helt lyst til å gi opp kampen enda da jeg føler dette absolutt ikke er lik lønn for likt arbeid.

 

Arrrg er så sinna!

Noen her inne som har vunnet frem med lønnskrav etter å ha fått nei fra nærmeste leder? Vet han har snakket med sjefen sin igjen, så ingen vits i å gå direkte på han heller......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er alltids lov til å prøve seg, men det er en kjent sak at det er ved ansettelse man har sjansen til å skaffe seg et godt lønnsmessig grunnlag. Dersom du føler deg sikker på at de ønsker å behode deg, kan du søke andre jobber og bruke evt nye tilbud til å presse opp lønna.

 

Evt kan du snakke med fagforeningen din om hva du skal gjøre. For du er vel organiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dytter litt på denne jeg. Kanskje noen har tips om hvem i organisasjonen jeg kan ta dette videre med, utenom sjefen og sjefen hans?

Jeg er ikke fagorganisert, men burde kanskje bli det....men tror ikke dem kan hjelpe så mye i dette tilfellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnskrav fremsettes ved lønnsforhandlinger, ikke dann og vann når arbeidstaker får det for seg.. Stemmer som en annen skriver at det er når man er nyansatt man er i posisjon til å kreve lønn, du er allerede ansatt og ikke i posisjon til å kreve noe som helst.. Ditt beste håp er å søke andre jobber som en annen foreslår og bruke tilbud fra dem til å presse arbeidsgiver til å gi deg mer i lønn.. Det er ikke slik at du har RETT på mer lønn bare fordi en annen har fått det, det er jo nettopp derfor man kan forhandle lønn ved ansettelse og lønnsforhandlinger... I det offentlige er det sjelden man kan forhandle i det hele tatt, men i det private er nok det mer vanlg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...